• Anonym (Ledsen)

    Han tar hem kyckling

    Jag är vegetarian och har varit hela vårt förhållande. Han blev det i samband med att vi flyttade ihop, men har på senare tid börjat med först fisk och sen fågel.

    Jag kan ju inte förbjuda honom, det enda jag ber om är att han inte tar hem det.

    Nu har han börjat med en diet som innehåller väldigt mycket kyckling och från ingenstans så kom han hem med det och blev arg när jag protesterade.

    Känner mig totalt överkörd och mår skit av att veta att det ligger i vårt kök och att han tillagar det med våra grejer.

    Vet inte riktigt vad jag vill med tråden, mest skriva av mig och kanske se om det finns nån som förstår.. För min del hade det lika väl kunnat ligga hundar eller katter i frysen, så hemskt känner jag att det är.

  • Svar på tråden Han tar hem kyckling
  • Anonym (Och ?)

    Jag skulle förstå att du är upprörd om han tvingade dig att äta kyckling men för att han tar det hem och tillagat det för sig själv ...

    Bor ni ihop då är det hans hem också, inte bara ditt hem...

    varför skulle man inte göra vad man vill i sitt eget hem?

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Och ?) skrev 2018-06-20 06:54:06 följande:

    Jag skulle förstå att du är upprörd om han tvingade dig att äta kyckling men för att han tar det hem och tillagat det för sig själv ...

    Bor ni ihop då är det hans hem också, inte bara ditt hem...

    varför skulle man inte göra vad man vill i sitt eget hem?


    För att det var något vi var överens om att det inte skulle finnas i hemmet och så ändrar han det utan att ens höra med mig innan.

    Han visste vem han valde att leva med, varför ska jag behöva må dåligt i mitt eget hem över nåt vi redan var överens om?
  • Dexter dot com

    Om ni bor ihop får du respektera att han lagar sin mat i ert gemensamma hem. Är ni däremot särbo kan du kräva att han inte tilllagar kött i ditt hem.

  • Anonym (Älskar kyckling)

    Men skärp dig! Du får väl flytta om det är såååå jobbigt! 

  • Anonym (Ledsen)
    Dexter dot com skrev 2018-06-20 06:59:16 följande:

    Om ni bor ihop får du respektera att han lagar sin mat i ert gemensamma hem. Är ni däremot särbo kan du kräva att han inte tilllagar kött i ditt hem.


    Var är hans respekt för mig då? Han visste vem han valde att flytta ihop med.
  • Anonym (Ja)

    Jag är själv vegan så jag kan i och för sig förstå dig. Men precis som att religiösa inte bör tvinga andra i sin omgivning att bli t ex kristna bör man inte heller försöka påverka andra vuxna i sina matvanor (mer än att man såklart kan prata ibland). Åtminstone så länge deras matvanor är normala i vårt samhälle.

    Min man älskar kött och äter vegetariskt endast 1-2 dagar i veckan. Jag tycker att han måste få bestämma själv över sina matvanor. Sen så pratar jag endel om hälsosam mat mm (han är lite överviktig) men han är som sagt vuxen och kan ta egna beslut.

    Det som jag propsar på är att han ska välja kött som är producerat mer djurvänligt. Det är en idé till TS.

  • MsM84

    Om ni har varit överens om det tycker jag att det är dåligt att han inte pratat med dig om det innan. Men han har samtidigt rätten att ta hem det han vill äta. Kan ni ha vissa redskap som endast används till kött så det inte är samma skärbrädor, knivar osv så känns matlagningen kanske lite mindre jobbig?

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ja) skrev 2018-06-20 07:05:34 följande:

    Jag är själv vegan så jag kan i och för sig förstå dig. Men precis som att religiösa inte bör tvinga andra i sin omgivning att bli t ex kristna bör man inte heller försöka påverka andra vuxna i sina matvanor (mer än att man såklart kan prata ibland). Åtminstone så länge deras matvanor är normala i vårt samhälle.

    Min man älskar kött och äter vegetariskt endast 1-2 dagar i veckan. Jag tycker att han måste få bestämma själv över sina matvanor. Sen så pratar jag endel om hälsosam mat mm (han är lite överviktig) men han är som sagt vuxen och kan ta egna beslut.

    Det som jag propsar på är att han ska välja kött som är producerat mer djurvänligt. Det är en idé till TS.


    Jag har aldrig tvingat honom till något, jag har ju inte ens protesterat när han valde att börja äta djur igen, det enda jag ber om är att han inte tar hem det och det har han alltid accepterat, tills nu.

    Han har alltid vetat hur stor den här frågan är för mig, vad ger honom rätten att behandla mig såhär?
  • Anonym (Ledsen)
    MsM84 skrev 2018-06-20 07:08:41 följande:

    Om ni har varit överens om det tycker jag att det är dåligt att han inte pratat med dig om det innan. Men han har samtidigt rätten att ta hem det han vill äta. Kan ni ha vissa redskap som endast används till kött så det inte är samma skärbrädor, knivar osv så känns matlagningen kanske lite mindre jobbig?


    Finns inte plats att ha massa dubbletter.

    Jag vill inte ha det hemma och borde inte behöva ha det när jag varit tydlig från start.
  • Spaceman

    Jag blev också vegan när jag blev ihop med en. Vi flyttade aldrig ihop men om vi bott tillsammans och kommit överens om att det skulle vara ett vegetariskt hushåll, så hade det varit lite respektlöst att ta hem och äta kyckling utan att diskutera det först ja.

    Numera äter jag kött igen men funderar på att bli det igen. Det var helt enkelt för jobbigt att äta veganskt utan hjälp från flickvännen.

Svar på tråden Han tar hem kyckling