• plottify

    2åring hård i magen

    Min dotter är i princip alltid hård i magen och har varit det sen hon var ca 1 år. Vi ger lactulos varje dag, ökar dosen vb. Vi har provat precis allt, pulver för magen, grönsaker, frukter, frön och annan mat- och dryck som ska sätta fart på magen men inget hjälper. Vi har ibland som sista utväg fått ge microlax/resulac. Förskolan ringer någon gång då och då så vi får hämta henne för att hon är så ledsen pga smärta i magen.

    Hon är blöjfri sen årskiftet och sköter allt på toaletten/pottan.

    Finns det någon som har någon idé om vad det kan vara som gör att det blir så här? Hon har det verkligen jättejobbigt med toalettbestyren.

    Ska till läkaren imorgon bitti men vet inte riktigt vad vi ska be dom ta för prover eller be om för medicin.

    Tacksam för tips och idéer!

  • Svar på tråden 2åring hård i magen
  • närkommertrean

    Samma här med vår 2-åring och vår stora var likadan i samma ålder. I förrgår var vi på barnkliniken som gav klux eftersom han inte hade bajsat på nio dagar då och microlax hjälpte inget alls. De tog även prov för glutenintolerans även om läkaren inte trodde på det sa hon att de var generösa med det provet ändå på barn med magproblematik. Sen fick vi forlax utskrivet som han under första veckan får två gånger om dagen och sedan ska få en gång om dagen i tre månader. Efter det blir det återbesök och så får vi se vad som händer sen. Vår stora fick också forlax/laxido junior och det tog två år innan vi kunde ta bort det helt efter en rätt lång nedtrappning.

  • Sivs

    Be läkaren skriva ut Movicol junior. Min tvååring har också förstoppnings problematik sedan länge. Och en utredning är bra om de gör. Krävde en utredning nu på min dotter.

    Reculax är inte farligt att ge dagligen under längre tid enligt läkaren.

Svar på tråden 2åring hård i magen