• Anonym (Lugna mig!)

    Alla dessa vikttrådar gällande barn; jag får lite smått panik!!!

    Plötslig verkar hela FL florera av trådar gällande barns vikt - och vilka gensvar det är i trådarna! Ett ämne som tycks engagera många.

    Jag får dock lite smått panik när jag läser dessa trådar och undrar om mitt barn verkligen väger som han "ska"!? Han är 7 år, 130 cm lång och väger 24 kg. Han är definitivt smalast av alla på stranden - han ser ut som en liten pinne! :S

    Dock äter han bra. Att äta mat är hans favoritsysselsättning. Fem mål om dagen, ordentliga portioner och äter allt. Han har aldrig varit någon som petar i maten och lämnar efter tre tuggor.

    I skolan, på utv.samtalet, var en av frågepunkterna: "vad tycker du om skolmaten och att äta i skolmatsalen". Hans svar; "jag ÄLSKAR maten!", varpå läraren sa: "ja, du är nog den med störst aptit!" - Så det är inte bara hemma som han äter som en häst.

    Vi har träffat skolsystern och vägt och mätt, hon sa inget, så jag antar att det är som det ska. Men man blir ju ändå fundersam när man ser andra barn på stranden, samt läser trådar (eller svararen i trådarna) här på FL.

    Hur vet man om 24 kg är "korrekt" eller ej, till 130 cm!?

  • Svar på tråden Alla dessa vikttrådar gällande barn; jag får lite smått panik!!!
  • Anonym (Smala barn)
    Anonym (Lugna mig!) skrev 2018-06-20 22:00:22 följande:

    Plötslig verkar hela FL florera av trådar gällande barns vikt - och vilka gensvar det är i trådarna! Ett ämne som tycks engagera många.

    Jag får dock lite smått panik när jag läser dessa trådar och undrar om mitt barn verkligen väger som han "ska"!? Han är 7 år, 130 cm lång och väger 24 kg. Han är definitivt smalast av alla på stranden - han ser ut som en liten pinne! :S

    Dock äter han bra. Att äta mat är hans favoritsysselsättning. Fem mål om dagen, ordentliga portioner och äter allt. Han har aldrig varit någon som petar i maten och lämnar efter tre tuggor.

    I skolan, på utv.samtalet, var en av frågepunkterna: "vad tycker du om skolmaten och att äta i skolmatsalen". Hans svar; "jag ÄLSKAR maten!", varpå läraren sa: "ja, du är nog den med störst aptit!" - Så det är inte bara hemma som han äter som en häst.

    Vi har träffat skolsystern och vägt och mätt, hon sa inget, så jag antar att det är som det ska. Men man blir ju ändå fundersam när man ser andra barn på stranden, samt läser trådar (eller svararen i trådarna) här på FL.

    Hur vet man om 24 kg är "korrekt" eller ej, till 130 cm!?


    Jag skulle absolut inte oroa mig om jag var du! Min son, som nu är vuxen, var precis som din son. Mager som en sticka och åt som en häst! Nu som vuxen så är han fortfarande smal men inte mager utan mer muskulös. Han kan gå upp ett par kilo i vikt om han är på semester eller liknande men går ner lika snabbt igen. Så var  du glad över din smala son.
  • Anonym (Lugna mig!)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-20 22:09:13 följande:

    Man googlar!

    www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

    Normalvikten för en 7-årig pojke ligger på ca 23-29 kg.

    (Sedan kan avvikelser finnas utan att något problem föreligger.)


    Det var ju det jag gjorde och hittade minst tre olika räknare som gav tre olika svar.

    Hur räknar man ut det med penna och papper, rent matematiskt med siffrorna för längd och vikt?
    Anonym (Smala barn) skrev 2018-06-20 22:11:06 följande:

    Jag skulle absolut inte oroa mig om jag var du! Min son, som nu är vuxen, var precis som din son. Mager som en sticka och åt som en häst! Nu som vuxen så är han fortfarande smal men inte mager utan mer muskulös. Han kan gå upp ett par kilo i vikt om han är på semester eller liknande men går ner lika snabbt igen. Så var  du glad över din smala son.


    Tack! Måtte han inte förbli en spinkis!
  • Anonym (Lugna mig!)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-20 22:46:06 följande:

    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Overvikt-och-fetma-hos-barn/

    Här hittar du en beskrivning på hur du räknar ut barns BMI manuellt, tillsammans med en lista på övre och undre gräns för normalvikt för olika åldrar samt kön. Är barnets BMI lägre än lägsta värdet för normalvikt är barnet underviktig.


    Tack! Precis vad jag behövde! Va snällt av dig att leta reda på det åt mig. Tack!
  • Anonym (Lugna mig!)
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-20 22:50:29 följande:

    www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-2-7ar-pojke.pdf

    Om man tittar på tillväxtkurvan som används inom vården verkar han ligga precis på medellinjen ang vikt och på +1 på längd, väldigt väldigt normalt med andra ord.


    Oj! En bvc-kurva!? Trodde inte att man hade såna efter 5-årsåldern! Tack!
  • Anonym (Mamma till underviktig pojke)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-20 22:46:06 följande:

    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Overvikt-och-fetma-hos-barn/

    Här hittar du en beskrivning på hur du räknar ut barns BMI manuellt, tillsammans med en lista på övre och undre gräns för normalvikt för olika åldrar samt kön. Är barnets BMI lägre än lägsta värdet för normalvikt är barnet underviktig.


    Fast obs värdena i tabellen är gränser för övervikt respektive fetma! Så normalvikt är under det lägsta värdet för respektive ålder och kön. Nedanför tabellen finns ett grovt diagram där man också kan se gränsen till undervikt på ett ungefär.
  • Anonym (Lugna mig!)
    Anonym (Mamma till underviktig pojke) skrev 2018-06-20 22:59:16 följande:

    Fast obs värdena i tabellen är gränser för övervikt respektive fetma! Så normalvikt är under det lägsta värdet för respektive ålder och kön. Nedanför tabellen finns ett grovt diagram där man också kan se gränsen till undervikt på ett ungefär.


    Ditt namn; vad väger din son och hur lång är han? Vad "gör" man om man upptäcker undervikt - trots att barnet äter som en häst?
  • Anonym (Mamma till underviktig pojke)
    Anonym (Lugna mig!) skrev 2018-06-20 23:05:18 följande:

    Ditt namn; vad väger din son och hur lång är han? Vad "gör" man om man upptäcker undervikt - trots att barnet äter som en häst?


    Alltså din son är ju normalviktig ? Oroa dig inte. Han äter, är pigg och mår bra, eller hur? Barn ser olika ut! Många barn är för tjocka idag, jämför inte med dem.

    Min son är mycket äldre så en jämförelse är inte intressant här. Men han gillar inte att äta och tycker inte att någon mat är god. Känner inte heller någon direkt hunger.
Svar på tråden Alla dessa vikttrådar gällande barn; jag får lite smått panik!!!