• Migas

    Kan arbetsgivaren justera ner min procent under pågående schemaperiod?

    Jag har en tillsvidareanställning på 100%, men pga barn under åtta år har jag valt att gå ner till kring  70 - 75% arbetstid. 

    Jag fick i maj ett schema där jag först skulle jobba 73,x procent, vilket innan schemat började gälla justerades till 74,x procent. Detta känns dock mer ok då jag ändå inte hade börjat jobba på schemat och det kanske därför inte hunnit träda i kraft. 

    I tisdags fick jag dock ett nytt schema där min procent av schematekniska skäl hade justerats ner till 72,5 procent (detta utan min vetskap). När jag frågade chefen om detta så säger denna att det var tvunget att göras för att de som hade 100 procent skulle få ut det och att han annars bröt mot reglerna. För mig känns det inte helt ok, speciellt inte eftersom jag inte fick någon information om det innan och möjlighet att påverka det.  

    Min fråga är om det av samma anledning är enligt reglerna att justera ner min procent under pågående schemaperiod? Är det ok att utnyttja att jag har partiell föräldraledighet och därmed tydligen möjlighet att justera procenten till det negativa för mig? 

Svar på tråden Kan arbetsgivaren justera ner min procent under pågående schemaperiod?