• Äldre 21 Jun 09:00
    24948 visningar
    15 svar
    15
    24948

    Medicin till skolbarn vid lunchtid

    Hej!
    Min dotter (7,5 år) fick utskriven en medicin som hon ska ta 3 ggr per dag. Frukost och middag är inga problem - det fixar vi hemma, men hur att praktiskt lösa lunch-tiden? Och här menar jag mest nån tips. Vi ska prata med personal på fritids som ska hjälpa med att påminna henne och se till att hon tar sin medicin, men vad jag undrar är om det finns nån hjälpmedel, som man kan använda. Vi ska väl inte skicka en hel burk med piller till skolan, och inte väl ska vi lägga separat dessa 2 piller hon ska ta varje dag. Ska man kanske ta en sån här dosett där hela veckan ska ligga? Eller kanske nån vet nåt annat som är bra och praktiskt? Har aldrig behövt ta medicin så ofta själv, så vet inte ens hur jag ska tänka för barnetSkäms

  • Svar på tråden Medicin till skolbarn vid lunchtid
  • Sharpe­r
    Äldre 21 Jun 09:01
    #1

    Jag hade köpt en dosett med 7 fack (1 För varje dag) och lagt i lunchdosen för måndag-fredag däri. Är alternativt lägga i dagens dos varje dag :)

  • Anonym (.)
    Äldre 21 Jun 09:02
    #2

    Men om hon endast behöver ta 1 tablett i skolan varje dag så kan ni bara lägga ner det i en liten påse och antingen tar hon med den till lunchen och tar den där, eller om hon tycker det är jobbigt så skicka med ett plastglas så kan hon springa in på toaletten innan hon går och äter och tar tabletten. 

  • Äldre 21 Jun 09:04
    #3

    Dosetter är bra ifall hon kommer ihåg att ta den själv, ni behöver ju inte lägga hela dagens dos i dosetten, tycker jag. Jag hade lagt endast lunchmedicinen, alltså 1 tbl i varje dags fack. Tror det är enklare för barnet ifall det inte ligger morgon lunch kväll där på samma gång.

  • Äldre 21 Jun 09:19
    #4
    H4llongr0ttan skrev 2018-06-21 09:04:53 följande:

    Dosetter är bra ifall hon kommer ihåg att ta den själv, ni behöver ju inte lägga hela dagens dos i dosetten, tycker jag. Jag hade lagt endast lunchmedicinen, alltså 1 tbl i varje dags fack. Tror det är enklare för barnet ifall det inte ligger morgon lunch kväll där på samma gång.


    Absolut! Hon ska ta 2 piller 3 ggr/dag, så det blir 2 piller till lunch.
  • Äldre 21 Jun 09:43
    #5

    På vår skola finns ett par stycken som behöver hjälp att komma i håg medicinen. De har gjort så att fritids förvarar medicinen och ungarna har varsin dosett. Sedan har de också justerat tiderna lite, så båda barnen kan ta medicinen samtidigt. Fritidspersonalen letar rätt på ungarna när det är dags, och så får de komma till fritids. Men då har vi ju fritids inom skolans lokaler ...

  • Äldre 21 Jun 14:37
    #6

    Ni kanske kan ändra tiderna för medicinen, beroende på vilka skoltider hon har och hur känsligt det är att tabletterna är helt jämnt fördelade över vakna tiden?

    Tex kl 8 innan skolan, kl 16 efter skolan och kl 20 innan sovdags, så slipper hon ta med sig medicin till skolan.

  • Anonym (Kolla upp)
    Äldre 21 Jun 16:59
    #7

    Kolla vad reglerna säger om att annan personal än sköterskor får ansvara för medicin. Inom tex äldreomsorgen i Stockholm så får tex sköterskor delegera medicinansvar längre utan sköterskor måste ha hand om all medicinansvar. Vi får bara hjälpa de som själva kan ansvara för vad de ska ha tex trycka ut ur en blisterpack. Vem ansvarar för om personalen på fritids gör fel. Föräldrarna som låter personalen ge medicinen? Och att låta dem ta ur burkar kan bli katastrofalt. Är man smart så låter man skolsköterskan ge medicinen då hon/han har medicinsk kompetens.

  • Sharpe­r
    Äldre 21 Jun 18:24
    #8
    Anonym (Kolla upp) skrev 2018-06-21 16:59:11 följande:

    Kolla vad reglerna säger om att annan personal än sköterskor får ansvara för medicin. Inom tex äldreomsorgen i Stockholm så får tex sköterskor delegera medicinansvar längre utan sköterskor måste ha hand om all medicinansvar. Vi får bara hjälpa de som själva kan ansvara för vad de ska ha tex trycka ut ur en blisterpack. Vem ansvarar för om personalen på fritids gör fel. Föräldrarna som låter personalen ge medicinen? Och att låta dem ta ur burkar kan bli katastrofalt. Är man smart så låter man skolsköterskan ge medicinen då hon/han har medicinsk kompetens.


    Nu är inte jag ts. Men på vår skola har vi bara en sköterska på plats 1 dag i veckan. Tror dock inte det borde vara några problem. På skolan jag jobbar på har vi ek kille med diabetes och all personal är medvetna och har kunskap om vi behöver göra något. Han har insulinpump och extra grejer i kylen i personalrummet. Åker man iväg finns det alltid en personal som är ansvarig för att hålla koll på den här killen så det inte blir något blodsockerfall mm. Han går på mellanstadiet.
  • Anonym (annel­i)
    Äldre 22 Jun 16:28
    #9
    brallison skrev 2018-06-21 09:00:03 följande:

    Hej!
    Min dotter (7,5 år) fick utskriven en medicin som hon ska ta 3 ggr per dag. Frukost och middag är inga problem - det fixar vi hemma, men hur att praktiskt lösa lunch-tiden? Och här menar jag mest nån tips. Vi ska prata med personal på fritids som ska hjälpa med att påminna henne och se till att hon tar sin medicin, men vad jag undrar är om det finns nån hjälpmedel, som man kan använda. Vi ska väl inte skicka en hel burk med piller till skolan, och inte väl ska vi lägga separat dessa 2 piller hon ska ta varje dag. Ska man kanske ta en sån här dosett där hela veckan ska ligga? Eller kanske nån vet nåt annat som är bra och praktiskt? Har aldrig behövt ta medicin så ofta själv, så vet inte ens hur jag ska tänka för barnetSkäms


    Man KAN ju också tänka sig att ni köper en dosett där ni bara förvarar dosen dottern ska ha på fritids. Kanske kan dosetten t om förvaras på fritids? Utgår ifrån att när ni talat med personalen så klarar de att sköta en så enkel sak. De är ju ändå utbildade pedagoger och borde kunna greppa elementära fakta och företeelser.
  • Äldre 22 Jun 16:52
    #10
    No Logo skrev 2018-06-21 14:37:53 följande:

    Ni kanske kan ändra tiderna för medicinen, beroende på vilka skoltider hon har och hur känsligt det är att tabletterna är helt jämnt fördelade över vakna tiden?

    Tex kl 8 innan skolan, kl 16 efter skolan och kl 20 innan sovdags, så slipper hon ta med sig medicin till skolan.


    Exakt, varför inte innan skolan vid frukost 7/ 7.30, vid hemkomst/enklare mellis vid 16-tiden och sedan vid kvälksfika/läggdags 20-tiden?
  • Anonym (annel­i)
    Äldre 22 Jun 16:55
    #11
    Gryntroll skrev 2018-06-22 16:52:32 följande:
    Exakt, varför inte innan skolan vid frukost 7/ 7.30, vid hemkomst/enklare mellis vid 16-tiden och sedan vid kvälksfika/läggdags 20-tiden?
    Eller varför inte krångla till medicineringen maximalt? En balansgång där och mkt beror på hur mkt föräldrarna vill sticka ut och ta plats.
  • Anonym (Dygns­dos)
    Äldre 23 Jun 08:46
    #12

    Om det är antibiotika fungerar det ofta att skjuta på tiden för dosen mitt på dagen, så att hon tar den direkt när hon kommer hem. Det är dosen över ett dygn som ska bli rätt. Så gjorde vi med vår son på förskolan, på inrådan från sjuksköterskan vid utskrivningen från sjukhuset. Om det är viktigt med tiden skulle jag skaffa en dosett med veckodagar och ställa in larm på hennes mobil om hon är så stor att hon har egen och skolan tillåter mobiler, eller be om hjälp från skola/fritids med påminnelse. Eller lägga med en enkel väckarklocka? Med veckodagsdosett blir det ju lätt för er att kontrollera att dagens dos är tagen när ni hämtar henne (eller kommer hem, om hon tar sig hem på egen hand).

  • Anonym (Dygns­dos)
    Äldre 23 Jun 08:47
    #13
    Anonym (Dygnsdos) skrev 2018-06-23 08:46:10 följande:

    Om det är antibiotika fungerar det ofta att skjuta på tiden för dosen mitt på dagen, så att hon tar den direkt när hon kommer hem. Det är dosen över ett dygn som ska bli rätt. Så gjorde vi med vår son på förskolan, på inrådan från sjuksköterskan vid utskrivningen från sjukhuset. Om det är viktigt med tiden skulle jag skaffa en dosett med veckodagar och ställa in larm på hennes mobil om hon är så stor att hon har egen och skolan tillåter mobiler, eller be om hjälp från skola/fritids med påminnelse. Eller lägga med en enkel väckarklocka? Med veckodagsdosett blir det ju lätt för er att kontrollera att dagens dos är tagen när ni hämtar henne (eller kommer hem, om hon tar sig hem på egen hand).


    Såg nu att du ju skrivit ålder, missade det när jag skrev mitt svar.
  • Äldre 24 Jun 16:16
    #14

    Köpte en dosett som dottern ska ta med sig till skolan. Hon har nu lärt sig att ta medicinen själv, så egentligen ända som personalen behöver göra är att påminna vid lunchtiden att hon ska ta sina piller.
    Det är inte antibiotika, utan beta-blokerare, och det står att de ska tas vi frukost, lunch och middag, så jag vågar inte riktigt skjuta på tider så mycket.
    Men tack för alla svar och råd!

  • Äldre 24 Jun 21:49
    #15

    Jag och kollegor fick se till att ett barn tog sin medicin för adhd. Vi hade alla tre medicinlarm på mobilerna några minuter innan det ringde in efter lunch. Barnets medicin förvarades i originalkartorna. Kommer de från en burk är nog en dosett enklast om ni inte har apodos-påsar till henne.

Svar på tråden Medicin till skolbarn vid lunchtid