• hejhej019

    Hur gör jag om inkassobrev skickar till ett icke-existerande adress?

    Hej, jag har nu ett problem. Det är så att en hemsida har gjort kontoutdrag på mig och har även skickat faktura. Jag kontaktade då dem och enligt dem hade jag gjort nåt avtal/tävling/kampanj och måste då betala minst 3 gånger för att avsluta detta. Problemet är att jag är 100% säker att jag inte gjorde detta och fakturan skickas till en adress som INTE FINNS. Jag har spärrat mitt bankkort och polisanmält detta. Jag kontaktade då webbsidan/företaget och frågade om dem kunde skicka fakturan till min giltiga adress så jag kunde bestrida detta med hjälp av polisen, men som svar fick jag att det inte var möjligt att ändra på personliga information som "jag registrerade mig med". Dem kan inte heller dra pengar från mitt konto nu eftersom det är spärrat, men det betyder inte att fakturan och skulden bara försvinner eller? Polisen och banken kunde inte göra något förrän jag har fått en faktura eller inkassobrev att bestrida, vilket jag aldrig kommer få eftersom resterande 2 sista fakturorna går till en icke-existerande adress. Inkassobreven kanske också går till den ogiltiga adressen också, hur vet jag då att jag har fastnat i inkasso och kanske möjligtvis kronofogden? Om det är nån som har mycket kunskap inom detta området, snälla hjälp. Andra råd är också välkomna. 

    PS. webbsidan/företaget som krävde dessa betalningar erbjuder inte mig andra sätt/metoder att betala, dem vägrar t.o.m att skicka en pdf-fil på fakturan till min email adress. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-21 15:28
    EDIT : Min reklamation på Swedbank har nekats eftersom dem påstår att jag har gått med på detta företagets villkor... är det över för mig nu? :(

  • Svar på tråden Hur gör jag om inkassobrev skickar till ett icke-existerande adress?
  • hejhej019
    FruNyfiken skrev 2018-06-21 11:42:02 följande:

    Bara fortsätt att bestrida fakturan skriftligt!


    Vad innebär det att bestrida skriftligt? Jag har ej någon faktura alls hemma hos mig. Jag är 18 år och kan inte så mycket om detta och vet inte heller vart jag ska vända mig för att få hjälp.
  • Anonym (Dokumentera)

    Hej!
    Dokumentera alla samtal samt spara alla mail-konversationer.
    Skulle det sen gå till inkasso så söker seriösa inkassobolag upp din rätta adress.
    Ibland har såna företag egna oseriösa inkassobolag, då kommer dom ingen stans.
    När det seriösa inkassobolaget kontaktar dig så förklarar du bara situationen och mailar dom din sammanställning av era samtal/konversationer.
    Dom får inte skicka ett bestridet ärende vidare till kronofogden.
    Skulle du få från kronofogden har du ett vist antal dagar på dig att kontakta dom och då förklara din situation.
    Det är inte så lätt att hamna hos KF som endel hävdar, det krävs ganska mycket slarv innan.
    Du kan även kontakta KF innan och kolla vad dom tycker du ska göra för att förebygga. 
    Dom är supertrevliga på kronofogdemyndigheten och jätte hjälpsamma.

  • hejhej019
    Anonym (Dokumentera) skrev 2018-06-21 11:50:50 följande:

    Hej!
    Dokumentera alla samtal samt spara alla mail-konversationer.
    Skulle det sen gå till inkasso så söker seriösa inkassobolag upp din rätta adress.
    Ibland har såna företag egna oseriösa inkassobolag, då kommer dom ingen stans.
    När det seriösa inkassobolaget kontaktar dig så förklarar du bara situationen och mailar dom din sammanställning av era samtal/konversationer.
    Dom får inte skicka ett bestridet ärende vidare till kronofogden.
    Skulle du få från kronofogden har du ett vist antal dagar på dig att kontakta dom och då förklara din situation.
    Det är inte så lätt att hamna hos KF som endel hävdar, det krävs ganska mycket slarv innan.
    Du kan även kontakta KF innan och kolla vad dom tycker du ska göra för att förebygga. 
    Dom är supertrevliga på kronofogdemyndigheten och jätte hjälpsamma.


    Jag håller helt klart med dig om att dem är hjälpsamma. Jag ringde dem igår och frågade frågor angående min situation just nu och enligt dem så måste inkassoföretag kunna skicka till giltiga adresser annars "Leker dem bara bort det". Både Polisen och banken säger att jag inte behöver oroa mig och kontakta dem så fort jag har fått inkassobrev eller faktura skickad till min giltiga adress. Men jag känner mig paranoid och lite orolig över det med "ränta ju längre tid som går" och skuld och så eftersom jag inte kan göra nåt eller bestrida utan en faktura i min ägodel. Jag är fortfarande ganska ung och naiv om dessa saker, jag har planer och massa studerande för framtiden och jag vill absolut inte hamna i en ofattbar skuld som förstör det för mig.
  • hejhej019
    Anonym (Dokumentera) skrev 2018-06-21 11:50:50 följande:

    Hej!
    Dokumentera alla samtal samt spara alla mail-konversationer.
    Skulle det sen gå till inkasso så söker seriösa inkassobolag upp din rätta adress.
    Ibland har såna företag egna oseriösa inkassobolag, då kommer dom ingen stans.
    När det seriösa inkassobolaget kontaktar dig så förklarar du bara situationen och mailar dom din sammanställning av era samtal/konversationer.
    Dom får inte skicka ett bestridet ärende vidare till kronofogden.
    Skulle du få från kronofogden har du ett vist antal dagar på dig att kontakta dom och då förklara din situation.
    Det är inte så lätt att hamna hos KF som endel hävdar, det krävs ganska mycket slarv innan.
    Du kan även kontakta KF innan och kolla vad dom tycker du ska göra för att förebygga. 
    Dom är supertrevliga på kronofogdemyndigheten och jätte hjälpsamma.


    Jag håller helt klart med dig om att dem är hjälpsamma. Jag ringde dem igår och frågade frågor angående min situation just nu och enligt dem så måste inkassoföretag kunna skicka till giltiga adresser annars "Leker dem bara bort det". Både Polisen och banken säger att jag inte behöver oroa mig och kontakta dem så fort jag har fått inkassobrev eller faktura skickad till min giltiga adress. Men jag känner mig paranoid och lite orolig över det med "ränta ju längre tid som går" och skuld och så eftersom jag inte kan göra nåt eller bestrida utan en faktura i min ägodel. Jag är fortfarande ganska ung och naiv om dessa saker, jag har planer och massa studerande för framtiden och jag vill absolut inte hamna i en ofattbar skuld som förstör det för mig.
  • Anonym (Posten)

    Prata med posten, de kanske kan mer om icke existerande adresser och har tips? Men så att Du vet, betalningsinformation är offentliga uppgifter så du ska kunna få Ocr, bg/PG och belopp iallafall! Då kanske du kan bestrida. Kan du inte bestrida korttransaktioner om det dragits pengar?

  • hejhej019
    Anonym (Posten) skrev 2018-06-21 12:06:29 följande:

    Prata med posten, de kanske kan mer om icke existerande adresser och har tips? Men så att Du vet, betalningsinformation är offentliga uppgifter så du ska kunna få Ocr, bg/PG och belopp iallafall! Då kanske du kan bestrida. Kan du inte bestrida korttransaktioner om det dragits pengar?


    eftersom det är ett utländsk webbsida så vet jag inte hur jag ska göra. Jag anmälde kontoutdraget till polisen och gjorde en reklamation på Swedbank. Problemet är ju då att fakturan som var till mig skickades till en adress som inte finns och jag antar att på den fakturan finns OCR och annat, men det närmsta informationen jag kunde komma åt var fakturanr, vilket stod i ett mail dom hade skickat till mig. Jag vet ej hur jag ska kunna bestrida detta. Skickar jag mail tillbaka till i stil med "Härmed bestrider denna fakturan eftersom osv osv"? Denna sidan har ingen som pratar svenska dock. Själv har jag ingen aning om hur man bestrider korttransaktioner... ringer man polisen? banken?
  • Kerubmamman

    Men om det redan har dragits via ditt bankkort borde det väl inte bli någon faktura som hamnar hos inkasso?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • hejhej019
    Kerubmamman skrev 2018-06-21 13:20:58 följande:

    Men om det redan har dragits via ditt bankkort borde det väl inte bli någon faktura som hamnar hos inkasso?


    det finns tyvärr 2 kommande fakturor kvar som inte når min adress
  • Anonym (Posten)
    hejhej019 skrev 2018-06-21 12:15:59 följande:

    eftersom det är ett utländsk webbsida så vet jag inte hur jag ska göra. Jag anmälde kontoutdraget till polisen och gjorde en reklamation på Swedbank. Problemet är ju då att fakturan som var till mig skickades till en adress som inte finns och jag antar att på den fakturan finns OCR och annat, men det närmsta informationen jag kunde komma åt var fakturanr, vilket stod i ett mail dom hade skickat till mig. Jag vet ej hur jag ska kunna bestrida detta. Skickar jag mail tillbaka till i stil med "Härmed bestrider denna fakturan eftersom osv osv"? Denna sidan har ingen som pratar svenska dock. Själv har jag ingen aning om hur man bestrider korttransaktioner... ringer man polisen? banken?


    Skickar jag mail tillbaka till i stil med "Härmed bestrider denna fakturan eftersom osv osv

    Precis! På engelska :) faktura nr och ocr är samma, allt som behövs för bestridande och enligt lag måste fakturan bestridas när du ber om det. Om de skickar till inkasso ändå gör de fel
Svar på tråden Hur gör jag om inkassobrev skickar till ett icke-existerande adress?