• Äldre 21 Jun 18:52
    2072 visningar
    1 svar
    1
    2072

    Lön lärare F-3

    Hej!
    Jag kommer nu i höst att påbörja mitt sista år på lärarutbildningen med inriktning mot F-3. Jag har börjat fundera på löneläget och tagit del av mycket statistik från lärarförbundet osv. Känns dock som att statistiken färgas till stor del av "äldre lärare" vars löner släpar efter lite pga den dåliga löneutveckling lärare tidigare haft. Känns också svårt att få fatt i statistik över de löner som nyexaminerade lärare får.

    Det lärarförbundet sagt till mig är att jag "säkert kan begära mellan 30.00-32.000 som nyexad i min region". Känns som man kan ta i ännu lite mer kanske... när de säger det så lättvindigt. Är mån om att få en bra lön på mitt första jobb, även om lönen såklart inte är allt!

    Så till min fråga:
    Vad får ni som är nyligen utbildade till lärare (F-3, främst) i lön? Skriv även om ni arbetar i storstadsregion eller övrig del av landet, samt vilket år ni tog examen.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Lön lärare F-3
  • Äldre 21 Jun 19:12
    #1

    De som jag känner som jobbar på låg och mellanstadiet har alla fått någonstans mellan 28 - 32 i ingångslön, förutom en i Stockholmsområdet som har runt 35.

Svar på tråden Lön lärare F-3