• Äldre 21 Jun 19:26
    18276 visningar
    6 svar
    6
    18276

    Påskyndad vaccinering pga utlandsresa

    Vi planerar resa till Kroatien då vår son blir 3 månader. Enligt BVC så rekommendarar dom att vi vaccinerar sonen tidigare så att han får två doser av (difteri, kokhosta,polio, stelkramps mm.) vaccinet innan vi reser. Därmed vill dom starta med vaccinering redan när han är 6 veckor gammal. Någon som har varit med om detta och genomfört s.k. påskyndand vaccination? När vaccinerades ert barn då? Hur länge dröjde det till nästa dos? Supertacksam för svar!

  • Svar på tråden Påskyndad vaccinering pga utlandsresa
  • Äldre 21 Jun 20:21
    #1

    Nja, just den vaccinatioen tog vi i tid, men mässlingsvaccinationen, som ges normalt vid 18 månader, fick vi när sonen var 7 månader, pga att vi reser mycket till familjen utomlands.

  • Äldre 21 Jun 22:14
    #2

    Ja, vi reste utomlands när våra tvillingar var fem månader, så vi fick sprutorna tidigare. Inga problem alls. Reste runt i Förenade Arabemiraten och Oman.

  • Anonym (Plane­rar resa)
    Äldre 22 Jun 10:13
    #3
    Aliona skrev 2018-06-21 20:21:54 följande:

    Nja, just den vaccinatioen tog vi i tid, men mässlingsvaccinationen, som ges normalt vid 18 månader, fick vi när sonen var 7 månader, pga att vi reser mycket till familjen utomlands.


    Förlåt för att jag lånar din tråd TS men jag har själv funderat på detta. Jag trodde att man inte fick ge dom mässlingvaccinet innan de är 9 månader men det kan man alltså?
  • Äldre 22 Jun 12:26
    #4
    Anonym (Planerar resa) skrev 2018-06-22 10:13:36 följande:

    Förlåt för att jag lånar din tråd TS men jag har själv funderat på detta. Jag trodde att man inte fick ge dom mässlingvaccinet innan de är 9 månader men det kan man alltså?


    Ja, från sex månader, eller om det var fem. Men man måste fylla på sen vid 18 månader.
  • Thu 4 Apr 17:37
    #5

    Hej! Jag är i samma situation och undrar vad du tog för beslut och hur det gick för er? 

  • Thu 4 Apr 17:42
    #6

    Vi gjorde första utlandsresan när barnet var 3 månader, och inför det fick han inget vaccin. De resonerade att han fortfarande hade visst skydd och att vi ändå bara skulle vara med släkten, så risken var inte så stor. Däremot fick vi påskyndad mässlingsvaccin när barnet var 5 månader inför nästa resa. 

Svar på tråden Påskyndad vaccinering pga utlandsresa