• DavidPavid

    Varning för "minhemlighet.com"

    Jag fick fatt i en tjej på Badoo och vi skickade meddelanden fram och tillbaks i flera dagar. Hon skulle åka till Sverige på besök och ville ha kontakt med någon för guidning sa hon. En dag skrev hon att hon föredrog att fortsätta på Kik så jag installerade appen och vi skickade meddelanden fram och tillbaks flera gånger. Hon såg väldigt bra ut och kan tänka mig att ett hundratal män nappat. Sen sa hon att hon tappat bort sin telefon och nu var i Sverige och ville fortsätta via minhemliga.org
     
    Jag provar väl logga in tänkte jag, sidan dirigerades genast om till minhemlighet.com. Såg ut som en relativt snygg kontaktsite, verkade vara gjord för sexkontakt men jag visste inte om hon var medveten om det. Jag hittade henne lätt och det vimlade av attraktiva tjejer. En av dem t o m kontaktade mig. Det stod inte i vilken ort de var och de skiljde inte ens på kön, det dök upp killar lika mkt som tjejer. Bortsett från det en ovanligt snygg och ren sajt. Jag skickade 3 meddelanden, kostade inget, sen kom en popup om att betala där minsta beloppet var ?17.
     
    Jag tänkte att ok jag brukar vara snål med sånt här och hon såg väldigt bra ut och verkade trevlig och vill ju inte släppa henne så lätt. Så jag betalade ?17 för "300 coins". Såg helt legitimt ut med "https" osv och dök snyggt upp på kontoutdraget hos min bank en minut senare. Bara 3-4 meddelanden senare (ja jag messade faktiskt med den andra tjejen också) kom en popup IGEN om att betala. Jag kollade alla inställningar osv, det fanns ingen info om pris och hur mycket en "coin" var värd men det var prydligt registrerat att jag betalat ?17. Eftersom jag just skulle skicka ett meddelande med min e-mail så btalade jag igen och skrev var snäll och maila istället (så kan jag hjälpa dig med tåg/flyg osv). Men hon hörde aldrig av sig via mail eller på annat sätt. Det sista hon skrev var att hon brukade välja ett av de högre beloppen när hon betalar för att det skulle vara längre (högsta beloppet var nog över 1000kr).
     
    Jag skickade även min e-mail till den där tjejen som kontaktat mig, som sa sig bo i samma ort som jag, och som skrev på ren svenska. Hon svarade att hon föredrog att fortsätta på denna sajt.. Jag skrev att jag undrade om hon var anställd där..
     
    Jag kan även berätta att fastän jag inte sett ordet "prenumeration" nämnas och själva VISA-betalningen tycktes funka oklanderligt så har jag dålig erfarenhet av siter som startar en prenumeration och försöker smyga med det och som är knepig avsluta (t ex playkanaler) så jag kontaktade min bank via deras chat och bad dem se till så att dessa inte kan dra pengar i framtiden. Det finns en artikel här (www.expressen.se/gt/utstuderade-bluffen-pa-sex--och-dejtingsajt/) där kriminalinspektör Jan-Åke Pettersson säger "Om du har uppgivit dina kontouppgifter och misstänker att du blivit lurad ska du direkt göra en polisanmälan och kontakta en bank för att stoppa framtida betalningar.". Men min bank hade inga recept på detta förutom att spärra kortet och byta kort. Jag svarade att om det är omöjligt att se om en prenumeration startats och omöjligt att stoppa den så måste jag ju i så fall byta VISA-kort efter varje gång jag gjort ett internetköp! Och i så fall borde ni antingen sluta med att tillåta prenumeration eller sluta med VISA-kort! Chat-tjejen hade inga bra svar, väntar på bättre svar från Skandiabankens klagomålsavd.
     
    Men mest vill jag skriva detta så att om någon googlar "minhemlighet.com" så hittar ni förhoppningsvis min tråd. Och/eller om andra kan berätta erfarenheter. De var ganska luriga får jag säga men det kan ju inte vara nåt annat än bedrägeri.
Svar på tråden Varning för "minhemlighet.com"