• Äldre 21 Jun 21:23
    5894 visningar
    11 svar
    11
    5894

    Läggningar som alltid tar 1,5 h

    Jag är så LESS! Dottern är 3,5 år och har alltid varit svår att natta.

    En typisk kväll:

    Vi börjar med att borsta tänderna, byta om osv. = Tydlig rutin.

    Välja bok, läsa ca 20 min.

    Släcka lampan.... Neeej, en till bok!

    Ok, en sista.

    Slut på bok. Släcka lampan.

    Sjunga.

    Sjunga.

    Då börjar det.

    Hon skruvar på sig, ska pilla på en i ansiktet, dricka vatten, sparka med benen.

    Det spelar ingen roll om klockan är 19 eller 22, det tar alltid tid.

    Nu är kl 21:19 och vi inledde kvällen 19:45. Hon ligger och blundar men försöker med alla medel hålla sig vaken. Jag har skrikit åt henne att ligga still. Katastrof. Pappa tar över, protester.

    3,5 år... orkar inte mer....

    Somna framför teven = blir pigg av ljuset och somnar 22:30

    Läsa till hon slocknar = fem böcker och jag tappar rösten

    Säga god natt och gå därifrån = Mamma!!!! Gråt och skrik.

    Jag måste ha egentid....

    Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Läggningar som alltid tar 1,5 h
  • Äldre 21 Jun 21:31
    #1

    Låter som vår äldsta...Har inte så bra råd men du är inte ensam. Ibland tar vi kvällspromenad så hon får somna i vagnen, vilket hon gör efter ca 20 min oftast. Ibland behöver man ju hinna ikapp med allt möjligt.

  • Äldre 21 Jun 21:38
    #2

    Jag känner så igen mig! Vår äldsta, som nu är 10 år, var likadan. Men jag tänker att vi som föräldrar även var annorlunda då jämfört med hur vi var med lillebror. Honom har vi alltid lagt (relativt) sent och det har fungerat mycket bättre. ?Inge en känsla av självklarhet? var ett råd jag fick från min storasyster som själv har tre barn. Det har också hjälpt mig mycket och har blivit lite av ett mantra. Våra barn lägger sig samma tid varje dag, vardag som helg - det underlättar också. Men jag vet ju hur tufft det där är och jag önskar attrahera kunde ge ett mer handfast råd/tips.

  • Äldre 21 Jun 21:48
    #3

    Ett, bestäm hur mycket ni ska läsa, stå fast vid det. Vihar alltid läst EN bok, inte fler.

    Och sen måste du bestämma dig i övrigt också, på vad läggningen ska innebära och inte. Och sen stenhårt stå fast vid det. Så hon lär sig rutinerna.

    Och jag orkar heller aldrig sånt där dribblande, det driver mig till vansinne.

    Jag föreslår att ni är tydliga med att när ni sagt godnatt och släckt lampan, de sitter ni tyst i ett hörn och surfar på mobilen. Är supertråkiga men också supertydliga med att hon ska sova och ni sitter där om hon faktiskt försöker sova. Dribblas det, går ni ut.

    Och håll i!

  • Äldre 21 Jun 22:14
    #4

    Höll också på så där. Timslånga läggningar som alltid slutade med att man somnade själv, o sen var kvällen förstörd. Bytte strategi och somnade barnen ff tv:n. Huvudet i mitt knä med ansiktet in mot magen. Lågt mummel på tv:n Skärma av ljuset med en kudde bakom barnet?Om man inte låg still fick man gå in själv på rummet! Med lite pill i håret tog det ofta 10 min innan se sov= mamma får lite egentid o kan tänka en tanke från början till slut :)

  • Äldre 21 Jun 22:14
    #5
    Alexi skrev 2018-06-21 21:48:14 följande:

    Ett, bestäm hur mycket ni ska läsa, stå fast vid det. Vihar alltid läst EN bok, inte fler.

    Och sen måste du bestämma dig i övrigt också, på vad läggningen ska innebära och inte. Och sen stenhårt stå fast vid det. Så hon lär sig rutinerna.

    Och jag orkar heller aldrig sånt där dribblande, det driver mig till vansinne.

    Jag föreslår att ni är tydliga med att när ni sagt godnatt och släckt lampan, de sitter ni tyst i ett hörn och surfar på mobilen. Är supertråkiga men också supertydliga med att hon ska sova och ni sitter där om hon faktiskt försöker sova. Dribblas det, går ni ut.

    Och håll i!


    Ja, jag är benägen att hålla med dig här. Jag har alltid varit väldigt konsekvent och det fungerade väldigt bra. Barnet ska inte behöva fundera över vad som gäller eller inte gäller, då gör man alla en otjänst. Jag brukade också visa och säga att nu läser jag bara den här sidan och sedan är boken slut - på så sätt blir barnet förvarnat.

    Att konsekvent beteende inte ALLS fungerar på samma sätt med en 10-åring är sedan en helt annan sak/tråd. Jisses, det är en ålder som ger mig gråa hår..,,
  • Äldre 21 Jun 22:29
    #6

    Har tyvärr inget tips att ge

    Låter precis som vår 3,5 åring. Hon delar dessutom rum med lillebror (2,5) och lägger vi de samtidigt kan de hålla på och skratta hur länge som helst. Så vi måste natta lillebror först varje kväll innan vi börjar med dottern. Tur att sonen är inte så lättväkt precis efter han somnat för dottern håller på och busar i timmar.

    Följer gärna tråden för fler tips o råd.

  • Äldre 21 Jun 22:49
    #7

    Oj. Ni behöver ju inte gå med på allt dottern vill vid läggdags? Berätta innan att ikväll läser vi EN bok, sedan är det godnatt och mamma/pappa kommer gå ut ur rummet och då är det sovdags. Sen när ni läst klart och sagt godnatt är det bara att knalla ut, sätta sig utanför rummet och vänta på att barnet ska somna. Gråter/härjar/lämnar hon sängen så gå in, stoppa om henne igen, säg godnatt och lämna sedan rummet. Upprepa till hon somnat. Lär bli några jobbiga nätter men det viktiga hon lär sig här är att somna själv och att det inte är någon idé att försöka dra ut på nattningen. Vi har gjort detta med våra två barn och de både nattas och sover väldigt bra. :)

  • Äldre 21 Jun 23:03
    #8

    Möblera om i hennes rum, flytta på sängen + nytt påslakan tex så det känns lite nytt, och inför nya rutiner samtidigt. Vad gör ni föräldrar när hon ligger och ska sova? Ligger brevid? Ställ in en skön fåtölj som står så långt ifrån sängen att hon inte når er, och så sitter ni där tills hon somnar (läs bok/surfa/kolla film m hörlurar)

    Som någon annan sa - läs En bok, sjung En sång, sen stoppa om och då ska det vara tyst, annars går ni ut ur rummet.

    Och prata om detta med henne, under dagtid. Fråga hur hon vill att nattningen ska vara. Förklara de nya reglerna och berätta varför de är bra, och att du/ni vuxna måste hinna städa och diska också. Kan ni säga "nu måste mamma diska grytorna, kommer så fort det är klart, ligg och vila sålänge"?

  • Äldre 21 Jun 23:19
    #9

    Prova en ljudboks saga och pyssla själv i rummet utanför, beroende på hur planlösningen ser ut förstås. Jag har vikt mycket tvätt under kvällarna eller surfat och nynnat så de vet att jag är precis utanför rummen. Provade att sitta inne hos äldsta men då "vaktade" hon mig och kunde inte slappna av och somna. För oss har det fungerat bäst att vara utanför rummen. Har något barn gått upp har vi ledit det tillbaka till sängen utan att säga något och gått ut igen.

  • Äldre 22 Jun 08:16
    #10

    Exakt så var det med min ?stora? i den åldern. Vid 3.5 år flyttade vi ut hans säng till eget rum. I samband med det fick han också lära sig att somna själv. Vi laddade då ner en app med ljudböcker som han fick välja en varje kväll. Det gick kanon och han älskar att få välja saga innan läggning.

  • Äldre 25 Jun 16:00
    #11

    Har du provat boken "Kaninen som så gärna ville somna"? Har inte provat den själv än men har läst att många tycker att den fungerar jättebra för att hjälpa barn att somna. Flera tipsar då om att köpa den i ljudboksvarianten så man själv slipper bli trött av att läsa den. Det finns även två liknande versioner med en elefant respektive en traktor.

Svar på tråden Läggningar som alltid tar 1,5 h