• Anonym (Barne­n)
    Äldre 22 Jun 10:35
    8468 visningar
    68 svar
    68
    8468

    Bli kallad mamma,viktigt?

    Hur viktigt är det för barnet om hon vill kalla bonusmamma för mamma?Och hur viktigt är det för bonusmamman att få bli kallad mamma?Tar barnen skada för detta om man ber barnet kalla bonusmamman för sitt namn istället.Personligen känner jag att barnet inte tar skada för detta.Och så slipper barnet bli förvirrad av alla sina mammor.

  • Svar på tråden Bli kallad mamma,viktigt?
  • Anonym (Fatta­rduint­edet??­?)
    Äldre 22 Jun 10:49
    #1

    Man kan inte generalisera så. Alla människor är helt olika varandra, därför kan man aldrig säga att "MÄNNISKAN reagerar så här på sånt här" - det finns inget "människan".

    Vi förökar oss inte på bestämda tider, dör inte efter en viss ålder, äter inte på samma tider som alla andra, arbetar inte med samma saker, känner inte samma saker, osv, etc, mm.

  • Anonym (Barne­n) Trådstartaren
    Äldre 22 Jun 10:53
    #2
    Anonym (Fattarduintedet???) skrev 2018-06-22 10:49:07 följande:

    Man kan inte generalisera så. Alla människor är helt olika varandra, därför kan man aldrig säga att "MÄNNISKAN reagerar så här på sånt här" - det finns inget "människan".

    Vi förökar oss inte på bestämda tider, dör inte efter en viss ålder, äter inte på samma tider som alla andra, arbetar inte med samma saker, känner inte samma saker, osv, etc, mm.


    Sant.Men det finns olika regler och lagar i samhället .Ordning och reda.Jobba,beteendet,boende ,familj.Mycket vi har gemensamt.
  • Anonym (Barne­t)
    Äldre 22 Jun 10:55
    #3

    Håller med ovanstående kommentar om generalisering.

    Med det tillägget att det är barnets behov och vilja, som enligt min mening, skall vara ytterst styrande för detta. Sedan får alla de inblandade "mammorna" helt enkelt vänja sig (under förutsättning att barnet inte använder ordet "mamma" som en förolämpning i en spydig ton när hen tilltalar bonusmamman).

    Om barnet vill tilltala både sin biomamma och bonusmamma för "mamma" skall hen få göra det, för då är det viktigt för barnet.
    Det värsta i det här läget skulle vara om:
    1) biomamman inte accepterar/tillåter barnet att kalla bonusmamman för "mamma" av ren egoism
    2) att bonusmamman tvingar barnet att kalla henne för mamma av ren egoism

  • Anonym (jag)
    Äldre 22 Jun 10:57
    #4

    Jag själv skulle inte acceptera om jag hade barn, att dom skulle kalla pappans nya fru/tjej för mamma. Eftersom att hon är inte deras mamma, det är jag. Jag själv har aldrig kallat pappas fru för mamma eller bonusmamma utan för hennes namn.

  • Anonym (Barne­t)
    Äldre 22 Jun 11:00
    #5
    Anonym (jag) skrev 2018-06-22 10:57:10 följande:

    Jag själv skulle inte acceptera om jag hade barn, att dom skulle kalla pappans nya fru/tjej för mamma. Eftersom att hon är inte deras mamma, det är jag. Jag själv har aldrig kallat pappas fru för mamma eller bonusmamma utan för hennes namn.


    Och då faller du in under kategori 1. Biomamman som inte är tillräckligt säker på sin roll som mamma och därför måste kontrollera vad som händer (att barnet kallar bonusmamman för mamma) när hon inte är där.

    Vill tillägga dock att om pappan kräver att barnet skall kalla nya flickvännen/frun för mamma så är det också "tokfel".
  • Anonym (Mella­nslag)
    Äldre 22 Jun 11:01
    #6
    Anonym (Barnen) skrev 2018-06-22 10:53:51 följande:

    Sant.Men det finns olika regler och lagar i samhället .Ordning och reda.Jobba,beteendet,boende ,familj.Mycket vi har gemensamt.


    (Jag menar inget illa, men det blir lite enklare att läsa om du gör mellanslag efter punkt eller kommatecken. Innan du börjar på ny mening. Annars sitter raden ihop så långt utan att delas.)

    För att svara på frågan så får man vara flexibel och anpassa sig till varje enskilt fall och varje individuell relation. Alla har olika syn på saken men det viktigaste är att våga göra det alla inblandade mår bäst av, oavsett om det är det ?vanliga? eller ?ovanliga? sättet.
  • Anonym (Barne­n) Trådstartaren
    Äldre 22 Jun 11:04
    #7
    Anonym (Barnet) skrev 2018-06-22 10:55:33 följande:

    Håller med ovanstående kommentar om generalisering.

    Med det tillägget att det är barnets behov och vilja, som enligt min mening, skall vara ytterst styrande för detta. Sedan får alla de inblandade "mammorna" helt enkelt vänja sig (under förutsättning att barnet inte använder ordet "mamma" som en förolämpning i en spydig ton när hen tilltalar bonusmamman).

    Om barnet vill tilltala både sin biomamma och bonusmamma för "mamma" skall hen få göra det, för då är det viktigt för barnet.

    Det värsta i det här läget skulle vara om:

    1) biomamman inte accepterar/tillåter barnet att kalla bonusmamman för "mamma" av ren egoism

    2) att bonusmamman tvingar barnet att kalla henne för mamma av ren egoism

    I det fallet sa bonusmamman att hon inte är din mamma och vill bli kallad för sitt namn eller bonusmamma då om barnet vill säga det då.Barnet accepterade detta och dom har bra relation.Blev nästan som lättnad för barnet.


  • Anonym (Mammo­r)
    Äldre 22 Jun 11:08
    #8

    Nej barn ska aldrig kalla bonusmamman för mamma OM biomamman finns i barnets liv!

    Det är aldrig okej eftersom bonusmamman kan försvinna när som helst, MAMMA finns alltid kvar. Bonusmamma har inte burit eller fött barnet, det har MAMMAN gjort.

    Mitt barn har aldrig haft nån pappa i sitt liv och har därav ibland kallat styvpappa för pappa. Vårt förhållande är slut sedan ett par år men styvpappan finns kvar!

  • Anonym (Barne­t)
    Äldre 22 Jun 11:09
    #9
    Anonym (Barnen) skrev 2018-06-22 11:04:34 följande:
    I det fallet sa bonusmamman att hon inte är din mamma och vill bli kallad för sitt namn eller bonusmamma då om barnet vill säga det då.Barnet accepterade detta och dom har bra relation.Blev nästan som lättnad för barnet.

    Då verkar det som om barnet helt enkelt var lite förvirrad över alla mammor som helt plötsligt dykt upp i hens liv och behövde få hjälp med att reda ut skillnaden.
    Låter som en bra lösning, tycker jag.
  • Anonym (mmm)
    Äldre 22 Jun 11:11
    #10
    Anonym (Barnen) skrev 2018-06-22 10:35:21 följande:

    Hur viktigt är det för barnet om hon vill kalla bonusmamma för mamma?Och hur viktigt är det för bonusmamman att få bli kallad mamma?Tar barnen skada för detta om man ber barnet kalla bonusmamman för sitt namn istället.Personligen känner jag att barnet inte tar skada för detta.Och så slipper barnet bli förvirrad av alla sina mammor.


    Det beror väl helt på läget?
    Jag är bonusmamma, barnen kallar mig för mitt namn. Om de vill säga mamma får de, men de har inte gjort det. 

    Däremot kan man väl knappast som vuxen be barnet att säga mamma om barnet inte vill det, tycker jag. 

    Sen är inte barn förvirrade av "alla sina mammor" (hur många har ni egentligen Drömmer )
    De vet nog mycket väl vem som är mamma och vem som är bonusmamma, om de inte var spädbarn när den nya dök upp. 
Svar på tråden Bli kallad mamma,viktigt?