• Äldre 22 Jun 10:46
    2709 visningar
    3 svar
    3
    2709

    Fel pris på varor online

    Jag var inne på en onlinebutik och dom hade ett erbjudande "köp 3 betala för 2, bjuder på billigaste varan" jag valde 3 varor och gick till kassan där jag ser att dom bjudit på den dyraste varan istället för den billigaste, byter ut en av varorna till en ganska dyr produkt och dom ger då rabatt på den. Jag beställer grejerna, får orderbekräftelse, pengarna reserveras på mitt konto, senare dras pengarna från kontot, jag får ett kvitto på köpet och en betalningsbekräftelse från klarna. Jag har alltså rent teoretiskt handlat i ond tro, men kan dom bevisa det? Kan jag hävda att jag inte visste vilken vara dom skulle ge rabatt på?

    Kan dom komma i efterhand och kräva mer pengar eller häva köpet eftersom dom har haft ett utbud, jag har gett ett anbud och dom har accepterat det?

  • Svar på tråden Fel pris på varor online
  • Äldre 22 Jun 10:53
    #1

    Ja, det kan de.

    Ond tro handlar om att du som kund borde ha kunnat inse att det blev fel. Om de skriver "billigast på köpet" så bör kunden kunna räkna ut vilken vara som det skulle "bjudas" på.

    Huruvida kunden faktiskt förstod det eller ej är inte relevant, bara att man bör kunna räkna ut det. Och just "billigaste varan på köpet" är rätt svårt att missförstå.

    Sedan huruvida företaget kommer vilja driva det eller hellre tjäna lite PR är ju en helt annan sak.

  • Äldre 22 Jun 10:53
    #1

    Ja, det kan de.

    Ond tro handlar om att du som kund borde ha kunnat inse att det blev fel. Om de skriver "billigast på köpet" så bör kunden kunna räkna ut vilken vara som det skulle "bjudas" på.

    Huruvida kunden faktiskt förstod det eller ej är inte relevant, bara att man bör kunna räkna ut det. Och just "billigaste varan på köpet" är rätt svårt att missförstå.

    Sedan huruvida företaget kommer vilja driva det eller hellre tjäna lite PR är ju en helt annan sak.

  • Äldre 22 Jun 12:02
    #2

    Okej för i deras köpvillkor så står det att dom förbehåller sig rätten att ändra felaktiga uppgifter i orderbekräftelsen, men eftersom dom har gett kvitto så borde ju det indikera att dom accepterat priset också. Det står också att ändringar endast kan göras innan leveransen lämnat deras lager. Gäller det bara mina ändringar eller även från deras håll. Att när dom skickat grejerna så är köpet avslutat och det är det som gället

  • Äldre 1 Jul 08:51
    #3

    Vad var detta :)

Svar på tråden Fel pris på varor online