• Kakan71k

    Efter 5 antibiotika kurer inte frisk!

    Min far på 81 fick lunginflammation för ca två mån sen.

    Han har ätit 3 doser antibiotika i tablettform, blivit lite bättre och sen sämre igen.

    För två veckor sen kom han in akut för misstänkt sepsis.Han fick antibiotika intravenöst och efter ca 5 dagar gick dom över till tabletter i skickade hem honom.

    Han hann vara hemma( på äldreboendet) i två dagar sen in med ambulans igen o man konstaterar CRP på över 300, nu inlagd igen.

    VARFÖR SKICKAR DOM HEM HONOM?? Jag vill nu att han ska få HELA antibiotikakurer intravenöst och att dom INTE skickar hem honom innan prover visar att infektionen är borta.

    Nån som varit med om liknande?? Känner mig hjälplös och rädd att dom återigen ska skicka hem honom för tidigt:(

  • Svar på tråden Efter 5 antibiotika kurer inte frisk!
  • Anonym (DrDoom)

    welcome to the beginning of the post-antibiotic era.....

  • Anonym (OoO)

    Jag antar att dom tycker han är för kry å skickar hem honom för det. Men sen boendet måste tänka väldigt mycket på att han måste upp på benen med.

  • Tiina87

    Varför tog han inte hela antibiotika kuren från första början?

    Att bara ta de tre första doserna med antibiotika och sedan sluta gör att infektionen fortfarande finns kvar.

  • Tiina87

    Dessutom borde han kunma får antibiotikan intravenöst på äldreboendet istället för att behöva ligga inlagt.

  • Kakan71k

    Det var sjukhuset som bestämde att man skulle gå över i tablettform och skicka hem honom.

    Så han fortsatte sin antibiotika-kur men det verkade som att han måste ha det just intravenöst!

  • Tiina87
    Kakan71k skrev 2018-06-24 14:03:00 följande:

    Det var sjukhuset som bestämde att man skulle gå över i tablettform och skicka hem honom.

    Så han fortsatte sin antibiotika-kur men det verkade som att han måste ha det just intravenöst!


    Vaeför måste han ha den intravenöst?

    Så länge han tar hela kuren så ska det gå bra.
  • Anakim

    Finns flera vanliga/inte helt ovanliga orsaker till att antibiotikakurer inte funkar som det ska:

    * Inte slutfört hela antibiotikakuren (antar att de på äldreboendet ser till att det blir gjort?)

    * Fel antibiotikasort till fel bakterie (har en positiv blod eller sputumodling gjorts där de hittat bakterien? Har olika antibiotika provats?)

    * Organiserad lunginflammation, dvs antibiotikan kan inte nå bakterierna (Har en datortomografi (DT/CT) av lungorna gjorts i och med att antibiotikan inte verkar funka?)

    * Underliggande lungsjukdom = Svårare att behandla lunginflammation (Återigen, har en DT lunga gjorts?)

    * Felaktig diagnos, infektionen kan sitta någon annanstans och kräva längre antibiotikakurer (åter igen: positiv odling? DT lunga?)

    I vanliga fall duger symptom, höjd CRP och eventuell vanlig lungröntgen för diagnos och val av behandling, men detta är ju inget vanligt fall vad det verkar.

    MVH nästan färdig läkarstudent

  • Kakan71k

    Tack Anakim!! Nu ska han tydligen skrivas ut i morgon efter 8 dagar med intravenös antibiotika.

    Jag ska tala med läkaren i morgon fm innan o höra vad proverna ligger på, då ska jag också fråga om det du skrev om, så stort tack för ditt inlägg!

Svar på tråden Efter 5 antibiotika kurer inte frisk!