• Flizan30

    Behövs pass till Tyskland?

    Vi är ett sällskap där jag och min dotter 12 år saknar pass. Vi har inte fått tid för pass (bokad tid ) förrän mitten av augiusti, Vi ska bila till Danmark mitten av juli och sedan in en kort sväng till Tyskland. Jag vet att mellan Danmark - Sverige fungerar svenskt körkort, men till Tyskland behövs väl pass? men hur ofta kontrollerar dem detta? Är det skärpta kontroller pga flyktingströmmen som varit? Finns det risk att man inte kommer in från Tyskland till Danmark? De andra i sällskapet vill till Tyskland men jag vet inte om vi vågar då jag och dottern saknar pass och inte hinner skaffa. Alternativet är att de andra åker till Tyskland och jag och dottern stannar i Danmark under tiden (har bara en bil tyvärr).  

  • Svar på tråden Behövs pass till Tyskland?
  • AndreaBD

    Du kan aldrig vara säker att du inte blir kontrollerad. Man kan klara sig utan att behöva visa pass, men vill du verkligen chansa?

  • Anonym (Sannolikt ja)

    Det är fortfarande skärpta kontroller mellan Tyskland och Danmark så ni kommer sannolikt behöva visa pass när ni reser från Tyskland och tillbaka in i Danmark.

  • Arcnice

    Behöver man verkligen boka tid för att skaffa pass? När jag skaffade pass senast gick jag bara till polisen där det togs foto mm. Men det kanske är annorlunda om man har barn eller inte har ett gammalt pass sedan tidigare.

  • Griseknoen35
    Arcnice skrev 2018-06-23 10:52:02 följande:
    Behöver man verkligen boka tid för att skaffa pass? När jag skaffade pass senast gick jag bara till polisen där det togs foto mm. Men det kanske är annorlunda om man har barn eller inte har ett gammalt pass sedan tidigare.
    Många ställen har nu att man måste boka tid innan. Har vart så i ganska många år nu. Iallafall här i Stockholm. Men du kanske bor på en väldigt liten ort? 
  • Arcnice
    Griseknoen35 skrev 2018-06-23 10:58:21 följande:
    Många ställen har nu att man måste boka tid innan. Har vart så i ganska många år nu. Iallafall här i Stockholm. Men du kanske bor på en väldigt liten ort? 
    Sundsvall så det kan nog inte klassas som en liten ort. Men det var 2-3 år sedan så det kan ju ha ändrats här också.
  • Themis
    Arcnice skrev 2018-06-23 10:52:02 följande:

    Behöver man verkligen boka tid för att skaffa pass? När jag skaffade pass senast gick jag bara till polisen där det togs foto mm. Men det kanske är annorlunda om man har barn eller inte har ett gammalt pass sedan tidigare.


    Tidbokning gäller t.ex. i hela Skåne nu. Däremot kan man boka sig i vilken stad som helst och köra dit där kön är kortast, men sen kan du hämta ut det färdiga passet på din egen närmaste passexpedition.

    Är det akut och en kort resa så kan man också få tillfälligt pass har jag för mig, vi fick fixa det en gång när vi hade bokat om en resa och missat att passen hunnit gå ut vid det nya datumet.

    Körde in till passexpen i Malmö på väg till Kastrup och fick på ett par timmar ut tillfälliga pass som funkade för den resan enbart.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Glinda från Oz
    Anonym (Sannolikt ja) skrev 2018-06-23 16:15:00 följande:

    Bra att veta kan vara att:

    Nationellt id-kort utfärdas också av polisen, så ni måste ändå dit.

    www.legitimation.se/id-kort/


    Så är det. Jag tänkte om ts redan har ett sånt, min vanliga legitimation är ett nationellt ID kort.
  • Flizan30
    Glinda från Oz skrev 2018-06-23 17:11:51 följande:
    Så är det. Jag tänkte om ts redan har ett sånt, min vanliga legitimation är ett nationellt ID kort.
    Tyvärr inte,Men tack ändå. jag har körkort och det är ju inte giltigt som pass. Däremot min mamma som endast har id kort skaffade ett internationellt idkort när hon förnyade det. Så för henne gäller det som pass. 
Svar på tråden Behövs pass till Tyskland?