• Anonym (Undra­r)
    Äldre 23 Jun 18:07
    2528 visningar
    8 svar
    8
    2528

    Se om pappan betalar underhållsstöd till fsk?

    En fråga jag inte hittar svar på:

    Jag får underhållsstöd. Pappan bor i annat EU-land. Vet att han kontaktats. Kan jag få veta om han betalar till försäkringskassan?

  • Svar på tråden Se om pappan betalar underhållsstöd till fsk?
  • Anonym (Ea)
    Äldre 24 Jun 06:53
    #1

    Om du frågar pappan kan du få reda på det.

    Försäkringskassan berättar inte om andra personer.

  • Anonym (???)
    Äldre 24 Jun 07:52
    #2
    Anonym (Undrar) skrev 2018-06-23 18:07:44 följande:

    En fråga jag inte hittar svar på:

    Jag får underhållsstöd. Pappan bor i annat EU-land. Vet att han kontaktats. Kan jag få veta om han betalar till försäkringskassan?


    Får du pengar från FK? Det viktiga för dig är väl att du får pengarna, sen om det är han eller FK som betalar, är väl med FK:s problem. 
  • Anonym (Först­år)
    Äldre 24 Jun 17:55
    #3

    Du lär nog inte få veta men jag förstår helt att du vill veta om fadern till ditt barn betalar för sig eller flyr från sitt ansvar som far. Självklart spelar det en stor roll. Min pappa sket i det hela min uppväxt. Jag har fått det bekräftat. Jag önskar att min mamma inte sa det till mig när jag växte upp, men som vuxen är det def en viktig detalj och en av många anledningar jag inte längre talar med honom.

    Jag skulle ringa och kolla med FK om jag va du, du har inget att förlora. Säger dom att dom inte delar den infon, så har du iaf försökt. Men oavsett vad och om du får veta så ska du inte på nått sätt låta ditt barn få veta det såklart förrän eventuellt längre fram.

  • Äldre 24 Jun 18:04
    #4

    Kan försäkringskassan verkligen kräva pengar från en förälder som bor utomlands?

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 24 Jun 18:12
    #5

    Tack för era svar! Ja, de kräver pengar utomlands, kanske inte överallt men det landet han bor i har ett avtal med Sverige om detta. Och dessutom hörde han av sig när kravet kom.

    Självklart är det viktiga att pengarna kommer. Jag är intresserad av två skäl: för det första om han tar sitt ansvar som sagt. För det andra pga de nya reglerna som säger att FSK slutar betala ut stödet om den underhållsskyldige sköter sina betalningar till dem i ett halvår. Skulle vara bra att ha lite koll på det så jag kan ha framförhållning om det skulle bli så.

    Med barnen pratar jag förstås inte om detta!

  • Anonym (Först­år)
    Äldre 24 Jun 18:27
    #6

    Om de kommer sluta betala efter 6 mån så kan man ju tycka att de verkligen måste dela den infon med dig när du ringer. Menmen, FK är ju inte alltid helt rationella.

    Hoppas det löser sig!

  • Äldre 24 Jun 18:36
    #7

    Nej de berättar inte. Jag har försökt få veta av samma skäl som dig.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 24 Jun 19:47
    #8

    Tack! Då vet jag!

Svar på tråden Se om pappan betalar underhållsstöd till fsk?