• Äldre 23 Jun 19:28
    1979 visningar
    8 svar
    8
    1979

    Föräldrapenningtillägg

    ej!

    Jag har precis fått reda på att jag kommer att få svårt att få barn. Så kommer behöva starta direkt med planeringen av detta. Har börjat på ett nytt jobb i februari där man har rätt till föräldrapenningtillägg om man arbetar sammanhängande 365 dagar. Jag arbetar som sjuksköterska. Vilket kan bli tungt och ibland får man gå efter ca 7 månader. Är det ngn som vet om geaviditetspenning eller sjukskrivning påverkar föräldrapenningtillägget? Jag har förstått att det inte påverkar föräldrapenningen. Så jag undrar bara Hr de fungerar med tillägget?

  • Svar på tråden Föräldrapenningtillägg
  • Äldre 23 Jun 19:42
    #1

    Det borde stå i ditt kollektivavtal.

  • Äldre 23 Jun 19:53
    #2

    Är också ssk, på mitt förra jobb var det supernoga att man hade arbetat i ett år, gick typ två veckor innan och fick inget föräldrapenningstillägg..

  • Äldre 23 Jun 20:10
    #3

    Ja.... men de står inte i kollektivavtalet vad jag kan se. Om de räknar med dagarna om man är sjukskriven eller har gravpenning. Står innan föräldraledighet bara...

    katrinp oj gud vad drygt.... men behövde du gå tidigare eller när gick du?

  • Äldre 23 Jun 20:18
    #4

    Det brukar vara supernoga. Vet en som började jobba typ 1/1 och gick på FL 31/12 = 364 arbetade dagar = fick ej tillägget! Borde gått på FL den 1/1 istället...
    Var iofs inte ssk, utan jobbade kommunalt. Om det nu spelar någon roll.
    Snopet var det iallafall.

  • elyse
    Äldre 23 Jun 20:21
    #5

    Kolla med facket.

  • Äldre 23 Jun 20:25
    #6

    Ja de va ju rätt dåligt av dem... men de är frustrerande för om man skulle kunna arbeta hela 9 månader hade de inte varit något problem. Kommer nog inte va ngt peoblem nu heller för lär hinna ett är men endå..

    För om man går efter 7 månader och blir sjukskriven eller får gravpeng så har man ju tekniskt sett inte gått på föräldraledighet egentligen..

  • Äldre 23 Jun 20:44
    #7

    Har kollat med facket och han visst inte exakt men trodde att om man blev sjukskriven skulle de dagarna också räknas in till föräldralönen för man va fortfarande liksom som vanligt anställd.. men han sa man skulle kolla med lön för o va på säkra sidan. Men känns som en sånhär sak ingen vet ngt om färsen de nekar en pengarna.

  • Äldre 23 Jun 21:25
    #8

    För min arbetade jag tills två veckor innan han var beräknad.. i verkligheteb kom han på söndagen när jag arbetade sista dagen pp fredagen..

Svar på tråden Föräldrapenningtillägg