• Madida

    Är vi snåla? Vad bjuda på efter dop?

    Dopet är en söndag 14.00. Ca 30 pers. Hyrt liten lokal.

    Vi tänkte göra som yngsta barnets dop och "bara" bjuda på tårta och kakor. Men jag är rädd att det verkar snålt?

    Vi vill av olika anledningar inte lägga alltför mycket jobb eller pengar på det.

    Är det snålt att bara bjuda på fika? (Finns de som kommer köra 20 mil för att delta) Kommer skriva redan på inbjudan om det bara blir kakor.

    Eller har ni tips på mat som är enkel att förbereda och som är plåboksvänlig?


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Är vi snåla? Vad bjuda på efter dop?
  • Frontline
    EpicNurse skrev 2018-06-24 00:19:51 följande:
    Smörgåstårta haha! White trash men gött! smile2.gif
    Varför är smörgåstårta White trash för?
    Det är bland det godaste man kan äta om den är hemgjord..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Farsta2014

    Jag tänker att de flesta borde äta lunch innan dopet då det börjar kl 14. Det vanliga är väl att man bjuder på dopkaffe och något till kaffet, tex tårta och kakor. Jag tror inte folk förväntar sig lunch, särskilt inte om det står att ni bjuder på kaffe och tårta. Låter helt normalt i mina öron.

  • Madida
    EpicNurse skrev 2018-06-24 00:19:51 följande:

    Smörgåstårta haha! White trash men gött!


    Haha! Funderade på det men nä, tycker det är sååå uttjatat med smörgåstårta. Nästan alltid det man får på såna tillställningar. Dessutom är det ganska dyrt tycker jag, speciellt med tanke på vad man får :)
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Tom Araya
    Madida skrev 2018-06-24 00:04:09 följande:

    Dopet är en söndag 14.00. Ca 30 pers. Hyrt liten lokal.

    Vi tänkte göra som yngsta barnets dop och "bara" bjuda på tårta och kakor. Men jag är rädd att det verkar snålt?

    Vi vill av olika anledningar inte lägga alltför mycket jobb eller pengar på det.

    Är det snålt att bara bjuda på fika? (Finns de som kommer köra 20 mil för att delta) Kommer skriva redan på inbjudan om det bara blir kakor.

    Eller har ni tips på mat som är enkel att förbereda och som är plåboksvänlig?


    Nej, jag tycker inte det är snålt med bara fika. Jag har varit på massa sådana dop och begravningar.
  • EpicNurse
    Frontline skrev 2018-06-24 00:23:45 följande:

    Varför är smörgåstårta White trash för?

    Det är bland det godaste man kan äta om den är hemgjord..


    Visst är det! Finns många köpes som är goda också. Tycker ändå det är tacky
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Totinona11

    Ni är verkligen inte snåla! Räcker gott och väl med fika om ni skriver detta på inbjudningarna. Kanske kan ni tipsa om nåt bra matställen att äta på innan dopet för de som kör långt?

  • nnnnnnnn

    Är det många som kör 20 mil? För om det bara är några stycken så kan man ju bjuda dessa på lunch före tex skicka SMS någon dag efter inbjudan kommit fram och skriva:
    "eftersom ni kör så långt så kanske ni vill komma hem till oss och äta en enkel sopplunch vid 12.30? "

    Det kostar inte många kronor per person, men gör att ni får både mer tid tillsammans med långväga gäster och att ni bjuder de som antagligen behöver äta något längs vägen både före och efter dopet annars.

    Om det är många som kör så långt så hade jag lagt ihop något enkelt tex denna superenkla smörgåstårta:

    www.recepten.se/recept/smoergaastaarta_foerraett.html

    eller denna:

    www.recepten.se/recept/raektaarta.html

    Funkar inte länkarna kan du googla: Smörgåstårta tonfisk hönökaka
    samt: räktårta

    Så hittar du recept.
    Gör en liten bit per person, så får alla i sig något matigt, som är enkelt att förbereda och inte alltför dyrt. Gissar att det går mindre mängd kakor och tårta med!

  • GAndrea

    Vi bjöd bara på fika till första barnets dop. Sen gick halva gänget på restaurang på kvällen (de som åkt långt och skulle övernatta) då stod varje familj för sitt.

    Nu har vi dop för andra barnet på lördag. Kommer bara bjuda på fika igen, med grillmöjligheter hemma hos oss efteråt. Vi står för grillar, kol och tändvätska :)

  • Kusin Krakel

    Nej dopkaffe är väl jättefint.

    Reser merparten 20 mil enkel resa kanske man ska tänka till lite mer kring mat men om de flesta bor på orten tycker jag dopkaffe med kakor och tårta passar bra.

    Om man har gäster som stannar kvar över natten kan det ju vara fint att bjuda hem just dem på middag eller gå ut tillsamans och äta middag - då för umgänget inte för att bjuda på mat.

  • Alessia

    Sådana där trekantiga dubbla kantskurna sandwiches som man får i England vid tedags kan vara något. Gott vitt bröd eller gott surdegsbröd med smör och tunna gurkskivor emellan. Ost och tomat.
    Skinka och tomat.

  • viseversa

    Vid den tiden tycker jag absolut fika räcker. Men då ska det finnas ordentligt med fika så det verkligen räcker till alla. Inte en tårta och en burk kakor till 30 pers. Utan kaffe och fika så all kan ta igen om dom skulle vilja.

    Har man däremot ett dop runt lunch så tycker jag man ska bjuda på mat efter men i ert fall så räcker fika helt klart.

  • Madida

    Tack för alla svar!

    Det kommer ca 30 pers (om alla kommer) och två av dessa familjer (4-6 pers) kör knappt 20 mil. Så det är inte så många. Och jag är ganska säker på att alla kör hem efteråt.

    Fika kommer finnas i överflöd (gör alltid för mycket) Tänkte även ha färska frukter och bär om man vill ha det istället/också :)


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Hanky Panky

    Innan kl 14 hade jag bara hunnit äta frukost, så jag hade förväntat mig en lätt måltid innan fikat. Smörgåstårta eller liknande. Och kommer man 20 mil har man förmodligen inte hunnit äta något heller. Bara fika skulle vara lite snålt enligt mig.

  • Physalis

    Jag tycker att ni ska köra på fika om det är vad ni orkar med. Ni har (antagligen) ganska nyligen fått barn och därför tycker jag ni ska tänka på ert egna mående. Familjerna som åker långt kan ordna lunch på vägen. Har de det tight med ekonomi kan ni ju på ett snyggt sätt säga att deras närvaro är vad ni värdesätter så de kan skippa present och lägga de pengarna på bensin och lunch istället.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Är vi snåla? Vad bjuda på efter dop?