• Anonym (?)

    Varför vill så många vara i en relation?

    ... och varför mår vissa så dåligt av att vara singlar?

    Jag har observerat att många direkt efter en relation tagit slut börjar se sig om efter någon ny, precis som att det är helt otänkbart att inte ha en partner. Hur kommer detta sig?

    Har dessa individer inte råd att leva själva? Är de rädda för att leva själva? Måste de ha någon specifik att ha sex med varje vecka? Är det den sociala biten de är ute efter, att vänner inte räcker utan de måste ha någon som är bunden till en?

    Vad är grejen?

  • Svar på tråden Varför vill så många vara i en relation?
  • Anonym (.)

    Jag tror man behöver känna sig viktig. Att andra bekräftar att man existerar.

  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2018-06-24 07:39:26 följande:
    Jag tror man behöver känna sig viktig. Att andra bekräftar att man existerar.
    Det kan var en anledning, du har rätt. 

    Kanske finns det något tryck från omgivningen också? Det verkar ju vara en norm att man ska para ihop sig.
  • Anonym (J)

    Om du varit singel i hela ditt liv trots att du sökt och sökt så borde du förstå varför man vill ha en relation. Man vill ha mys, någon att dela vardagen med, sex, någon att dela både glädje och sorg med, kramar etc.

  • Anonym (SingelAndLoveIt!)

    Jag är singel och älskar att vara singel.

    För två år sedan lämnade jag en längre särbo-relation, då det blev tal om samborelation istället.

    Jag skulle INTE klara av en samborelation! Jag ÄLSKAR nämligen att få ha mitt, ro om mig själv, se på vad jag vill på TV, läsa böcker hur länge jag vill, vakna när jag vill, duscha när jag vill, äta vad- och när jag vill, ha vänner över hur länge jag vill, åka på semester när jag vill, spela musik när jag vill, möblera/måla om när jag vill, osv, etc, mm. - Mitt hem, min borg!

    Jag tror att, framföraallt tjejer, känner en press från samhället. "Alla MÅSTE ha en partner!" Tror att det kommer att bli mer och mer så framöver också, iom utbredning av religion och kultur som ser ner på ogifta kvinnor.

  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2018-06-24 08:36:25 följande:
    Om du varit singel i hela ditt liv trots att du sökt och sökt så borde du förstå varför man vill ha en relation. Man vill ha mys, någon att dela vardagen med, sex, någon att dela både glädje och sorg med, kramar etc.
    Så de har i princip en massa förväntningar som gör att de jagar efter en relation? Allt det där, förutom möjligen sex, är ju något man kan få av kompisar.
    Anonym (SingelAndLoveIt!) skrev 2018-06-24 08:41:52 följande:
    Jag är singel och älskar att vara singel.
    För två år sedan lämnade jag en längre särbo-relation, då det blev tal om samborelation istället.
    Jag skulle INTE klara av en samborelation! Jag ÄLSKAR nämligen att få ha mitt, ro om mig själv, se på vad jag vill på TV, läsa böcker hur länge jag vill, vakna när jag vill, duscha när jag vill, äta vad- och när jag vill, ha vänner över hur länge jag vill, åka på semester när jag vill, spela musik när jag vill, möblera/måla om när jag vill, osv, etc, mm. - Mitt hem, min borg!

    Jag tror att, framföraallt tjejer, känner en press från samhället. "Alla MÅSTE ha en partner!" Tror att det kommer att bli mer och mer så framöver också, iom utbredning av religion och kultur som ser ner på ogifta kvinnor.
    Vi låter lite lika, jag har provar relationer förut, det har fungerat okej när det har varit på distans, men så fort de kommer och hälsar på så är jag trött på dom efter ett par dagar. Jag verkligen njuter av att ha mitt eget space och mitt eget liv. Jag har väldigt svårt att förstå varför det kan vara så eftertraktat att leva i par där man måste kompromissa och anpassa sig.

    Jag tror också att det dels kan vara pga press från samhället, men det känns som att fler borde förstå det och kunna vika av? Det verkar ju nästan vara 9 av 10 som får panik när en relation tar slut och försöker hitta en ny så fort som möjligt.
    Jag hoppas verkligen inte att det blir värre, jag tycker att det är hysteriskt redan nu.
  • Anonym (SingelAndLoveIt!)
    Anonym (?) skrev 2018-06-24 09:37:04 följande:

    Så de har i princip en massa förväntningar som gör att de jagar efter en relation? Allt det där, förutom möjligen sex, är ju något man kan få av kompisar.Vi låter lite lika, jag har provar relationer förut, det har fungerat okej när det har varit på distans, men så fort de kommer och hälsar på så är jag trött på dom efter ett par dagar. Jag verkligen njuter av att ha mitt eget space och mitt eget liv. Jag har väldigt svårt att förstå varför det kan vara så eftertraktat att leva i par där man måste kompromissa och anpassa sig.

    Jag tror också att det dels kan vara pga press från samhället, men det känns som att fler borde förstå det och kunna vika av? Det verkar ju nästan vara 9 av 10 som får panik när en relation tar slut och försöker hitta en ny så fort som möjligt.

    Jag hoppas verkligen inte att det blir värre, jag tycker att det är hysteriskt redan nu.


    Är du kille eller tjej?
  • Anonym (?)
    Anonym (SingelAndLoveIt!) skrev 2018-06-24 09:43:13 följande:
    Är du kille eller tjej? smile1.gif
    Tjej. 
  • Anonym (SingelAndLoveIt!)
    Anonym (?) skrev 2018-06-24 09:44:40 följande:

    Tjej. 


    Känner du att det är fler killar än tjejer som är i behov av nya relationer - gärna då samborelationer?
  • Anonym (Hanna)

    Tvåsamhet är norm i samhället, vi har en tendens till att följa normerna omedvetet. Att hitta en partner skaffa barn och leva i det vi kallar familj är ju målet och strävan i mångas liv och något vi tränas i redan från att vi är små parallellt med yrkeslivet. Familje och jobb är ju de stora grundstenarna i samhället.

    Jag ställer mig också tveksam till att det är så lätt att "få allt" utom sex av kompisar så länge som tvåsamheten är norm. I ett samhälle där alla andra lever i tvåsamhet är det nog ganska svårt att hitta vänner som sätter en före familjelivet. Många vill verklogen ha nån att dela vardagen med, att ta beslut tillsammans med att kunna dela glädje och sorg med, att hitta en partner är ett sätt att försöka skapa den närheten.

  • Spaceman

    Skulle också gärna ville ha en särborelation. Jag hade det för ett halvår sedan och jag har nog aldrig varit lyckligare. Så nu hatar jag att vara singel, trots att jag "trivdes" med det i de första 20 åren av mitt vuxna liv.

Svar på tråden Varför vill så många vara i en relation?