• MrsJensen

    För varm gröt?

    Jag har en fyra månaders bebis som jag tänkte börja ge lite smakportioner och så. Köpte Semper havregröt för hans ålder men läste på att man ska blanda den med 60gradigt vatten. Visst att det hinner svalna lite när man blandar och rör så, men blir det ändå inte alldeles för varmt för honom att äta? Ersättningen han får annars ska ju vara 37 grader. Eller har jag missuppfattat?

  • Svar på tråden För varm gröt?
  • Meriall

    Det svalnar pga pulvret inte är varmt och då späds värmen ut men du ska alltid smaka först själv så det inte är för varmt. Låt det bara stå ett tag då eller blanda i en skvätt kallt vatten.

  • nnnnnnnn

    Du ska alltid prova maten mot dina egna läppar först.
    Maten ska vara kroppstempererad eller kallare. Många gillar kall mat, även gröt, det är mest i vårt huvud som viss mat ska vara varm och viss mat ska vara kall. Barn har inga sådana referensramar och vad är det som säger att just den maten ska ha exakt den temperaturen?
    Tex har många svårt för iskaffe och andra tycker att det är gott. Jag värmer aldrig på mitt kaffe om det kallnat, det smakar fortfarande kaffe för mej!

    Så testa dej fram, men bränn inte barnet.

    PS: Samma sak med konsistenser, vi vuxna vet att gröt ska vara kletig, men många barn gillar inte det och äter glatt om man späder gröten till lite mer sopp-konsistens, så testa dej fram. Mitt ena barn ville äta gröten mycket stabbig, nästan som bröd, och ett barn ville ha den som nyponsoppa! Och om barnet vill ha maten "torr" eller tjock, så servera vatten till så inte magen protesterar. DS

  • Fjäril kär

    Jag smakade alltid gröten innan jag gav den. Blåste och väntade om det var hett. Jag hade också vid sidan om en burk av nån fruktpuré och duttade på och den var ju kylskåpskall.

    Ha alltid nappflaskan med vatten att erbjuda efter ett par skedar. Ge vatten och fortsätt mata. Ge vatten då och då genom måltiden.

  • Anonym (Lol)

    Men gud. Givetvis väntar man tills gröten har lagom temp. Sunt förnuft.

  • Anonym (Lol)

    När du gör te så står det på påsen att den ska läggas i 90 gradigt vatten. Betyder det att du ska dricka det vid samma temperatur? Nej.

  • MrsJensen

    Tack till er som svarade trevligt! Står att man ska röra tills rätt konsistens och sen servera, så blev osäker på om jag ska vänta tills den är 37 grader eller om det räcker att den svalnar lite bara. Nu vet jag ???? Tack för hjälpen!

  • Anonym (S)

    Sånt gjorde mig också jätteosäker i början! Tänkte om det måste vara 60 grader för att gröten ska tillagas ordentligt :o Skulle bli ett himla meckande då! Nu blandar jag med 40 grader och kan servera direkt utan massa kallvatten och rörande.

  • Anonym (S)
    Anonym (Lol) skrev 2018-06-24 10:08:26 följande:

    När du gör te så står det på påsen att den ska läggas i 90 gradigt vatten. Betyder det att du ska dricka det vid samma temperatur? Nej.


    Hoppas du glömmer bort dig nångång och skållar sönder din tråkiga mun :D
  • MrsJensen

    Jo, det var väl något sånt jag tänkte med! Men så har man ju lite bomull i huvudet den första bebistiden ^^

  • Kellie13
    Anonym (Lol) skrev 2018-06-24 10:08:26 följande:

    När du gör te så står det på påsen att den ska läggas i 90 gradigt vatten. Betyder det att du ska dricka det vid samma temperatur? Nej.


    Asså varför är folk så elaka? Hon vill ha svar på en fråga och  såna kommentarer som du skriver är så jävla onödiga och gör henne bara ledsen. Om du inte har nått tips eller råd att komma med så skriv inget!
  • Anonym (A)

    Det är väl en helgardering att tillverkaren vill att man blandar med hett vatten ifall det finns några bakterier i pulvret. Eller så kan det vara uträknat att pulvret plus kall tallrik plus omröring kräver de extragraderna f.a få minst 37° på gröten (och är den varmare så svalnar den fort)

Svar på tråden För varm gröt?