• Summer18

    Väntar tvillingar, första barnen, BF dec

    Väntar som sagt första barnet, eller vad vi trodde var ett barn! Var på kub nu den 21/6 och fick ett chockartat besked att där var 2! Alla känslor på en och samma gång... livrädd, överlycklig, förskräckt, förtjust osv. Är 29 år gammal och min gammelmormor fick tvåäggstvillingar så det kan ju vara ärftligt. Fick dock beskedet på kub att det till 80% chans såg ut att vara enäggstvillingar pga skiljeväggen och endast en synlig moderkaka. Är det enäggstvillingar så är det ju inte ärfligt utan endast slumpen. Jag fattar fortfarande ingenting, har svårt att smälta detta, hur går man från 0 barn till 2? Finns det fler där ute i samma sits? ????????

  • Svar på tråden Väntar tvillingar, första barnen, BF dec
  • legomum

    Har dock tvåäggstvillingar men förstår den skräckblandade förtjusningen.

    Stort grattis till er. Det är en fantastisk gåva att få tvillingar. <3

  • LFF

    Jag har tvillingar, bedömda som tvåäggs, nu 4,5 år gamla. Fick veta det lite tidigare än dig (v7+2) men chocken var total. Tror det var först efter RUL som jag så smått började förstå att det skulle gå vägen. Att det skulle vara två bebisar förstod jag inte förräns de var några dagar gamla

    Fördelen med att gå från 0 till 2 är att man inte har något att jämföra med.

    Välkommen till en galen men underbar värld som tvillingförälder!

  • Summer18

    Blev uppringd av läkaren idag som sa att det såg ut att vara tvåäggstvillingar, dom hade gett fel information! Hört att det ska vara lite mindre risker med tvåäggs så det känns skönt :) dock har jag läst att missfallsrisken är högre på tvillingar och även efter v 12, stämmer detta?

  • LFF
    Summer18 skrev 2018-06-25 19:26:15 följande:

    Blev uppringd av läkaren idag som sa att det såg ut att vara tvåäggstvillingar, dom hade gett fel information! Hört att det ska vara lite mindre risker med tvåäggs så det känns skönt :) dock har jag läst att missfallsrisken är högre på tvillingar och även efter v 12, stämmer detta?


    Ja, det är långt mindre risker med tvåäggs än enäggs eftersom de ligger helt separerade och har varsin moderkaka.

    Däremot så är det som så att det inte går att säga att de per automatik är tvåäggs om de är samkönade. Om ägget delar sig under de första tre dagarna så får de varsina säckar och moderkaka precis som om det vore två ägg som släppts.

    När det gäller missfallsrisken så är det inte högre risk efter v12 på DCDA ("tvåäggs") utan det gäller generellt MC-tvillingar då de kan dela både säckar och moderkaka.

  • Summer18

    Resultatet på vårt kub blev 1/250 på den ena och 1/444 på den andra. Varken barnmorskan eller läkaren vill svara på om det är bra eller dåligt och dom sa att man inte gör NIPT på tvillingar för det blir inte tillförlitligt. Så dom rådde mig att inte oroa mig och vänta till rutinultraljudet. Vad jag kan läsa mig till så kan man visst göra det på tvillingar.

  • LFF
    Summer18 skrev 2018-06-26 15:56:16 följande:

    Resultatet på vårt kub blev 1/250 på den ena och 1/444 på den andra. Varken barnmorskan eller läkaren vill svara på om det är bra eller dåligt och dom sa att man inte gör NIPT på tvillingar för det blir inte tillförlitligt. Så dom rådde mig att inte oroa mig och vänta till rutinultraljudet. Vad jag kan läsa mig till så kan man visst göra det på tvillingar.


    Gränsen för att gå vidare med nipt/fvp/mkp är vid 1/200 på KUBen. Det vi fick veta när vi gjorde KUBen på våra tvillingar var att den inte var helt tillförlitlig på tvillingar. Vi hade strax under 1/300 på våra killar. De är idag friska 4,5-åringar.
  • Summer18

    Okej, känns bara som att kub är ett lotteri och man hör ju om dom som fått jättedåliga resultat på kub men NIPT visar ingen avvikelse. Kan man känna sig lugnare sen vid RUL tro? Om allt ser bra ut då? Eller om där ändå skulle va en avvikelse så syns inte det?

  • LFF
    Summer18 skrev 2018-06-26 16:17:59 följande:

    Okej, känns bara som att kub är ett lotteri och man hör ju om dom som fått jättedåliga resultat på kub men NIPT visar ingen avvikelse. Kan man känna sig lugnare sen vid RUL tro? Om allt ser bra ut då? Eller om där ändå skulle va en avvikelse så syns inte det?


    Nu kommer detta att låta som världens största klyscha men "Sluta oroa dig!"

    Jag var svinorolig för att det skulle gå åt h-vete nästan hela graviditeten även om det blev bättre efter RUL. Vi hade två misslyckanden innan vilket gjorde oron större. Det jag sörjer idag är just att jag hade så svårt att glädjas åt min graviditet.

    Så försök att inte göra om mitt misstag utan försök att glädjas av din graviditet!
  • LFF
    Summer18 skrev 2018-06-26 16:51:18 följande:

    Ja man blir ju helt knäpp till slut! Lättare sagt än gjort men ska verkligen försöka :)


    Japp, det är absolut lättare sagt än gjort Men som sagt, försök
  • Cappuccino94

    Hej!

    Vi är i nästan samma sits! Första barnet, fick också reda på att det var två små liv där inne på en extrakontroll med KL i v13 (jag är diabetiker också, så det var därför vi var på ett extra).

    Är idag i v16, 3v kvar till RUL :) har bf 21 dec :)

  • Crazzy

    Näääästan samma här!

    Har BF i januari och har ett barn sen innan, men väntar också tvillingar! De upptäcktes på ett VUL i v7, så jag har vetat om det "ganska länge".

    Jag känner likt dig massor med känslor. Mest att det ska bli fantastiskt roligt, men självklart sköljer panik och oro över mig då och då!

  • Summer18

    Så roligt! Stort grattis till er båda :) jag går in i v 16 på lör och har idag 4 veckor kvar till RUL, längtar! Ja det är verkligen blandade känslor heeeela tiden. Vissa dagar är det bara ren lycka och andra dagar kommer alla ororstankar. Men för varje dag som går så vänjer jag mig mer och mer, men kan fortfarande inte riktigt fatta att där är två där inne! :D

  • LFF
    Summer18 skrev 2018-07-05 10:06:00 följande:

    men kan fortfarande inte riktigt fatta att där är två där inne! :D


    Det är svårt att förstå även första tiden när de väl kommit ut....
  • evnor2

    Är oxå i samma sits. Första barnen. Är dock i v. 36 å väntar 2 pojkar. Så chockad man blev när man fick reda på det. Tog nog två veckor att smälta att det var två. Går på ultraljud ganska tätt pga navelsträngen fäster i väggen.

    Men har varit sjukskriven sen v.24 för foglossning å sammandragningar, har dock ett tungt jobb. Men börjar tröttna på magen å vill bara att de ska komma ut nu! Ändå är jag ganska liten för att vänta tvillingar får jag höra hela tiden.

  • Summer18

    Grattis! V 36 men då kan det va dags när som? Vet du om det blir kejsarsnitt eller? Ja jag har läst att det är vanligt med tidig sjukskrivning vid tvillinggraviditet och att efter v 25 bör man inte jobba!? Jag har också ett tungt jobb och känner redan nu att det börjar göra ont i rumpa, lår och fötter och axlar efter en arbetsdag!

  • evnor2
    Summer18 skrev 2018-07-05 12:09:44 följande:

    Grattis! V 36 men då kan det va dags när som? Vet du om det blir kejsarsnitt eller? Ja jag har läst att det är vanligt med tidig sjukskrivning vid tvillinggraviditet och att efter v 25 bör man inte jobba!? Jag har också ett tungt jobb och känner redan nu att det börjar göra ont i rumpa, lår och fötter och axlar efter en arbetsdag!


    De kan komma när som. Hade varit ganska skönt då det är ganska tungt å jobbigt nu. Har sista ultraljudet nästa vecka så hoppas jag får ett datum då när de sätter igång mig ifall de inte kommit tills dess. Tvilling ett ligger med huvudet ner så förhoppningsvis kan jag föda normalt å slippa snittas mitt i sommaren. Fram till v28 kan man jobba i mitt landsting då brukar de sjukskriva en
  • evnor2
    Summer18 skrev 2018-07-05 12:09:44 följande:

    Grattis! V 36 men då kan det va dags när som? Vet du om det blir kejsarsnitt eller? Ja jag har läst att det är vanligt med tidig sjukskrivning vid tvillinggraviditet och att efter v 25 bör man inte jobba!? Jag har också ett tungt jobb och känner redan nu att det börjar göra ont i rumpa, lår och fötter och axlar efter en arbetsdag!


    De kan komma när som. Hade varit ganska skönt då det är ganska tungt å jobbigt nu. Har sista ultraljudet nästa vecka så hoppas jag får ett datum då när de sätter igång mig ifall de inte kommit tills dess. Tvilling ett ligger med huvudet ner så förhoppningsvis kan jag föda normalt å slippa snittas mitt i sommaren. Fram till v28 kan man jobba i mitt landsting då brukar de sjukskriva en
Svar på tråden Väntar tvillingar, första barnen, BF dec