• lång väntan

    Planerat kejsarsnitt sker när?

    Fick veta på mitt ul att moderkakan låg nära öppningen så kejsarsnitt kan bli aktuell. Ska in igen vecka 32 för ny kontroll. Nu är min fråga när brukar dom planera in op och blir jag sjukskriven så pappan kan ta pappa dagar efter som jag inte får lyfta tungt m.m? Vad har ni för erfarenhet ?????

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt sker när?
  • Jill 79

    Jag har gjort planerat snitt i vecka 39+nåt och i vecka 37+nåt. De vill helst göra de så nära slutet som möjligt, om det inte blir annat när du har den anledningen som du har.

    Och jag har i alla fall inte behövt någon hjälp eller varir sjukskriven efter mina snitt. Bära barnet får man ju göra och tyngre lyft än så behövs ju knappast.

  • Jag är bara jag

    Det hinner hända mycket på de veckorna. Jag hade total placenta previa på UL, men v.35 hade moderkakan förflyttats 3 cm. ifrån och ks blir inte aktuellt av det skälet. För 4 av 5 flyttar sig moderkakan tydligen.

  • Litalillan

    Kan bara svara för hur det var för mig, jag har gjort 2 kejsarsnitt och ska göra ett 3dje nästa år om denna bebis överlever, för mig har det blivit kejsarsnitt pga stora barn, runt v 36-37 väger mina barn 5 kg och plockas ut, dock blir du inte sjukskriven för du får lyfta bebisen men försök inte med massa annat, jag har alltid slarvat och lyft barnvagnar och syskon och ändå klarat mig fint, dock har dom sytt mig lite för hårt så jag fått som en kant med senaste barnet, deg hände inte med första, hoppas magen blir sydd bättre 3dje gången men får jag så stort barn igen tror jag min hud gett upp totalt men vad gör det när man får en bebis, lycka till och kejsarsnitt är annars underbart tkr jag då man kan planera alltihopa och vet exakt när bebis kommer :)

  • LittleSunshine84

    Du blir inte sjukskriven för snittet. Men pappan Får 10st föräldrardagar i samband med förlossningen som han kan ta ut. Sen in ni ta dubbeldagar :)

  • Stuppis1

    Mitt ks gjordes BF-9. Fyra dagar innan träffade jag läkaren, hon mätte sammandragningarna och gjorde lite andra tester, minns inte så noga nu, och utifrån de resultaten ansåg hon att barnet var redo så då bestämdes datumet.

    Kan lägga till att jag var supernöjd med hela upplevelsen och mådde bra efter.

    Lycka till!

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt sker när?