• Ladythewinter

    Barn som är vegetarian

    Hej.

    Har lite tankar och funderingar. Min 11 åriga dotter har länge pratat om att minska ner på kött. Hon förespråkar ofta bra djurhållning och är inte rädd för att uttrycka sina åsikter så Nu vill hon börja minska ner på köttet och allt vad detta innebär. Ingen annan i familjen/släkten är vegetarianer men jag stöttar henne helt i det hon vill göra. Men jag är helt lost.. Jag vet inte alls vad man bör tänka på och vad man ska ersätta med. så att hon får i sig alla vitaminer, mineraler och protein hon behöver.

    Så har vi några vegetarianer här inne som kan ge lite tips och råd till detta?

    Vore väldigt tacksam..????????

  • Svar på tråden Barn som är vegetarian
  • BurningDiamond

    Låter som din dotter är smart och eftertänksam i denna frågan. Kan du diskutera mer med henne om hur hon tänkt? "minska köttkonsumptionen" och "bli militant vegan" är ju två extrema skillnader.

    Om hon "bara" vill minska konsumptionen så fråga henne hur hon ställer sig till (märkt) fisk och skaldjur, vilt, "frigående" djur som höns, nöt mm... Prata med henne om hur hon ställer sig till ägg och mejeri-produkter.
    Fråga om hon kan dra ner på köttet stegvis, först utesluta rött kött, nästa månad utesluta vitt kött, månaden efter utesluta fisk osv... Eller bestäm vissa dagar i veckan som är kött-fria och andra som är OK med kött.

    I Sverige så är det ingen större fara att bli lakto-ovo-vegetarian som vuxen ur näringssynpunkt, men jag vet inte hur det ser ut för växande barn. Eftersom flickan är ganska ung hade jag nog vänt mig till skolhälsan eller privat och beställa tid hos en dietist.
    Det går att göra mycket själv och google och special-forum kan vara en god hjälp på vägen, men jag (som är vegetarianoch periodvis vegan själv) hade inte chansat på att ta det med en klack-spark när det finns proffs som kan hjälpa till i början och kan hålla koll på att alla värden ser bra ut över tiden.

  • Ladythewinter
    BurningDiamond skrev 2018-06-24 23:32:10 följande:

    Låter som din dotter är smart och eftertänksam i denna frågan. Kan du diskutera mer med henne om hur hon tänkt? "minska köttkonsumptionen" och "bli militant vegan" är ju två extrema skillnader.

    Om hon "bara" vill minska konsumptionen så fråga henne hur hon ställer sig till (märkt) fisk och skaldjur, vilt, "frigående" djur som höns, nöt mm... Prata med henne om hur hon ställer sig till ägg och mejeri-produkter.

    Fråga om hon kan dra ner på köttet stegvis, först utesluta rött kött, nästa månad utesluta vitt kött, månaden efter utesluta fisk osv... Eller bestäm vissa dagar i veckan som är kött-fria och andra som är OK med kött.

    I Sverige så är det ingen större fara att bli lakto-ovo-vegetarian som vuxen ur näringssynpunkt, men jag vet inte hur det ser ut för växande barn. Eftersom flickan är ganska ung hade jag nog vänt mig till skolhälsan eller privat och beställa tid hos en dietist.

    Det går att göra mycket själv och google och special-forum kan vara en god hjälp på vägen, men jag (som är vegetarianoch periodvis vegan själv) hade inte chansat på att ta det med en klack-spark när det finns proffs som kan hjälpa till i början och kan hålla koll på att alla värden ser bra ut över tiden.


    Tack för svar. Hon har redan haft den största diskutionen med mig. Hon vill just nu minska. "känna på" testa olika rätter. Hon vill till en början minska med rött kött. fisk vill hon inte sluta med och ställer sig tveksam till kyckling. Ägg och mejeri tänker hon inte sluta med.. Hon har själv googlat massor och vet vad precis vilket godis hon inte ska äta längre haha.. det var det viktigaste.

    men hon vet vad hon vill

    Detta är inget som kommit bara sådär. Hon är väldigt klok tycker jag med. och som jag skrev så vill jag stötta henne i hennes väl.
  • BurningDiamond

    Men då är det bara att tuta och köra! Tungan ute Antagligen kan ni skippa allt rött kött och inte hamna på några brist-värden så länge ni äter fisk, fågel, mejeri och ägg, och det är helt utan att kompensera med baljväxter.

    Jag hade börjat med att tillsammans bestämma en dag som är hel-grön, och kanske 2 dagar som är fritt från rött kött men OK med fisk eller kyckling, mejeri och ägg, till att börja med. Det blir en bra mjukstart, och lägger ni "gröna dagen" på en helg så kan ni kanske få det till egentid för er två, med att leta efter recept, handla, laga mat ihop och sedan äta och utvärdera om det är något ni vill göra om.

  • Ladythewinter
    BurningDiamond skrev 2018-06-24 23:52:39 följande:

    Men då är det bara att tuta och köra!  Antagligen kan ni skippa allt rött kött och inte hamna på några brist-värden så länge ni äter fisk, fågel, mejeri och ägg, och det är helt utan att kompensera med baljväxter.

    Jag hade börjat med att tillsammans bestämma en dag som är hel-grön, och kanske 2 dagar som är fritt från rött kött men OK med fisk eller kyckling, mejeri och ägg, till att börja med. Det blir en bra mjukstart, och lägger ni "gröna dagen" på en helg så kan ni kanske få det till egentid för er två, med att leta efter recept, handla, laga mat ihop och sedan äta och utvärdera om det är något ni vill göra om.


    Tack för tipsen

    ja nån dag på helgen blir det nog. Hon älskar att laga mat så det vore ju perfekt att hon får laga sin mat. Minsta dottern på 5 år var dock helt förskräckt.. "men jag älskar ju mina köttbullar.. Hur ska jag klara det här" haha inte lätt att förstå att vi andra inte ska låta bli..
  • Isavanna1

    Sojaprotein är det protein som är bäst att "ersätta" kött med. Det är ett så kallat komplett protein som innehåller alla näringsämne som vi behöver. Bara ett litet tips...

  • Liberté

    Äter ni fisk och ägg så blir kosten enklare att styra ihop. Särskilt Omega 3 blir mat akrobatik annars.

    Kolla central amerikansk eller indisk kost om du vill ha enkla recept och rätter som faktiskt smakar gott.

    Läs på skillnaden mellan fetsorter samt protein.

    Minimum är att hålla koll på vad som räknas som fullvärdig respektive inte, många vegetarianer har dålig koll på macro delen.

    Det går att komplettera 2 icke fullvärdiga proteinkällor med varandra för att täcka upp.

    Ägg / mjölk är det absolut lättaste att komplettera dåliga dagar med ifall man är osäker.

Svar på tråden Barn som är vegetarian