• Alexandraa1

    Hjälp! Bli gravid med PCO

    Jag har PCO och har utebliven mens helt. Det kan hända att jag får en kort blödning någon enstaka gång, kanske 1 max 3 ggr/år. Har sett ut så från 15 års ålder. för ett halvår sedan fick jag diagnosen pco. Men i och med att jag inte får mens så har jag och min sambo haft oskyddat sex i 3 år nu. Vi har senaste halvåret önska bli gravida. Vi är ganska unga, 22 och 23 år. Det är ju såklart bra att vi är unga men nu tyvärr lite för unga för att få hjälp med tex pregotime och liknande. Kan tilllägga att jag är normalvktig, äter bra kost (vegetarisk) med kosttillskott av järn och B12. Även börjat med rosenrot då jag läst att det kan hjälpa) Har någon tips på naturliga hjälpmedel för att försöka få igång någon ägglossning? I väntan på att söka hjälp vid 24...

    (Och en till fråga, fler med pco/pscos som har riktigt svälld och spänd mage? Kan man med hjälp av kost få den mindre spänd och uppblåst? Min barnmorska hävdar att det är vätska jag lagt på mig efter att ha behandlat en cysta med p-piller. Jag är dock inte riktigt med på det. Tror det har med pco att göra.)

  • Svar på tråden Hjälp! Bli gravid med PCO
  • Theryd87

    Vad är det som gör att du är för ung? Det finns de som är yngre som får hjälp... du har rätt till hjälp efter att ha försökt i 1 år! Stå på dig eller byt läkare! Alt gå privat, men de ska du inte behöva.

    Har också pcos och varken äl eller mens. Testar just nu donaferty, är till för oss med pcos då det kan hjälpa kroppen att få en balans i hormonerna som ger äl.

    På FB finns grupper där du kan läsa och fråga andra om hjälp. Sök pco/ pcos så kommer de fram.

    Lycka till

  • Anonym (Hjälp mycket tidigare)

    Ni har rätt till hjälp och dessutom direkt eftersom det är konstaterat att du inte har ägglossning.

    Pregotime finns inte längre men diverse annat ni kan prova efter en ordentlig utredning. Sök hjälp nu direkt.

    Det finns däremot en idiotisk åldersgräns för ivf i iaf mitt landsting som säger att man måste ha fyllt 25år.

  • Anonym (Hjälp mycket tidigare)

    Sen är det många som inte uppfyller kriterierna för att få gratis hjälp och man kan då finansiera det själv. Jag hade gjort det. Utredningen kostar inte så mycket.

  • Trullis82

    Hej!

    Pergotime finns inte längre utan nu använder man Letrozol.

    Jag har också pco som jag nu fått reda på vid 36 års ålder. Har två barn födda 2004 & 2010 och blev till på normalt vis och inga konstigheter. 

    Men nu gick det helt plötsligt inte så då sökte vi hjälp

    Jag har egen mens men efter alla provtagningar och VUL undersöknigar har man upptäckt att jag inte får egna ägg och efter letrozol behandling ser man jätte fina ägg på bara en tablett men då släpper dom inte istället. Så jag tar även en Ovitrelle spruta på mig själv för att få äggen att släppa.

    Men det blir mååååånga VUL. Minst 2 st i veckan blir det när det närmar sig. Först för att se hur många ägg jag fått så det inte är kanske 5 el 6 st och jag sedan tar sprutan för då är risken att det blir många bebisar.

    Sedan även för att se stl på äggena. Helst 20mm minst

  • Theryd87
    Anonym (Hjälp mycket tidigare) skrev 2018-06-25 13:08:50 följande:

    Ni har rätt till hjälp och dessutom direkt eftersom det är konstaterat att du inte har ägglossning.

    Pregotime finns inte längre men diverse annat ni kan prova efter en ordentlig utredning. Sök hjälp nu direkt.

    Det finns däremot en idiotisk åldersgräns för ivf i iaf mitt landsting som säger att man måste ha fyllt 25år.


    Jag tror det är ganska allmänt med 25-årsåldersgräns för ivf i sverige, kan ha fel... håller med om att det är helt idiotiskt med tanke på hur lång tid det kan ta innan man blir gravid....Men som sagt, man har ju rätt till hjälp ändå =)
  • Tilipitappi

    Har du provat att ändra din kost?


    Många inkl. mig själv har haft väldigt stor hjälp av att byta sin kost till LCHF :)


    PCOS är ett symtom på diabetes eller förstadie till diabetes i alla fall enligt en väldigt bra amerikansk läkare som jag själv lärt mig så otroligt mycket av! 


    Och när jag slutade med kolhydrater för 4 månader sen så har jag fått regelbunden mens, ägglossning och plussade äntligen idag på ÄL testet! Kör strikt LCHF och fasta. Dvs äter två mål mat om dagen (ordentliga näringsrika mål!) Jag känner mig så mycket piggare och friskare nu, helt otroligt! :)


    Finns mycket att hämta lärdom om på youtube Dr. Eric Berg :)

  • Summerchild

    Jag har ägglossnings stimulerande som heter serpafar...provat 1 gång fungerade och blev gravid. Har massa i lådan som nog kommer lämnas in till apotek. Tror jag har pco men diagnosen tog jag själv. 4 barn. Blev bara gravid vid viktnedgång och lchf diet.

Svar på tråden Hjälp! Bli gravid med PCO