• Jessica04

    När började du njuta av att vara småbarnsförälder?

    Som rubriken lyder, när började ni få ett liv igen? När kunde man njuta av att vara förälder?

    Jag går hemma med en 9,5mån dotter och väntar fortf.... ????

    tänkte börja jobba 60% när hon är 14mån så hoppas ju på att de snart blir kul att gå hemma med henne!

    Vill gärna hinna njuta lite innan man börjar jobba!

    Min dotter bara grät och skrek helt hysteriskt första halvåret (ca 10-12h dygn) var fruktansvärt! och efter flera läkarbesök och ex antal turer till akuten mitt i natten så fick hon diagnosen tyst reflux +kolik. Hon är mkt bättre nu men långt ifrån bra. De va en ren tortyr och är fortf i perioder.

    Desperat och utmattad som man va så gjorde man allt för att få tyst på ungen, ex låta hon sova uppepå en, vaggade henne i timmar å lät mig bli hennes napp vid amning då de lugnade henne.

    Man fick helt enkelt stanna inne hemma då hon bara skrek så var helt omöjligt att ens lämna lägenheten, att få något städat eller tvättad eller laga mat var ett stort projekt och är fortf, var/är I perioder helt omöjligt att vara med vänner eller familj... Väldigt isolerat liv.

    Nu idag är hon extremt mammig vilket är förståeligt då vi alltid varit så tighta hon och jag men att inte ens kunna ställa sig upp och gå iväg 1m utan total gallskrik börjar bli jobbigt. Eller att inte kunna äta, gå på toaletten, duscha osv utan att behöva lyssna på en sur och grinig unge. Får typ 0 timmar sömn med då hon vaknar allt från var 5e min till max sömn är 2,5h irad!

    Hon vägrar bärsjal, bärsele, vagn, åka bil osv.

    Jag blir knäpp!

    Det finns en pappa i hushållet men han jobbar oregelbundna tider och mer än heltid då det är personalbrist och kaos på hans jobb. =känner mig som ensamstående.

    Jag har bokat tid hos kurator för att få prata av mig kring allt som hänt men vore ändå intressant att höra hur andra haft de eller har de. (tror att de ska kännas bättre av att man inte är ensam ????)

    Några peppade ord kanske till en mamma som håller på å gå under? ????????

  • Svar på tråden När började du njuta av att vara småbarnsförälder?
  • faren

    Har du ingen som kan avlasta er lite ibland? Det är ju inte det man drömde om....

  • EpicNurse

    Fy fasen! Förstår att du är helt slut.

    Ville mest säga att alla bebisar har en fas vid 9-10 månader då de är extremt känsliga för separation, då de precis förstått att de inte är samma person som mamman och att de inte vill släppa mamman utom synhåll. Min ?normalgnälliga? 10 månaders är extrem. Ibland kan jag inte ens stå bredvid när han är hos pappan utan då måste han till mig. Om han däremot skulle vakna utan mig så är han inte ledsen över att jag inte är där. Men skulle jag lämna honom så bryter han ihop.

    Så det blir bättre om någon månad!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jessica04

    Finns tyvärr ingen möjlighet för avlastning då min familj bor 1,5h bort, dom kan ju hälsa på några timmar men blir typ 1 gång i månaden då som har sina liv med, sen förstår jag dom också, inte kul att hälsa på nån som bara grät och skrek, så hon lärde typ aldrig känna dom så alla människor förutom jag hennes pappa är typ främlingar. Vi har börjat smått nu att utsätta henne för olika sociala saker som att åka o handla men då får man vara 2 då man måste bära henne, alltså inget jag kan eller orkar göra själv. Sen blir hon lätt uttråkad så handlar man inte snabbt blir de gallskrik...

    Den som bor närmast är hennes farmor men hon trodde inte på att lillan var sjuk utan att jag svälte henne å skvallerkärring som hon e så gjorde de att vi inte ville ha något med henne att göra tillslut då vi fick en stämpel på oss att vi missköter vårt barn.

    (min dotter gick upp 500g/v av amning så nej hon svalt inte) från 2344g till nu stadiga 10kg så nej tror inte de beror på hunger eller svält.

  • Glinda från Oz

    Vad gör du när din man är hemma? Jag tycker du ska passa på och bara rå om dig själv då, ta en promenad, fika med dina vänner, gymma eller vad du nu gillar. När börjar hans ledighet eller har han redan varit pappa ledig?

  • Jessica04

    Ursäkta för sent svar men oftast tar jag lillan för han orkar inte med henne, efter en kort stund så går han bara å suckar över hur gnällig hon e, han vet inte vad han ska hitta på för att underhålla henne så hon gråter nästan bara när hon är med honom å mitt psyke orkar inte göra pånnu kinkigsre unge så han ger oftast upp efter en stund å sitter i soffan med sin telefon å så försöker jag underhålla lillan... ????

    Han går på semester imorgon så förhoppningsvis lär han känna henne bättre nu när han är hemma mera.

    Förhoppningsvis.

  • Anotherone

    Det går i vågor. Jag är nog en sådan mamma generellt som inte trivs så bra med bebistiden utan som tycker att det blir roligare när de är äldre. Säg från 3 år kanske?

    Nu är min yngsta 13 mån och vissa veckor har varit ren njutning. Alla har varit friska, rutinerna har funkat, läggningarna varit ok så man orkat umgås lite m maken eller kanske joggat en sväng. Medan vi också haft månader av KAOS!

  • Fru Darcy

    När barnen började skolan

    Skämt åsido, se till att din man är föräldraledig så att du får andrum och han tar mer ansvar!

  • Jessica04

    Nu är gubben tbx på jobbet efter 3v semester å de kändes väl lite bättre, lite, iaf dom första dagarna....

    Han var positiv till å ha henne å jag kom iväg 2ggr för lite egentid +att jag nu går hos kurator 1gång i veckan å enligt henne har jag anknytnings problem, att vi är i en ond spiral som måste brytas, jag triggar igång henne å hon triggar igång mig. Hon är på så mkt bättre humör när jag inte är i närheten. Kul va?!

    Vill sluta amma helt så jag kan vara ifrån henne en helg eller något men ungen vägrar flaska, gav upp efter hon matvägrat I 14h.... "barn svälter inte sig själva" ha! Hon gör. Vi kämpar med att försöka hitta positiva stunder ihop å att jag ska hålla mig kvar i dom när de e som jobbigast men nu har jag inte sovit på 2 dagar å hon har skrikit I 1,5h, inte lätt å komma ihåg dom positiva sakerna då.... Fyfan för livet med småbarn!

  • LittleSunshine84

    Blir ledsen av att läsa dina inlägg. Du är en sönderstressad småbarnsmamma! Hårt av kuratorn att säga att du har anknytningsproblem. Du och din man måste göra om planen för föräldrarledigheten. Du kommer annars att bränna ut dig enormt.

    Visst att det är tufft med barn. Men det ska vara tufft för både mamma och pappa. Du kan inte ta allt. Klart barnet skriker och är extra gnälligt när pappa kommer in i bilden ibland och duttar.

    Sluta amma tvärt, åk iväg den helgen och låt pappa ta över. Han får väl ge henne gröt eller ngt annat.

Svar på tråden När började du njuta av att vara småbarnsförälder?