• Twinkle Little Star

    Tips på plockmat till 50-årsfest?!

    Hej,

    ska överraska en person med 50-årsfest och det kommer väl mellan 40-50 människor dit. Jag önskar tips på mat som man kan förbereda i god tid, gärna sådant man kan plocka lite av varje med men som inte är så dyrt.

    Potatissallad och rostbiff lär bli grunden då jag inte kan laga mat åt så många personer, men jag skulle däremot kunna fixa lite på sidan om så att säga; som är gott att plocka på tallriken. 

    Vad har ni för tips?

  • Svar på tråden Tips på plockmat till 50-årsfest?!
  • Kjell2

    Grillade kycklingklubbor
    Stekt haloumi
    Tunnbrödsrullar med lax
    Grönsaksstavar och dip
    Oliver

  • Kiyah

    skinka
    kalkon

    kolla på färdiga brickor! du behöver inte köpa men kan få inspiration till vad du kan ha för något

  • FruNyfiken

    Minipajer
    Minipizza
    Krustader med västerbottensost och räkor
    Parmarullar med olika fyllningar
    Inlagda oliver eller tärningar av VBost
    Små spett med kyckling eller varva skinka/minimozzarella eller melon/fetaost
    Räkchevich i små glas
    Rostade rödbetor med ädelostkräm

  • Dexter dot com

    Dubbelmarinerad fläsk/kycklingfile är enkelt, väldigt gott och kan göras några dagar innan. Pastasallad & fransk potatissallad kan du också göra nån dag innan. Färskt bröd och olika ostar är ju gott och enkelt.

  • Alessia

    Findus rektangulära smördegsplattor! Låt tina lätt.  Ritsa en halvcentimeters kant runt varje platta. Lägg på hackade oliver på en del, strimlad rödlök på en del och tunt skivad smakrik tomat på en del. Hyvla stark ost över, t ex vällagrad Svecia  och baka i mitten av ugnen 225 grader tills osten ser trevligt smält ut. Skär varje platta i tre delar. Gott både varmt och kallt.

    Skippa pastasallad - det är en uttjatad rätt som dessutom inte är god alls. Bukfylla.

  • Palestrina

    Du är en riktig vän! Eller god partner, syster, vem det nu är som fyller 50. Om jag vore i din situation tror jag att jag skulle försöka engagera någon fler att bidra med något! Det underlättar mycket, både i arbete och ekonomiskt, om man kan dela på det.

    Jag gillar typ tunnbrödsnittar med någon röra med pepparrot och något rökt, antingen rökt lax eller rökt kött (t ex ren).

  • Themis

    Till dessert är det vansinnigt praktiskt med pannacotta upphälld i små plastglas- gör dem kvällen innan och sätt i kyl hos någon som har plats.

    Denna har bara tre ingredienser i själva pannacottan, låt gästerna själva hälla på lite hallon och/eller hackade nötter så är du hemma:

    baraenkakatill.se/2012/12/dulce-de-leche-pannacotta-med.html

    (man måste inte karamellisera pekannötter om man har bråttom men det är inte så svårt iofs bara man inte bränner dem!)
    ---
    Frusen cheesecake är också bra, gör en varannan kväll i ett par veckor så är allt klart, plasta dem ordentligt bara. Och variera smaken, det är kul!

    www.receptcentralen.se/brod-och-bak/daimcheesecake/

    www.coop.se/recept/frozen-cheesecake-med-choklad-och-jordnotter/

    www.koket.se/frozen-cheesecake-med-hallonswirl-och-vit-choklad


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Themis

    Västerbottenpaj går också fort och inte så mycket hattande med småbitar, även om det ser elegantare ut med krustader:

    Ugn= 225 grader.

    1 ark kyld smördeg, lägg ut i fyrkantig eller rund form som passar och nagga med gaffel. 

    Grädda 10 minuter mitt i ugnen, det blir ett toppigt berg då som du får platta ner med stekspade.

    Riv 200 g västerbottenost
    Vispa ihop 3 ägg och 2 dl (lätt) creme fraiche
    Häll ner den rivna osten i smeten och lägg till

    1 tsk salt
    2 krm vitpeppar

    Häll smeten ovanpå degen i formen och grädda 15-20 minuter.
    Ägget kan resa sig till en liten vulkan då med men faller snyggt ihop när man tar ut det hela.

    Servera pajen som den är till sillbordet eller kräftorna, eller dekorera den med gräddfil, löjrom och dill och servera på buffén.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Manic Monday

    Att laga mat till så många kräver en viss planering. Se till att någon eller några personer hjälper dig, för det är mycket mer jobb än man kan tro.

    Tänk också på vem som ska duka fram, fylla på faten/skålarna och diska undan.

    Det är egentligen inte själva matlagningen som är det svåra när man lagar till så många, utan hur allting ska förvaras fram till serveringen. Har du tillgång till extra kyl? Tänk igenom logistiken så slipper du stressa in i det sista.

    Jag skulle ha kompletterat med en matig sallad, goda ostar och färska surdegsbaguetter.

    Lycka till!

  • Twinkle Little Star

    Tack så mycket, kommer någon på mer tips (både om planering och annat) så uppskattar jag det

Svar på tråden Tips på plockmat till 50-årsfest?!