• Äldre 25 Jun 20:16
    3420 visningar
    12 svar
    -1 +1
    12
    3420

    Vad tycker ni om namnen?

    Berätta gärna vad ni tycker om respektive namn, hur tänker ni er att en person med namnen är, vilka associationer får ni, osv. ?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnen?
  • Äldre 25 Jun 20:34
    #1

    Elna - redig tjej med fötter på jorden, ganska bastant kroppsbyggnad.

    Eva - lite nojig/hispig, ljus och lite gäll röst

    Signe - snäll och lite långsam

    Ebba - vet sitt eget värde, vill bestämma

    Hedvig - snäll och gillar böcker. Inte den sötaste. Mörkhårig.

    Alva - ljus och tanig. Tunt hår.

    Är associationerna jag får men jag gillar nog Signe och Hedvig bäst rent namnmässigt.

  • Äldre 25 Jun 20:41
    #2

    Gillar Elna, Ebba och Signe bäst av dessa namn, när det gäller barn alltså.

    Elna - rejäl, trygg
    Eva - dessa namn kommer nog om 10-15 år så vill man ligga i framkant så kan man passa på att döpa till Eva, Lennart osv.
    SIgne - mjukt och fint namn.
    Ebba - som Elna
    Hedvig - nja... passar inte mej. TÄnker på barnprogrammet "Från A till Ö"
    Alva - som Elna och Ebba, kort och rejält namn.

  • senale­na
    Äldre 25 Jun 22:13
    #3
    +1

    Alva och Signe är fina,
    Ebba har blivit lite white trash varning numer.
    De andra är namn tillhörande gamla bittra kärringar som jobbar på soc. Skulle undvika dem för ett stackars barn i minst en generation till.

  • Äldre 25 Jun 22:19
    #4

    Elna-starkt, men ändå sött. Tänker rekorderlig äldre piga a la Dagmar Ebbesen.

    Eva- vackert! Ljuvt, men kraftfullt. Otroligt gångbart och passar överallt, får därför inga starkare associationer.

    Signe- blommigt och redigt. Trevligt bondmoranamn.

    Ebba - ljuvt, men starkt. Gångbart och hållbart. Tänker Ebba Brahe.

    Hedvig - rivigt och vackert! Ingen man sätter sig på. Tänker på Hedvig i från a till ö.

    Alva - vackert och nordiskt. Lagom sagoskimrande. Lite väl vänt. En Alva låter liksom alltid liten för mig.

    Gilar alla namn,men tycker bäst om Elna, Signe och Hedvig.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kusin Krakel
    Äldre 25 Jun 22:32
    #5

    Jag gillar Elna. Vet inte om jag får någramspeciella associationer men tycker det är enkelt, vackert, lite sirligt och tufft på samma gång.

    De andra namnen är inte några favoriter.

    Alva associerar jag till Madicken. Tycker i grunden det är ett fint namn men känns lite uttjatat och extremt generationsbundet.

    Eva är ett av få namn somjag inte alls gillar (som namn då jag känner många trevliga Evor). Vet inte varför, men tycker det låter hårt och inte så snällt. Sen är det ju extremt vanligt om än inte bland barn.

    Signe, känn som ett -10namn passar in väl bland dagens namntrender. Inget anmärkningsvärt åt något håll egentlogen. Jag associerar till ett barn född på 10talet, vare sig mer eller mindre.

    Ebba är ocksp ett sånt namn som jag av någon outgrundlig anledning har svårt för. Tycker även det låter hårt. Är dock ett ganska vanligt namn bland tonåringar och yngre, och alla Ebbor jag träffat på har verkat snälla.

    Hedvig. Associersr till från A till Ö. Helt ok namn, känns lite präktigt.

    Om jag ska rangordna: Elna, Hedvig, Alva, Signe, Ebba, Eva.

  • Äldre 26 Jun 09:28
    #6

    Elna - Fint
    Eva -  Lite trist     
    Signe - Fint
    Ebba  - Favorit och hade gärna sett att min dotter hette så
    Hedvig - Nä, blir för mycket hon med ugglan
    Alva -  Fint, men "alla" heter det     

  • Äldre 26 Jun 12:16
    #7

    Av dessa Alva.

  • Äldre 26 Jun 21:39
    #8
    nnnnnnnn skrev 2018-06-25 20:41:17 följande:

    Eva - dessa namn kommer nog om 10-15 år så vill man ligga i framkant så kan man passa på att döpa till Eva, Lennart osv.


    Jag tror inte riktigt att det går att jämföra Eva och Lennarts popularitet. Förra året fick 76 flickor namnet Eva medan endast 4 pojkar fick namnet Lennart/Lenart.
  • Äldre 7 Aug 22:32
    #9

    Elna - äldre, rejäl dam. Jobbar säkert på bibliotek.

    Eva - mysig kvinna, 50+. Fint namn egentligen, lätt att stava, uttala och uvanligt bland nyfödda.

    Signe - typ 8-åring, tänker att det gått i täten bland tantnamn för några år sedan. Alltid roligt med tjejnamn som inte slutar på a.

    Ebba - ett namn jag INTE klarar av. Tänker alltid på att det är som när man säger Emma men håller för näsan. En Ebba är väl typ 12-16 år och ständigt i stallet tänker jag.

    Hedvig - coolt namn, som ovan lite spännande med namn som inte slutar på a. Men Hedvig kan kanske kännas väl tufft och hårt...

    Alva - tråkigt och rätt opersonligt. Känner en kollega vars dotter som har det namnet, glömmer alltid vad hon heter...

  • Äldre 17 Sep 23:20
    #10

    Alva, eller signe. De andra låter som skit. Tänker på bittra handläggare på försäkringskassan med de namnen. UNDVIK!

  • Äldre 21 Sep 23:09
    #11
    -1

    GRÄSLIGT FULA! STACKARS BARN MED DE NAMNEN

  • Äldre 21 Sep 23:20
    #12

    I verkligheten får man ju ett mycket mer sammansatt intryck av en person än bara namnet, men ska jag bara föreställa mig personen utan att ha någon mer info än namnet tänker jag nog såhär:

    Elna. Gammal tant eller flicka yngre än ett år vars föräldrar valt ett släktnamn. Föräldrarna var förmodligen ca 35 när hon föddes.

    Eva. Kvinna 40+. Jättevackert namn dock som jag hoppas kommer tillbaka bland barn snart.

    Signe. Blond tjej i tvåårsåldern. Föräldrarna är högutbildade, typ ingenjörer.

    Ebba. Neutralt namn. Kan vara allt från nyfödd tjej till typ tjugoårsåldern. Namnet säger inte mycket om bakgrund. Typiskt Svenssonnamn. Har förmodligen en bror som heter typ Oliver.

    Hedvig. Tjej typ tre år. Föräldrarna är lite trendkänsliga och gillar loppis. Pappan har stort rött skägg. Glad familj.

    Alva. Samma som Ebba.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnen?