• MrsAddams

    Gå till rätten för underhåll

    Hej,

    Min dotter på 14 bor heltid hos mig (mamman) sedan ett år. Pappan vägrar betala underhåll. Försökte få igenom ett avtal med/hos Soc på vårt Samarbetssamtal idag men han hade inte lust att prata om något utan lämnade mitt i mötet och mitt i samtalet. Soc råd är att ta det till rätten för att få betalt. Någon som vet vem som betalar rättegångskostnaderna? Var och en? Förlorande part? Den som drar det till rätten? Och hur går det till? Är det sådant Familjerätten gör eller behöver jag en privat jurist? Tar gärna så mycket råd som möjligt. Tack på förhand! /

  • Svar på tråden Gå till rätten för underhåll
  • Anonym (FK?)

    Jag kan ju ha fel men det borde väl bara vara att ansöka via FK?

  • MrsAddams

    Man kan få hjälp i två år via FK, då de tar ett schablonbelopp och kan då hjälpa till med Underhållsstöd som då faktureras den betalningsskyldige föräldern.

    Men för att få rätt belopp och få till ett beslut lagligt, om man inte lyckas själva att få till ett Underhållsbidrag med rätt beräkning är det rätten man tar hjälp av. Därav mina frågor.

  • Griseknoen35
    MrsAddams skrev 2018-06-25 21:56:52 följande:
    Man kan få hjälp i två år via FK, då de tar ett schablonbelopp och kan då hjälpa till med Underhållsstöd som då faktureras den betalningsskyldige föräldern.
    Men för att få rätt belopp och få till ett beslut lagligt, om man inte lyckas själva att få till ett Underhållsbidrag med rätt beräkning är det rätten man tar hjälp av. Därav mina frågor.
    Du kan få hjälp vik FK under hela barnets uppväxt. Jag är inne på 11 året med underhåll via FK. Skicka in en ansökan så kommer du få underhållet av dem sen fakturerar de pappan på det belopp de beräknar att han kan betala. Han kommer inte ifrån det. 
  • Anonym (mmm)

    min man har precis fått underhåll då barnen bor hos oss, han behövde bara kontakta fk, så kontrollerade de ju att detta stämde. 

  • MrsAddams

    Jag vill ha för det gångna året, samt till beräknat belopp, vilket soc rekommenderade. Då blir det inkl aktiviteter mm. FK hjälper inte till retro för det drygt gångna året och inte för T ex aktiviteter. De säger själva på fk att de skulle hjälpa mig i två år och att vi försköts det själv sedan.

    Därför gäller Mia frågor Vem betalar för rättegången och hur gör man det?

  • MrsAddams

    Jag vill ha för det gångna året, samt till beräknat belopp, vilket soc rekommenderade. Då blir det inkl aktiviteter mm. FK hjälper inte till retro för det drygt gångna året och inte för T ex aktiviteter. De säger själva på fk att de skulle hjälpa mig i två år och att vi försköts det själv sedan.

    Därför gäller mina frågor Vem betalar för rättegången och hur gör man det?

  • Anonym (Mia)

    Jag har för mig att du kan få upp till tre månader tillbaka från FK, så börja med det. Sedan är det så att det är svårt att få så jättemycket mer än 1573 (underhållsstödets storlek) ens om du stämmer honom, så när det bara gäller ett barn är det frågan om det är värt det.

    Vill du dra det till tingsrätten kan du kanske få hjälp via hemförsäkringen. I en del ingår det.

  • Anonym (KAA)
    MrsAddams skrev 2018-06-25 21:47:39 följande:

    Hej,

    Min dotter på 14 bor heltid hos mig (mamman) sedan ett år. Pappan vägrar betala underhåll. Försökte få igenom ett avtal med/hos Soc på vårt Samarbetssamtal idag men han hade inte lust att prata om något utan lämnade mitt i mötet och mitt i samtalet. Soc råd är att ta det till rätten för att få betalt. Någon som vet vem som betalar rättegångskostnaderna? Var och en? Förlorande part? Den som drar det till rätten? Och hur går det till? Är det sådant Familjerätten gör eller behöver jag en privat jurist? Tar gärna så mycket råd som möjligt. Tack på förhand! /


    Du får nog berätta lite bakomliggande historia först innan vi ger dig råd, varför skulle han bara "vägra" betala underhåll, det är inte så att han kanske har rätt i varför han inte skall betala detta? Är ni överens om att dottern skall bo hos dig 100%?
  • MamaT3

    Usch så jobbigt. Lider med dig.

    Ang. FK. Gjorde inlogg här idag just för att skriva av mig, kanske få råd ang. just dem o uh. Det verkar inte vara så att man bara kan blanda in FK o så poff får man uh. Jag ansökte i somras då dottern varit hos mig 3 mån o hon tänkte fortsätta m det. Pappan motstrider det. Jag var tvungen att låmna in tre personers uppgifter som kunde intyga att hon varit hos mig, jag hade kompletta datum o tider nedskrivna på var hon varit när. Pappan fortsätter motstrida trots att jag är den som säger sanningen o har lovat FK att mina uppgifter stämmer på heder o samvete. Nu ska jag vänta 2 v. på ny info fr FK, o jag har tyvärr en bad feeling, att de kommer gå på hans linje. Jag är sann o ärlig o verkar förlora på det. Han är som alltid äcklig, vidrig, lögnaktig, hämndlysten o klarar inte att ?förlora? (hur det nu är att förlora att betala för sitt barn). Han har sedan april haft hennes barnbidrag, trots att hon inte bott växelvist som tidigare på 6 mån. Jag tycker jag har varit grymt schysst som ej ansökt om det o dessutom väntade ut 3 mån innan jag ansökte om uh (vilket gör att jag 2 mån inte är berättigad pga. man ej räknar retroaktivt mer än 1 mån).

    Så FK har jag inte mkt till övers för. Dömer de till hans fördel står jag utan hans hjälp. De är verkligen ingen hjälp känns det som.

  • GGN

    Varför ska det behövas en rättegång, FK lägger väl ut för honom och sen skickar en räkning?

Svar på tråden Gå till rätten för underhåll