• Anzil

    På gröten - Istället för mjölk, vad kan man lägga på?

    Att enbart tillaga gröt och lägga på tallriken blir det ju lite torrt, men om man inte vill ha mjölk på sin gröt. Vad kan man lägga på istället?

  • Svar på tråden På gröten - Istället för mjölk, vad kan man lägga på?
  • MallaL

    Jag har aldrig mjölk på gröten för jag tycker inte om när allt blir ljummet, gröt ska vara varm! Jag dricker något till istället, oftast bara vatten, och så har jag någon frukt i gröten. Kokar med t ex bitar av torkade aprikoser eller russin. Eller river ett äpple ovanpå, det är jättegott och blir saftigt

  • hammarhajen

    Har aldrig mjölk på, tycker inte  det är ett dugg torrt. Gröt är ju kladdigt i sig själv Är nog mest en vanesak, kör utan en vecka och prova om du vänjer dig?Annars kanske skivad banan kan passa?

  • Glinda från Oz

    Förr hade man svagdricka, skitäckligt men du kan testa. Du kan också koka mjölken i mjölk istället för vatten, den blir krämigare då.


    MallaL skrev 2018-06-26 06:24:01 följande:

    Jag har aldrig mjölk på gröten för jag tycker inte om när allt blir ljummet, gröt ska vara varm! Jag dricker något till istället, oftast bara vatten, och så har jag någon frukt i gröten. Kokar med t ex bitar av torkade aprikoser eller russin. Eller river ett äpple ovanpå, det är jättegott och blir saftigt


    Det går ju att värma mjölken först om man nu vill ha både mjölk och varmt
  • MallaL
    Glinda från Oz skrev 2018-06-26 14:00:43 följande:

    Förr hade man svagdricka, skitäckligt men du kan testa. Du kan också koka mjölken i mjölk istället för vatten, den blir krämigare då.

    Det går ju att värma mjölken först om man nu vill ha både mjölk och varmt


    Fast jag tycker inte varm mjölk är något vidare gott...
  • Glitra

    Soyadryck och mandeldryck. Och det heter inte mjölk. Det heter komjölk.

  • cosinus

    Beror på gröt. Risgrynsgröt äter jag utan problem med bara kanel och lite socker. 

    Havregrynsgröt där vill jag ha mjölk, banan och bär till. När jag ammade och uteslöt mjölk provade jag havremjölk (asäckligt) men fastnade för rismjölk som var helt ok till.

  • Anzil
    solskenskaka skrev 2018-06-26 15:06:19 följande:

    Jag brukar köra med en klick smör eller kokosolja, supergott och mättar bra.


    Kokosolja alltså?

    Hmm..
Svar på tråden På gröten - Istället för mjölk, vad kan man lägga på?