• MaxMamma17

    Hjälp! Är gravid utan att veta om det och har druckit?

    Hej!

    Jag har inte planerat för att bli gravid utan har ätit p-piller, har även börjat med cymbalta som har gett mig förstoppning som har orsakat smärtor. Jag tog idag ett gravtest bara för säkerhets skull då jag känt smärtor i brösten men var helt säker på att jag inte skulle vara gravid, men det var jag. Gravid 3+ stod det. På midsommar drack jag ett glas snaps 37% och en öl 4,6%. Helgen innan det drack jag två öl på 4,6%. Vad ska jag göra nu??? Jag har en ettåring hemma och vill gärna ha ett syskon till honom, hade dock inte planerat för det just nu. Hur farligt är detta för mitt barn???

  • Svar på tråden Hjälp! Är gravid utan att veta om det och har druckit?
  • Anonym (Twins)

    Är i v.35 nu. Upptäckte att jag var gravid i v.7 och veckan innan jag upptäckte det så drack jag rejält. Det var kanske 10 cider å några snapsar å nån drink. De har inte tagit nån skada av det. Väntar tvillingar. Så det är ingen fara. Tänk hur folk drack förr i tiden. De drack ju lite hela graviditeten och de är det ingen fara med.

  • MaxMamma17
    Anonym (Twins) skrev 2018-06-26 09:51:04 följande:

    Är i v.35 nu. Upptäckte att jag var gravid i v.7 och veckan innan jag upptäckte det så drack jag rejält. Det var kanske 10 cider å några snapsar å nån drink. De har inte tagit nån skada av det. Väntar tvillingar. Så det är ingen fara. Tänk hur folk drack förr i tiden. De drack ju lite hela graviditeten och de är det ingen fara med.


    Åh gud, det var skönt att höra. Tack för snabbt svar. Jag har hört att fostret inte påverkas så mycket av vad mamman äter de första veckorna, men ska kolla upp detta mer med min barnmorska så fort jag får tag på henne. Blev riktigt stressad nu! Sist jag var gravid hade jag ju planerat för det i flera veckor, slutat dricka o röka o åt folsyra osv. Det kändes mycket mer tryggt.
  • Jejje93

    En jag känner fick reda på att hon var gravid inne på akuten när hon skulle krysta. Hade festat hårt och rökt i ett år. Gjort allt man inte ska göra, hennes barn är friskt :)

  • Anonym (H)

    Det är nog ganska vanligt att man druckit alkohol under de första veckorna innan man vet om att man är gravid, det har i alla fall jag gjort. Tror det farliga är om man konstant dricker under hela graviditeten. Grattis till graviditeten! :)

  • Skenet

    Det har nog många av oss gjort..

    I början tar ju embryot näring från gulesäcken och har ingen moderkaka så den delar blod med mamman, det kommer senare vid vecka 9-10-ish, så ingen fara väldigt tidigt i graviditeten

  • JLES

    Det är helt OK! Sånt händer och de flesta har nog varit där.. Oroa dig inte. :)

  • Kellie13
    MaxMamma17 skrev 2018-06-26 09:42:03 följande:

    Hej!

    Jag har inte planerat för att bli gravid utan har ätit p-piller, har även börjat med cymbalta som har gett mig förstoppning som har orsakat smärtor. Jag tog idag ett gravtest bara för säkerhets skull då jag känt smärtor i brösten men var helt säker på att jag inte skulle vara gravid, men det var jag. Gravid 3+ stod det. På midsommar drack jag ett glas snaps 37% och en öl 4,6%. Helgen innan det drack jag två öl på 4,6%. Vad ska jag göra nu??? Jag har en ettåring hemma och vill gärna ha ett syskon till honom, hade dock inte planerat för det just nu. Hur farligt är detta för mitt barn???


    Det är absolut ingen fara så tidigt i graviditeten. du kan ta det lungt! Huvudsaken är att man inte fortsätter dricka.
Svar på tråden Hjälp! Är gravid utan att veta om det och har druckit?