• Anclo

    Tvååring som inte vill sova

    Hej.

    Är det någon som har något tips till oss angående sömnen för vår tvååring?

    Hon har i hels sitt lilla liv haft problem med sömn. Som bebis spände hon armarna i luften så fort ögonen började bli tunga, när hon var lite äldre så kunde hon slå sig själv i ansiktet- allt för att hålla sig vaken. Hon vill inte sova helt enkelt.

    Det har aldrig tagit mindre än en timme att lägga henne. Nu, senaste 6 månaderna, tar det upp emot två timmar och hon somnar runt 21.30 varje kväll.

    Vi har provat att låta henne somna själv, men jag gillar inte att hon är ledsen ensam så någon av oss är där. Oftast ligger vi bredvid henne i sängen. Vilket alltid slutar med att den som nattar somnar. Om det förmodan inte händer så är klockan ändå så mycket när vi är klara att det är dags att gå och sova.

    Vi har fasta rutiner, hon lägger sig 19.30 varje kväll efter bad och bok.

    Vi har testat egen säng men likadant där så nu sover hon i vår säng tillsammans med en förälder, den andra sover i gästrummet.

    Hon är mätt. Hon är inte törstig. Hon går på dagis. Vilan på dagen har vi satt till max en timme.

    Ändå så vaknar hon vid 06.00-07.00 och ska upp, då är hon trött och grinig.

    Vi föräldrar har ingen egentid och till råga på allt så har vi bf med nästa bebis om 2 veckor.

    Jag börjar bli desperat. Och jag blir irriterad på henne när hon inte ligger still utan gör allt för att hålla sig vaken. Sedan får jag så dåligt samvete.

    Tips till oss tas tacksamt emot!

  • Svar på tråden Tvååring som inte vill sova
  • milli79

    Kanske dags att sluta med vilan på förskolan. Våra barn har varit likadana i den åldern och somnat runt 22 om de sovit på dagen. Tyvärr spelade det ingen roll om de sov 5 min tex i bilen el 1h..

    Det blev ändå lika svårt att lägga dem på kvällen.

    Mellantjejen var 1år och 10 mån när hon slutade sova dagtid och de andra var rätt precis 2år. Äldsta hade en rätt jobbig period för han var trött på dagen men vi var tvungna att håll honom vaken då kvällarna var tokjobbiga annars.

  • Meriall

    Samma för min som inte ens är 2 är än. Ingen vila så sover hon 20-07 men minsta lilla dagsömn och så är hon fortfarande vaken vid midnatt och jättesvår att lägga. Har tagit bort dagsömnen helt när vi är hemma men förskolan vill att alla sover så nu byter vi förskola.

    Idag steg hon upp 7, sov 1h på förskolan och är fortfarande vaken...

  • Alexi

    Sova en hel timme dagtid låter mycket för ett barn med litet sömnbehov. Vår dotter slutade sova helt hemma på dagarna när hon var två år och de dagar hon gick på förskolan fick hon sova 30 min fram tills hon var 2,5 år. Det gjorde underverk för våra läggningar.

  • Anclo

    Tänkte att det var för tidigt att ta bort dagsvilan då alla i hennes ålder sover på förskolan. Men då är det dags nu:)

    Tusen tack för era svar!

  • Alexi
    Anclo skrev 2018-06-27 09:42:25 följande:

    Tänkte att det var för tidigt att ta bort dagsvilan då alla i hennes ålder sover på förskolan. Men då är det dags nu:)

    Tusen tack för era svar!


    Testa det, vår dotter var den enda på sin avdelning som inte sov en period.

    Sen kan ni ju räkna med att allt blir konstigt ett tag nu när ni är lediga, det är ljust och varmt, hon får syskon osv. Men hinner ni testa utan dagsömn innan bebisen kommer är det ju bra för att kunna utvärdera.

    Berätta gärna hur det går.
  • sextiotalist

    Vad händer om ni skippar allt kring att få barnet att sova?
    Alltså inte efter en natt, utan en hel vecka.
    Att jag föreslår det är för att det kanske kan hjälpa att hitta vilken rytm barnet har och sedan utgå från detta.
    För det kan ju vara så att ert barn tillhör de barn som verkligen behöver hjälp med sin sömn och då kan det vara bra att peka på att ni även testat detta med att se om barnet själv kan hitta en rytm (utöver allt annat ni troligen testar redan nu).

  • Plärtan

    Tycker det låter tidigt att lägga barnet 19.30 om hon inte ens verkar trött då?

    Vi "bråkar" inte med sömnen alls, vår 2-åring går och lägger sig när hon är trött och nu på sommaren blir det runt 20.30-21.30. Hade vi börjat natta henne vid 19.30 hade hon nog blivit väldigt frustrerad.

    Jag hade satsat på mycket utevistelse och frisk luft, plockat bort dagvilan och lagt dottern när hon verkat trött på kvällen. Lycka till med sömnen och bebisen!

  • Anclo

    Hej på er!

    Vi har börjat med att plocka bort dagsvilan vilket innebär att hon slocknar vid 18 och vaknar vid 03-04 istället.

    Vi försöker hålla henne vaken längre på kvällen men hon somnar mitt i leken. Innan dess är hon väldigt trött och arg och får inte i sig mat ordentligt.

    Nu är det ju en völdigt kort period så man kanske inte kan utvärdera än. Men hur har det varit för er andra som plockat bort vilan under dagen?

    Har tröttheten på kvällen blivit bättre med tiden eller tycker ni att vi helt enkelt får ställa in oss på att hon somnar vid 18 framöver? Att hon ska gå upp vid 03-04 framöver känns ju också lite ohållbart..

    Då kanske det är bättre att låta henne somna vid 21.30-22.00 och vakna senare? Som det är nu blir hon helt slut på eftermiddagarna såklart.

    Svårt det här.. :p

  • LFF

    Istället för att ta bort vilan helt, minska den till 30 minuter. Då kanske hon håller sig vaken lite längre, somnar lättare och sover lite längre på morgonen. Det behöver inte ens vara så att hon faktiskt somnar utan bara ligger och vilar och tar det lugnt (det måste mina killar göra även nu, ha en lugnt stund mitt på dagen för att inte bli skitjobbiga på kvällen).

    Som du säger, att vakna vid 3-4 på natten är inte hållbart alls.

    Vi har, vete sjutton hur, lyckats hålla att killarna somnar vid 19-1930 ända sen de var små pyren (nu 4,5 år gamla). När sömnen krånglat på kvällen har vilan dragits ner på med 15-30 minuter så man hållit samma tider med att somna och vakna. Se slutade helt att sova middag på förskolan när de var strax efter 3 år fyllda.

    Sen tar det ju en stund innan humöret på de små stabiliseras när man tagit bort vilan/minskat ner den och det blir väldigt gnälligt på kvällen. Nu har inte vi några yngre syskon till våra killar men vi har alltid försökt ta ändringar i sömnen till när vi varit lediga så förskolan sluppit den smällen.

  • milli79
    LFF skrev 2018-06-28 09:39:07 följande:

    Istället för att ta bort vilan helt, minska den till 30 minuter. Då kanske hon håller sig vaken lite längre, somnar lättare och sover lite längre på morgonen. Det behöver inte ens vara så att hon faktiskt somnar utan bara ligger och vilar och tar det lugnt (det måste mina killar göra även nu, ha en lugnt stund mitt på dagen för att inte bli skitjobbiga på kvällen).

    Som du säger, att vakna vid 3-4 på natten är inte hållbart alls.

    Vi har, vete sjutton hur, lyckats hålla att killarna somnar vid 19-1930 ända sen de var små pyren (nu 4,5 år gamla). När sömnen krånglat på kvällen har vilan dragits ner på med 15-30 minuter så man hållit samma tider med att somna och vakna. Se slutade helt att sova middag på förskolan när de var strax efter 3 år fyllda.

    Sen tar det ju en stund innan humöret på de små stabiliseras när man tagit bort vilan/minskat ner den och det blir väldigt gnälligt på kvällen. Nu har inte vi några yngre syskon till våra killar men vi har alltid försökt ta ändringar i sömnen till när vi varit lediga så förskolan sluppit den smällen.


    Som fler än mig har fått erfara så spelar det ofta ingen roll om de sover 5 min el 2h. Men det går ju självklart testa. Alla barn är olika.
  • LFF
    milli79 skrev 2018-06-28 13:29:07 följande:
    Som fler än mig har fått erfara så spelar det ofta ingen roll om de sover 5 min el 2h. Men det går ju självklart testa. Alla barn är olika.
    Absolut, men tycker du att det är hållbart att barnet ska vakna kl 3-4 på natten?
  • Alexi

    Jag tycker minska till 30 min sovtid på dagen som ett första steg. Sen vet jag att många barn som slutar sova på dagen kanske sover varannan/ var tredje dag en period. Dvs de behöver inte sova varje dag men då och då.

  • Anclo

    Det var ingen dum idé, se till att hon får sova en timme på lunch typ 2 dagar i veckan för att komma ikapp om hon missat sömn.

    Det ska jag prova! Tack hörrni:)

Svar på tråden Tvååring som inte vill sova