• la anonym­a
    Äldre 27 Jun 11:57
    3440 visningar
    13 svar
    13
    3440

    Börja handla med aktier i Avanza

    Jag tänkte testa att köpa aktier och har därför startat ett ISK hos Avanza. Har försökt läsa på lite men har verkligen ingen koll på detta sedan innan och tycker att det är lite väl mycket information för att jag ska få en tydlig bild av hur man egentligen kommer igång. Så jag har några frågor som jag hoppas att någon här har svaret på.

    1. Jag förstår att första steget är att sätta in pengar på kontot, men hur mycket? Sätter man in en summa och placerar sedan hela den summan i aktier och fyller sedan på mer om man vill handla mer eller brukar man ha mer pengar på kontot än man har i aktier?

    2. Jag vill egentligen börja med väldigt små summor, kanske bara några hundra kronor bara till att börja med. Jag vill mest lära mig hur det funkar för att kanske kunna börja handla lite mer om ett tag, men just nu vill jag inte satsa några stora summor. Men funkar det att handla aktier för så lite, eller finns det till exempel några avgifter som gör att det blir olönsamt? 

    3. Avgifterna - vad är det man betalar för och när betalar man? Vad behöver man tänka på?


    4. Vad är det viktigaste jag behöver veta innan jag börjar? 

  • Svar på tråden Börja handla med aktier i Avanza
  • Anonym (50cen­t)
    Äldre 27 Jun 12:46
    #1

    Är du arbetslös?

  • la anonym­a
    Äldre 27 Jun 13:03
    #2
    Anonym (50cent) skrev 2018-06-27 12:46:47 följande:

    Är du arbetslös?


    Utveckla gärna lite innan jag svarar. På vilket sätt har det betydelse för min fråga? :)
  • Anonym (50cen­t)
    Äldre 27 Jun 13:08
    #3
    la anonyma skrev 2018-06-27 13:03:47 följande:
    Utveckla gärna lite innan jag svarar. På vilket sätt har det betydelse för min fråga? :)
    Har det någon betydelse för dig att inte svara på frågan och istället komma med en motfråga?
  • Anonym (50cen­t)
    Äldre 27 Jun 13:09
    #4
    la anonyma skrev 2018-06-27 13:03:47 följande:
    Utveckla gärna lite innan jag svarar. På vilket sätt har det betydelse för min fråga? :)
    Om du svarar på frågan, så kan jag besvara din sedan!
  • Äldre 27 Jun 13:13
    #5
    la anonyma skrev 2018-06-27 11:57:18 följande:

    Jag tänkte testa att köpa aktier och har därför startat ett ISK hos Avanza. Har försökt läsa på lite men har verkligen ingen koll på detta sedan innan och tycker att det är lite väl mycket information för att jag ska få en tydlig bild av hur man egentligen kommer igång. Så jag har några frågor som jag hoppas att någon här har svaret på.

    1. Jag förstår att första steget är att sätta in pengar på kontot, men hur mycket? Sätter man in en summa och placerar sedan hela den summan i aktier och fyller sedan på mer om man vill handla mer eller brukar man ha mer pengar på kontot än man har i aktier?

    2. Jag vill egentligen börja med väldigt små summor, kanske bara några hundra kronor bara till att börja med. Jag vill mest lära mig hur det funkar för att kanske kunna börja handla lite mer om ett tag, men just nu vill jag inte satsa några stora summor. Men funkar det att handla aktier för så lite, eller finns det till exempel några avgifter som gör att det blir olönsamt? 

    3. Avgifterna - vad är det man betalar för och när betalar man? Vad behöver man tänka på?


    4. Vad är det viktigaste jag behöver veta innan jag börjar? 


    1) Valfritt. Däremot bör du inte ha pengar stånde på ISK-kontot pga skatteffekter
    2) Det minsta du kan handla en aktie, hur mycket det är beror på vilken. Kolla börslistorna
    3) Vanligtvis betalar du en avgift för varje affär. Hur stor den är får du kolla med Avanca. Sen är det skatt på ditt konto baserat på värdet.
    4) Din placeringshorison, hur riskbenägen du är, allmän aktiekunskap


  • la anonym­a
    Äldre 27 Jun 13:38
    #6
    Anonym (50cent) skrev 2018-06-27 13:08:27 följande:
    Har det någon betydelse för dig att inte svara på frågan och istället komma med en motfråga?
    Jag menar inget illa, det kan ju hända att det är en jätterelevant fråga och då kan jag självklart svara, men jag har varit med om i andra trådar att det känns som att man fastnar i massa omkringprat och att folk drar en massa slutsatser om ens liv som knappt har med frågan att göra. Säger inte att din fråga är en sådan men har bara blivit lite skeptisk till (delar av) det här forumet och väljer därför att inte berätta mer än nödvändigt om jag inte känner att det är relevant. Du behöver såklart inte utveckla varför det är relevant om du inte vill det, men jag hoppas att du har förståelse för att jag inte vill svara i så fall. :)
  • Anonym (50cen­t)
    Äldre 27 Jun 13:57
    #7
    la anonyma skrev 2018-06-27 13:38:27 följande:
    Jag menar inget illa, det kan ju hända att det är en jätterelevant fråga och då kan jag självklart svara, men jag har varit med om i andra trådar att det känns som att man fastnar i massa omkringprat och att folk drar en massa slutsatser om ens liv som knappt har med frågan att göra. Säger inte att din fråga är en sådan men har bara blivit lite skeptisk till (delar av) det här forumet och väljer därför att inte berätta mer än nödvändigt om jag inte känner att det är relevant. Du behöver såklart inte utveckla varför det är relevant om du inte vill det, men jag hoppas att du har förståelse för att jag inte vill svara i så fall. :)
    Märkligt så du är anonym, som även ditt alias antyder!
  • la anonym­a
    Äldre 27 Jun 16:45
    #8
    Kjell2 skrev 2018-06-27 13:13:54 följande:
    1) Valfritt. Däremot bör du inte ha pengar stånde på ISK-kontot pga skatteffekter
    2) Det minsta du kan handla en aktie, hur mycket det är beror på vilken. Kolla börslistorna
    3) Vanligtvis betalar du en avgift för varje affär. Hur stor den är får du kolla med Avanca. Sen är det skatt på ditt konto baserat på värdet.
    4) Din placeringshorison, hur riskbenägen du är, allmän aktiekunskap

    Tack för svar! Dock är det lite det här "aktiespråket" som gör mig lite osäker. Liksom, exakt vad innebär skatteffekter, vad räknas som en affär, och vad är placeringshorison? Jag tror att jag förstår någorlunda, men hade velat hitta en väldigt lättbegriplig förklaring för att verkligen få grepp om det grundläggande innan jag läser på mer. Men det kanske är svårt att hitta något sådant, man kanske helt enkelt får fatta de här fackorden. :)


    Det du skriver om att skatten baseras på värdet, är det värdet på aktierna + det man har på kontot eller bara överskottet på kontot? 

  • Äldre 27 Jun 20:17
    #9
    la anonyma skrev 2018-06-27 16:45:00 följande:

    Tack för svar! Dock är det lite det här "aktiespråket" som gör mig lite osäker. Liksom, exakt vad innebär skatteffekter, vad räknas som en affär, och vad är placeringshorison? Jag tror att jag förstår någorlunda, men hade velat hitta en väldigt lättbegriplig förklaring för att verkligen få grepp om det grundläggande innan jag läser på mer. Men det kanske är svårt att hitta något sådant, man kanske helt enkelt får fatta de här fackorden. :)


    Det du skriver om att skatten baseras på värdet, är det värdet på aktierna + det man har på kontot eller bara överskottet på kontot? 


    Tips, gå in på avanza och klicka på "lär dig mer". Där hittar du del avanza akademin och del en del klipp som förklarar på en mycket grundläggande nivå.
    Vill absolut inte vara negativ men mer basic än det är där blir det inte. Ska man vara aktiv på börsen så krävs en viss kunskap.

  • la anonym­a
    Äldre 27 Jun 22:01
    #10
    Nalliwer skrev 2018-06-27 20:17:14 följande:
    Tips, gå in på avanza och klicka på "lär dig mer". Där hittar du del avanza akademin och del en del klipp som förklarar på en mycket grundläggande nivå.
    Vill absolut inte vara negativ men mer basic än det är där blir det inte. Ska man vara aktiv på börsen så krävs en viss kunskap.
    Okej, det är där jag redan har kollat. Men tack, då vet jag att det inte blir mer basic än så. Alltså jag förstår givetvis att man inte bara kan strunta i all info där, men hade hoppats på att hitta en enklare sammanfattning att utgå ifrån liksom. Jag tror absolut att jag kan förstå det som står i Avanza-Akademin om jag läser det några gånger men det är själva överblicken jag tycker är svår att få. Tänkte att det hade varit lättare att ta till sig all "bra och nödvändigt att veta"-info om man först fick en tydlig "såhär går det till"-beskrivning. Men finns det inte så är det inget mer att göra. :) Ska kolla på filmklippen också för hittills har jag mest läst, men klippen kanske är enklare att förstå.
  • Äldre 29 Jun 13:07
    #11
    la anonyma skrev 2018-06-27 16:45:00 följande:

    Tack för svar! Dock är det lite det här "aktiespråket" som gör mig lite osäker. Liksom, exakt vad innebär skatteffekter, vad räknas som en affär, och vad är placeringshorison? Jag tror att jag förstår någorlunda, men hade velat hitta en väldigt lättbegriplig förklaring för att verkligen få grepp om det grundläggande innan jag läser på mer. Men det kanske är svårt att hitta något sådant, man kanske helt enkelt får fatta de här fackorden. :)


    Det du skriver om att skatten baseras på värdet, är det värdet på aktierna + det man har på kontot eller bara överskottet på kontot? 


    Om du kollar hur ett ISK beskattas inser du varför det är dumt att ha pengar på ett ISK-konto.
    Om du inte har koll på hur ISK beskattas bör du lära dig det. Skatten baseras på värdet.
    Placeringshorison - i vilket tidsperspektv sparar du. För att bli rik om ett år, för att ha en grundplåt till egen bostad om fem år eller inför pensionen om 35 år?

  • Äldre 29 Jun 14:01
    #12

    En tips också - om du vill placera mindre belopp, så kanske Aktieinvest är bättre alternativ då du behöver inte köpa hela aktie eller fond där, utan kan köpa en andel, beroende på hur mycket pengar du har/vill investera.

  • Anonym (meh)
    Äldre 29 Jun 14:18
    #13
    Anonym (50cent) skrev 2018-06-27 13:57:05 följande:
    Märkligt så du är anonym, som även ditt alias antyder!
    Men ge dig! TS ställer från om Avanza, inget annat. Vill du inte skara både frågorna får du väl går och hänga i en annan tråd. Du för din del också anonym (och jag med), vad spelar det för roll? 
Svar på tråden Börja handla med aktier i Avanza