• Lwag

    Hur beräknar dom veckor

    Hej, jag är gravid troligtvis i vecka 4 beräknat på barnmorskan sätt från första dagen i senaste mensen. Jag undrar hur räknar dom på ultraljudet? Ska göra ett tidigt ultraljud men om dom räknar annorlunda så kommer ej synas något. Tänkte om jag gör det om två veckor är jag i vecka 6 eller 4 då? Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Hur beräknar dom veckor
  • Lwag

    Okej, fick 2-3 på clearblue veckoindikator nu. Så då är det vecka 4 eller 5 på ultraljud också. Då kan dom se hjärtljud förhoppningsvis om jag går om ca 2 veckor.

    Tack för svar!

  • Iowhannah
    Sisterofthesun skrev 2018-06-27 16:55:30 följande:

    Jag har bara varit med om att de räknar fulla veckor, alltså fostrets riktiga ålder.


    Jo, de räknar väl 6+X men det blir ju samma räknesätt som när man går efter sista mens.
  • Jag är bara jag
    Sisterofthesun skrev 2018-06-27 16:55:30 följande:
    Jag har bara varit med om att de räknar fulla veckor, alltså fostrets riktiga ålder.
    Så räknar dom aldrig. Fostret är alltid ca 2 veckor yngre än den veckan man är i eftersom gravidveckor räknas från första mensdagen när man inte ens är gravid.
  • Sisterofthesun
    Jag är bara jag skrev 2018-06-27 20:02:46 följande:

    Så räknar dom aldrig. Fostret är alltid ca 2 veckor yngre än den veckan man är i eftersom gravidveckor räknas från första mensdagen när man inte ens är gravid.


    Det är ju det jag skriver? Att man räknar fostrets riktiga ålder, alltså 2 veckor minus.
  • Iowhannah
    Sisterofthesun skrev 2018-06-27 21:12:42 följande:

    Det är ju det jag skriver? Att man räknar fostrets riktiga ålder, alltså 2 veckor minus.


    Fast det är inte så de räknar. De räknar graviditetens längd, inte fostrets/embryots.
  • Sisterofthesun
    Iowhannah skrev 2018-06-27 21:23:44 följande:

    Fast det är inte så de räknar. De räknar graviditetens längd, inte fostrets/embryots.


    När jag va på VUL så räknade läkaren enbart fostrets ålder.
  • Jag är bara jag
    Sisterofthesun skrev 2018-06-27 21:25:51 följande:
    När jag va på VUL så räknade läkaren enbart fostrets ålder.
    Så ska de inte göra och brukar inte göra heller.
  • syntharen
    Sisterofthesun skrev 2018-06-27 21:25:51 följande:

    När jag va på VUL så räknade läkaren enbart fostrets ålder.


    Men vad konstigt, till och med ultraljudsmaskinen räknar ju ut den fulla graviditetslängden, inte bara fostrets ålder när den mäter fostret. Jag är i v 8+4 och gjorde vul i tisdags och det stod 8+4 på skärmen när hon mätte fostret. Det blir ju väldigt förvirrande om vissa pratar om fostrets ålder och vissa om graviditetens längd.
Svar på tråden Hur beräknar dom veckor