• JuliaMatilda

    Min sambo är sjukskriven, vad kan han förväntas göra hemma?

    Hej, 

    Har bott med min kille i ungefär fyra månader nu och det har gått upp och ned. Nu har han blivit sjukskriven och varit det till och från pga ångest.


    Som sjukskriven sitter han mest hemma och håller på med datorn istället för att jobba på att må bättre. När jag kommer hem är det alltid kaos. Har jag tur har han plockat diskmaskinen och möjligtvis lagat mat. Han lägger själv tid på sociala saker som att åka bort över helger, träffa kompisar mm. 


    Nu till min fråga. Vad kan man förvänta sig av någon som är sjukskriven pga just ångest? Just nu känns det som att alla hushållets sysslor ligger på mig även fast jag jobbar heltid och känner mig helt slut. 
    Kan jag sätta mer press? när jag försöker får jag svaret att jag är taskig som pressar honom när han har ångest. Men kan man festa, spela dator och hitta på roliga saker måste man väl kunna hjälpa till mer här hemma också? 

    Snälla hjälp mig med lite råd. Hur ska jag få fram detta på ett sätt så att han ser min sida? Jag älskar honom och vill bara att han ska må bra men känner hur jag börjar bli tömd på min energi av allt detta. 

  • Svar på tråden Min sambo är sjukskriven, vad kan han förväntas göra hemma?
  • baralillatant

    Svårt att säga vad han klarar av, men gör bar det du orkar/hinner och låt det va grisigt ett tag skulle jag säga.

    Alternativt om ni har pengar så ta in städhjälp.

    Att göra en big deal av hemsysslor när man har med psykisk ohälsa att göra kommer knappast ge något.

  • Anonymous31

    Om han redan mår dåligt så kommer han må ännu sämre av att ha press på sig och känna sig dålig som inte städar osv. Men däremot kan en person faktiskt må bättre av att sätta upp små mål varje dag. För hans egen skull så kan du tipsa honom om att börja med något att bocka av varje dag- exempelvis en kort promenad så han inte bara sitter vid datorn.

    När han gjort det en period kanske han får mer energi och ork till att göra åtminstone en hushållssyssla per dag. Men tänk på att gå in med inställningen att det är för att han ska må bättre av det och inte för att han ska ha dåligt samvete som inte gör något trots att han redan mår dåligt. 

  • Anna227

    Får han ingen behandling mot ångesten? Träffa psykolog eller något?

    Kanske du kunde få följa med på en träff och prata just om hemsituationen. Få tips? För det är ju säkert inte bra för honom att ni har det hör som en olöst fråga tänker jag.

    Generellt är jag tveksam till om sitta och spela på datorn stor del av dagarna är bra vid ångest. Men det kan ju förstås finnas indantag...

  • äldreochklokare

    Det beror ju på varför han mår så dåligt och vilken grad han mår dåligt. Det kan ingen här svara på. 

    Hade förut en tonåring som mådde periodvis mycket dåligt, han kunde sova 15 timmar utan problem och när han sen var vaken hade han nästan ingen ork alls. Då var det bra om han orkade duscha tex. Och han satt mycket vid datorn för det var det enda som han orkade och där kan man ju styra själv när man vill ta paus och vad man gör/vilka människor man har kontakt med.
    Just vid ångest är det väldigt vanligt att man sitter vid datorn (eller gör något annat som man gillar och som inte tar så mycket energi) för att få utlopp för sin ångest, tex att man spelar ett spel som kräver stor koncentration, då hinner man inte känna efter så mycket. 
    Att ta bort datorn från en person som kanske inte har andra kanaler kan förvärra ångesten. Att han festar låter dock lite märkligt att han ska orka med om han mår så dåligt? (å andra sidan kan ju festandet bedöva ångesten) 

    Man kan bli nästan som handlingsförlamad av ångest så jag tror visst han kan vara så sjuk, men det beror som sagt på exakt vad han är sjukskriven för OCH vad läkaren gett honom för hjälp att ta sig ur det! 

  • Celaena
    Salmiakk skrev 2018-06-27 20:50:10 följande:

    Klarar han av så mycket sociala saker så kan han även hjälpa till hemma!


    Riktigt så enkelt är det inte. När man har ångest så kan fest, spel mm vara det enda man klarar av, det blir ett sätt att döva ångesten, medan andra saker kan vara helt oöverstigliga. 
  • Scoops
    Celaena skrev 2018-06-27 21:03:47 följande:

    Riktigt så enkelt är det inte. När man har ångest så kan fest, spel mm vara det enda man klarar av, det blir ett sätt att döva ångesten, medan andra saker kan vara helt oöverstigliga. 


    Beror på festen. Alkohol är verkligen inte bra om man har ångestproblem. Rent fysiskt alltså.
  • Glinda från Oz

    Eftersom han klarar av att träffa vänner mm så tycker jag han ska göra hälften av jobbet hemma.

  • Dexter dot com

    Hur var han innan han fick ångest? Var han ordningsam och skötte hemmet eller slarvig och lite "lat" redan innan? Personligen tycker jag ju att han kan och ska hjälpa till men jag har ingen kunskap om hur ångest fungerar. Antar att han får ångestdämpande som han får ta för att få vardagen att fungera. Jag har ju svårt att förstå hur man klarar av att vara social och festa om man inte klarar av vardagliga sysslor.

Svar på tråden Min sambo är sjukskriven, vad kan han förväntas göra hemma?