• 85sanna

    Lön nyutbildad tandsköterska sthlm

    Hej.

    Har funderat på att utbilda mig till tandsköterska men har hört att lönen är låg även om man jobbat länge i yrket. På vissa sidor står det 18000 inkl skatt och på andra 25000 inkl skatt. Självklart är inte lönen allt, yrket lockar mig men måste kunna klara mig på lönen då jag har barn.

    Någon som jobbar som tandsköterska och kan berätta mer?

    Gärna i sthlms län

  • Svar på tråden Lön nyutbildad tandsköterska sthlm
  • Anonym (Före detta)

    Jag har jobbat som tandsköterska i 10 år men slutade på grund av den kassa lönen. När jag en gång utbildade mej tänkte jag som du att lönen inte var allt. Det är den inte om man tjänar drägligt. Det gör du inte som tandsköterska. Yrket har dessutom blivit allt mer krävande och stressigt men det syns inte i plånboken. Någon chans till löneutveckling finns inte heller. Enda vidareutbildningen du kan gå är enstaka kurser för att öka på saker som redan ingår i arbetsbeskrivningen, t ex lära sej lägga bedövning, och det genererar inte mer i lön.

    Mitt råd är att välja något annat. Något yrke där du kan försörja dej på. Som tandsköterska kommer du alltid tjäna dåligt. Inget yrke är roligt när man jobbat i 10 år och inser att hur mycket man än sliter och gnor så är man inte värd en dräglig lön om man inte är högskoleutbildad.

  • Anonym (chefen)

    Ingångslön Folktandvården nyutexad ca 20 000.
    Några års erfarenhet privat ca 30 000

  • Anonym (chefen)
    Margantroy skrev 2018-06-28 18:14:21 följande:

    Funderat på att plugga till sjuksköterska istället?


    Tandsköterska är en 1,5 - årig KY-utbildning
    Sjuksköterska är en 3-årig högskoleutbildning.
    Sjuksköterska är ett legitimationsyrke.
    En j*la skillnad i ansvar och utbildning alltså.
    Tandsköterska är jämförbart med usk, men med bättre lön och arbetstider.
  • Anonym (Före detta)
    Anonym (chefen) skrev 2018-06-29 14:28:47 följande:

    Ingångslön Folktandvården nyutexad ca 20 000.

    Några års erfarenhet privat ca 30 000


    Möjligen att du kan få 30 000 privat i Stockholm. Inte i övriga Sverige.

    I västra Götaland tjänar en tandsköterska som jobbat hela sitt yrkesverksamma liv i yrket strax under 24 000 vid pensionsavgången. Riktig skitlön.
  • Anonym (chefen)

    Det förvånar mig verkligen om man vid 65 års ålder ligger på 24 000. Jag vet en dam som utan extraordinära kvaliteter på något sätt tjänade innan pension för två år sedan 37 000.

    Jag skulle råda den tsk som vill få upp sin lön att alltid ta extra ansvar, aldrig jobba deltid och att byta jobb vart 2-3 år. 

  • Anonym (Före detta)
    Anonym (chefen) skrev 2018-06-29 19:06:03 följande:

    Det förvånar mig verkligen om man vid 65 års ålder ligger på 24 000. Jag vet en dam som utan extraordinära kvaliteter på något sätt tjänade innan pension för två år sedan 37 000.

    Jag skulle råda den tsk som vill få upp sin lön att alltid ta extra ansvar, aldrig jobba deltid och att byta jobb vart 2-3 år. 


    Inom folktandvården funkar det inte så. Inte här.Du går samma lön även om du byter arbetsplats. Den här tandsköterskan var oerhört kompetent men hade gjort misstaget att dels jobba i folktandvården och dels på samma arbetsplats hela livet.

    Gissar att tsk i ditt ex jobbade i Stockholm?
  • Anonym (Sara)

    Det är för att kvinnor går med på för låga löner! En städerska har ca 24000. Tänk på det när ni förhandlar.

  • Anonym (chefen)

    Löner för tandvårdspersonal generellt är som lägst i Stockholm jämfört med övriga Sverige då rekryteringsläget är enklast i Stockholmsområdet.

    Självfallet måste man inom FTV (eller inom ett större bolag  inom samma geografiska område) hålla den lönepolitiken, annars skulle folk hoppa runt hela tiden. 

    Att byta arbetsgivare är bra för löneutvecklingen, och jag skulle inte råda att arbeta länge inom offentlig sektor som enbart tandsköterska. Vilka ansvarsområden eller arbetsuppgifter hade denna tandsköterska? Sjukskriven?

    För den som är duktig och vill utvecklas är det lätt att bli arbetsledare, vips så ligger lönerna bättre.

  • Anonym (chefen)
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-29 19:37:42 följande:

    Det är för att kvinnor går med på för låga löner! En städerska har ca 24000. Tänk på det när ni förhandlar.


    Nej. Kvinnor faller för arbeten med "trygga", offentligt finansierade arbetsgivare.
    I branscher där man tar in sina egna pengar är avkastningskraven och därmed även löneutrymmet större. 

    Tandläkare i offentlig verksamhet förväntas tjäna in 2-2,5 Mkr medan i privat verksamhet 3,5-5 Mkr. Det måste ni helt enkelt fatta att det gör att man kan ha ett helt annat löneutrymme för sin tandsköterska.
  • Anonym (Före detta)
    Anonym (chefen) skrev 2018-06-29 19:43:50 följande:

    Löner för tandvårdspersonal generellt är som lägst i Stockholm jämfört med övriga Sverige då rekryteringsläget är enklast i Stockholmsområdet.

    Självfallet måste man inom FTV (eller inom ett större bolag  inom samma geografiska område) hålla den lönepolitiken, annars skulle folk hoppa runt hela tiden. 

    Att byta arbetsgivare är bra för löneutvecklingen, och jag skulle inte råda att arbeta länge inom offentlig sektor som enbart tandsköterska. Vilka ansvarsområden eller arbetsuppgifter hade denna tandsköterska? Sjukskriven?

    För den som är duktig och vill utvecklas är det lätt att bli arbetsledare, vips så ligger lönerna bättre.


  • Anonym (Före detta)
    Anonym (chefen) skrev 2018-06-29 19:43:50 följande:

    Löner för tandvårdspersonal generellt är som lägst i Stockholm jämfört med övriga Sverige då rekryteringsläget är enklast i Stockholmsområdet.

    Självfallet måste man inom FTV (eller inom ett större bolag  inom samma geografiska område) hålla den lönepolitiken, annars skulle folk hoppa runt hela tiden. 

    Att byta arbetsgivare är bra för löneutvecklingen, och jag skulle inte råda att arbeta länge inom offentlig sektor som enbart tandsköterska. Vilka ansvarsområden eller arbetsuppgifter hade denna tandsköterska? Sjukskriven?

    För den som är duktig och vill utvecklas är det lätt att bli arbetsledare, vips så ligger lönerna bättre.


  • Anonym (Före detta)

    [quote=78841878][quote-nick]Anonym (Före detta) skrev 2018-06-29 20:21:30 följande:[/quote-nick][/quote]

    En klinikkoordinator inom Ftv tjänar inte många tusenlappar mer. Här i Västra Götaland ca 26 000. Fortfarande en skitlön. Arbetsledare inom privata sektorn är väl tveksamt om det ens finns så många tjänster. Dom flesta privata är små enheter och där finns inte den tjänsten.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (chefen) skrev 2018-06-29 19:49:06 följande:

    Nej. Kvinnor faller för arbeten med "trygga", offentligt finansierade arbetsgivare.

    I branscher där man tar in sina egna pengar är avkastningskraven och därmed även löneutrymmet större. 

    Tandläkare i offentlig verksamhet förväntas tjäna in 2-2,5 Mkr medan i privat verksamhet 3,5-5 Mkr. Det måste ni helt enkelt fatta att det gör att man kan ha ett helt annat löneutrymme för sin tandsköterska.


    Det är såhär med kvinnoyrken överallt. Administratörer med stort ansvar kan tjäna 22.000- och uppåt. Det är ett problem att kvinnor begär för lite i lön. Har själv gjort det, sett det och det finns forskning om det. Samt alla chefer jag känner vittnar om att kvinmor nedvärderar sig själva. Har en kollega som inte bryr sig om att löneförhandla för att lönen inte är viktig, bla. Vilken kvinnofälla.
  • Anonym (sällan)
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-30 07:15:51 följande:
    Det är såhär med kvinnoyrken överallt. Administratörer med stort ansvar kan tjäna 22.000- och uppåt. Det är ett problem att kvinnor begär för lite i lön. Har själv gjort det, sett det och det finns forskning om det. Samt alla chefer jag känner vittnar om att kvinmor nedvärderar sig själva. Har en kollega som inte bryr sig om att löneförhandla för att lönen inte är viktig, bla. Vilken kvinnofälla.
    Sällan jag ser Svenska kvinnor inom yrket. Är det mest drivna invandrarkvinnor som utbildar sig till sköterskor 
Svar på tråden Lön nyutbildad tandsköterska sthlm