• 85sanna

    Lön nyutbildad tandsköterska sthlm

    Hej.

    Har funderat på att utbilda mig till tandsköterska men har hört att lönen är låg även om man jobbat länge i yrket. På vissa sidor står det 18000 inkl skatt och på andra 25000 inkl skatt. Självklart är inte lönen allt, yrket lockar mig men måste kunna klara mig på lönen då jag har barn.

    Någon som jobbar som tandsköterska och kan berätta mer?

    Gärna i sthlms län

  • Svar på tråden Lön nyutbildad tandsköterska sthlm
  • Anonym (Före detta)

    Jag har jobbat som tandsköterska i 10 år men slutade på grund av den kassa lönen. När jag en gång utbildade mej tänkte jag som du att lönen inte var allt. Det är den inte om man tjänar drägligt. Det gör du inte som tandsköterska. Yrket har dessutom blivit allt mer krävande och stressigt men det syns inte i plånboken. Någon chans till löneutveckling finns inte heller. Enda vidareutbildningen du kan gå är enstaka kurser för att öka på saker som redan ingår i arbetsbeskrivningen, t ex lära sej lägga bedövning, och det genererar inte mer i lön.

    Mitt råd är att välja något annat. Något yrke där du kan försörja dej på. Som tandsköterska kommer du alltid tjäna dåligt. Inget yrke är roligt när man jobbat i 10 år och inser att hur mycket man än sliter och gnor så är man inte värd en dräglig lön om man inte är högskoleutbildad.

  • Anonym (chefen)

    Ingångslön Folktandvården nyutexad ca 20 000.
    Några års erfarenhet privat ca 30 000

  • Anonym (chefen)
    Margantroy skrev 2018-06-28 18:14:21 följande:

    Funderat på att plugga till sjuksköterska istället?


    Tandsköterska är en 1,5 - årig KY-utbildning
    Sjuksköterska är en 3-årig högskoleutbildning.
    Sjuksköterska är ett legitimationsyrke.
    En j*la skillnad i ansvar och utbildning alltså.
    Tandsköterska är jämförbart med usk, men med bättre lön och arbetstider.
  • Anonym (Före detta)
    Anonym (chefen) skrev 2018-06-29 14:28:47 följande: