• Anonym (Panik­!)
    Äldre 27 Jun 20:58
    6969 visningar
    11 svar
    11
    6969

    Spiral eller P-stav - HJÄLP!

    Hej! Jag är 20 år och har nu bestämt mig att en gång för alla börja med preventivmedel då jag slarvade väldigt mycket med kondom när jag bodde utomlands och dejtade en kille där. Slutade med att jag var tvungen att ta ett "Plan B" piller. 

    Hur som helst var jag hos en barnmorska för att diskutera mina alternativ och jag känner mig bara alltmer osäker nu. Jag vet verkligen inte längre vad jag vill. Jag kunde enligt henne inte ta p-piller, plåster, minipiller osv då jag flyttar tillbaka i slutet av Augusti och är borta från Sverige för länge för att få nytt recept helt enkelt.

    Så mina alternativ var P-stav, hormon spiral eller koppar spiral. Men ju mer jag läst på om allt så tvekar jag något otroligt nu. Jag har inte lust att åka tillbaka utomlands med konstant mens i kanske 6 månader om jag väljer en hormonspiral eller P-stav. Jag vill ju kunna ha sex med denna kille som jag dejtar just nu, och tid tillsammans är något vi har svårt att få ihop så känns inte jätte kul att vi kanske inte kommer kunna ha sex efter att inte ha sets på 3 månader när vi ses igen.

    Sen har jag tänkt på kopparspiral istället då jag allra helst inte vill ta hormoner (aldrig provat något annat än kondom eller plan B piller) och man har kvar regelbunden mens. MEN så är det ju det hela strulet med troligen ökad mens eller smärtsammare mens. Jag har tidigare aldrig haft problem med min mens, den är väldigt regelbunden och blöder oftast 4-6 dagar utan mycket ont i början av mensen, ibland inget ont alls. Känns halvt kul att jag kanske får 2 veckor långa mens dagar, som jag läst att vissa fått. 

    Sen också att killen kan känna trådarna under sex om man har spiral låter också struligt. För mig känns tanken på P-stav smidigt och mindre bökigt MEN sen är det mer hormoner och misstänker att jag kommer reagera dåligt av det och tappa sexlusten vilket vore en mardröm i mitt fall. 

    Det finns som INGET positivt i något, väljer jag något hormonpreparat så blir jag troligen ledsen, ingen sexlust och blöder oregelbundet i flera månader. Väljer jag kopparspiral finns risken att jag blöder överdrivet mycket och har mer ont istället. 

    Hade jag bara varit hemma så hade jag inte sett något problem med att prova mig fram men med tanke på att jag har så otroligt lite tid på mig och sen kommer bo utomlands igen i ca 1 år gör allt svårare. Jag har 1 & halv månad på mig här i Sverige att vänja in mig. 

    Vad skulle NI personligen rekommendera eller dela med er av era egna upplevelser av P-stav, Kopparspiral eller Hormonspril (Har märkena Jaydess, Kyleena och Mirena att välja bland).

    Känner mig helt överväldigad nu och vill inte längre ha något alls. Snälla hjälp! (ursäktar så långt inlägg...)

  • Svar på tråden Spiral eller P-stav - HJÄLP!
  • Anonym (H)
    Äldre 27 Jun 21:10
    #1

    Jag använde p-stav i många år och har alltid varit jättenöjd (knappt någon mens förutom första månaderna samt inget att hålla reda på) förutom när jag satte in en efter första barnet. Då blev jag så deprimerad så jag började faktiskt få självmordstankar. Tog ur den och blev som vanligt igen (eller ja, jag blev ju gravid direkt men gravidotetshormonerna var betydligt bättre än hormonerna från p-staven ).

    Nu har jag kopparspiral i väntan på sterilisering. Jag har mens som vanligt förutom att det är lite blodblandade flytningar i några dagar innan mensen. Det är dock inget jag skulle vilja ha "för alltid" utan det är bara för att jag inte vågar mig på hormoner igen tills jag får steriliseringen gjord. Mannen har aldrig kännt trådarna heller och han är rätt rejält utrustad.

    Så jag hade ju valt kopparspiralen men det är ju jag det.

  • Anonym (Panik­!) Trådstartaren
    Äldre 27 Jun 21:17
    #2
    Anonym (H) skrev 2018-06-27 21:10:04 följande:

    Jag använde p-stav i många år och har alltid varit jättenöjd (knappt någon mens förutom första månaderna samt inget att hålla reda på) förutom när jag satte in en efter första barnet. Då blev jag så deprimerad så jag började faktiskt få självmordstankar. Tog ur den och blev som vanligt igen (eller ja, jag blev ju gravid direkt men gravidotetshormonerna var betydligt bättre än hormonerna från p-staven ).

    Nu har jag kopparspiral i väntan på sterilisering. Jag har mens som vanligt förutom att det är lite blodblandade flytningar i några dagar innan mensen. Det är dock inget jag skulle vilja ha "för alltid" utan det är bara för att jag inte vågar mig på hormoner igen tills jag får steriliseringen gjord. Mannen har aldrig kännt trådarna heller och han är rätt rejält utrustad.

    Så jag hade ju valt kopparspiralen men det är ju jag det.


    Hur mycket har din mens påverkats av kopparspiralen? Är det jätte mycket värre eller ungefär som det var innan du satte in den? Låter obehagligt att få självmordstankar bara av att ha P stav, säkert olika för alla men vore trist om jag flyttat utomlands med P stav och sitter där helt olycklig
  • Anonym (H)
    Äldre 27 Jun 21:25
    #3
    Anonym (Panik!) skrev 2018-06-27 21:17:51 följande:

    Hur mycket har din mens påverkats av kopparspiralen? Är det jätte mycket värre eller ungefär som det var innan du satte in den? Låter obehagligt att få självmordstankar bara av att ha P stav, säkert olika för alla men vore trist om jag flyttat utomlands med P stav och sitter där helt olycklig


    Nu är det evigheter sen jag hade mens som inte var påverkad av p-stav, amning mm men jag tror inte det är så stor skillnad. Jag har mensvärk dagen innan jag börjar blöda vilket jag alltid haft och själva mensen är i ca 5 dagar. Den enda skillnaden är ju att jag har blodiga flytningar i några dagar innan. Det är inget jag lider av för jag har inget problem med t ex sex när jag blöder men det kan ju så klart vara lite känsligare när man är i ett nytt förhållande.

    Ja det var riktigt obehagligt. Jag blev nästan rädd för.mig själv. :-/
  • Anonym (Han utnytt­jar dig)
    Äldre 16 Jul 22:52
    #4

    Ingenting alls eftersom du inte är gift!

    Du ska inte ha sexuellt umgänge med en man du inte är gift med.

    Det är vidrigt...

    Men när ni gift er kan du använda p-stav i tre år om ni inte vill ha ett barn direkt.

  • Anonym (S)
    Äldre 16 Jul 22:55
    #5
    Anonym (Han utnyttjar dig) skrev 2018-07-16 22:52:41 följande:

    Ingenting alls eftersom du inte är gift!

    Du ska inte ha sexuellt umgänge med en man du inte är gift med.

    Det är vidrigt...

    Men när ni gift er kan du använda p-stav i tre år om ni inte vill ha ett barn direkt.


    Men herregud man får väl ha sex med vem fan man vill. Är det 1800-talet eller?

    Kör på! Själv har jag inga erfarenheter utav p-stav osv men piller funkade väldigt bra för mig. Nu är jag dock utan preventivmedel eftersom jag inte har fast relation så det känns onödigt.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 17 Jul 11:32
    #6
    +1

    Jag slarvade också en del med kondom och ville ha ngt annat skydd. Satte då in en p-stav då flera av mina vänner sa att det är fantastiskt, att de får mindre mens, att den inte syns, inte gjorde ont att sätta in. De fick minsre mens nästan direkt. Jag fick dock mer, det tog typ aldrig slut, blödde i genomsnitt under en månada i 3 veckor, och inte heller i perioder, de sa att det kunde vara så i början men efter några månader att det skulle bli mindre och mindre. Efter 7 månader var det fortfarande lika mycket. Bestämde mig då att prova hormon spiral (är väldigt lite hormoner i det och är lokalt) min vän sa att det funkade jättebra för henne och hennes mens nästan helt försvinna. I början var det lika mycket blod som innan, men för varje månad blev det mindre och mindre (kan ju ha varit att det var så mycket i början pga staven, inte spiralen) och efter ett år var det mindre än vad jag hade innan jag satte in ngt. Nu efter tre år har jag knappt mens alls, behöver inte ens skydd. Min vän som är inne på år 4 har inte haft ngn på ett halvår... Så bästa är nog att prova. Jag valde inte koppar då det brukar bli mer mens, vilket som bara är jobbigt. En skillnad med stav å spiral är att perioderna slutar helt med stav, vilket kroppen reagerar olika på, tex jättemycket blödningar eller inget alls, som många av mina vänner fick. Med spiral har du kvar perioderna och är därför lättare för kroppen att ställa om sig till. Så jag rekommenderar spiral^^ men prova på!

  • Anonym (.)
    Äldre 17 Jul 13:16
    #7

    Min fru har testat allt utom pessar... hon fastnade på hormonspiral. Dosen hormoner är väldigt väldigt låg jämfört med minipiller. Hon påverkas negativt av hormoner annars.

    Mensen är kort och nästan smärtfri, jämfört med tidigare då hon i princip var deckad av smärtan i flera dagar.

    Just nu har hon mirena, men jag tror hon kommer byta till jaydess när den tar slut, då dosen hormoner var ännu lägre där.

    Jag känner inte av hennes strån till spiralen direkt, inte så att det skaver eller blir stickigt under sex.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 17 Jul 13:27
    #8
    Anonym (Han utnyttjar dig) skrev 2018-07-16 22:52:41 följande:

    Ingenting alls eftersom du inte är gift!

    Du ska inte ha sexuellt umgänge med en man du inte är gift med.

    Det är vidrigt...

    Men när ni gift er kan du använda p-stav i tre år om ni inte vill ha ett barn direkt.


    Men man kan ju ha spiral för att minska blödningar, är det fel då att ha spiral utan att man har sex? Och hallå, det är inte 1800-talet längre i Sverige! Visst, i vissa länder så "ska " man vara gift. Men tror inte man åker till ett land där man blir begränsad att leva som man vill!
  • Anonym (Panik­!) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 15:49
    #9
    Anonym (Han utnyttjar dig) skrev 2018-07-16 22:52:41 följande:

    Ingenting alls eftersom du inte är gift!

    Du ska inte ha sexuellt umgänge med en man du inte är gift med.

    Det är vidrigt...

    Men när ni gift er kan du använda p-stav i tre år om ni inte vill ha ett barn direkt.


    Jag får göra precis vad jag vill. Snacka om att vara bakåt tänkande. 
  • Anonym (Panik­!) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 15:52
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2018-07-17 11:32:17 följande:

    Jag slarvade också en del med kondom och ville ha ngt annat skydd. Satte då in en p-stav då flera av mina vänner sa att det är fantastiskt, att de får mindre mens, att den inte syns, inte gjorde ont att sätta in. De fick minsre mens nästan direkt. Jag fick dock mer, det tog typ aldrig slut, blödde i genomsnitt under en månada i 3 veckor, och inte heller i perioder, de sa att det kunde vara så i början men efter några månader att det skulle bli mindre och mindre. Efter 7 månader var det fortfarande lika mycket. Bestämde mig då att prova hormon spiral (är väldigt lite hormoner i det och är lokalt) min vän sa att det funkade jättebra för henne och hennes mens nästan helt försvinna. I början var det lika mycket blod som innan, men för varje månad blev det mindre och mindre (kan ju ha varit att det var så mycket i början pga staven, inte spiralen) och efter ett år var det mindre än vad jag hade innan jag satte in ngt. Nu efter tre år har jag knappt mens alls, behöver inte ens skydd. Min vän som är inne på år 4 har inte haft ngn på ett halvår... Så bästa är nog att prova. Jag valde inte koppar då det brukar bli mer mens, vilket som bara är jobbigt. En skillnad med stav å spiral är att perioderna slutar helt med stav, vilket kroppen reagerar olika på, tex jättemycket blödningar eller inget alls, som många av mina vänner fick. Med spiral har du kvar perioderna och är därför lättare för kroppen att ställa om sig till. Så jag rekommenderar spiral^^ men prova på!


    Tack för jätte bra svar. Egentligen hade jag nog velat prova P stav eller hormonspiral men just eftersom jag snart flyttar tillbaka utomlands och min kropp kanske reagerar jätte konstigt på hormoner (har ju aldrig provat något preventivmedel förutom kondom och plan B piller) så vet jag inte hur jag skulle må under min första tid. Tänk om jag blöder non stop i 3 månader osv! Så börjat luta mer mot koppar spiral, har en okej mens i nuläget så förhoppningsvis borde det gå bra. 
  • Anonym (Panik­!) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 15:52
    #11
    Anonym (.) skrev 2018-07-17 13:16:21 följande:

    Min fru har testat allt utom pessar... hon fastnade på hormonspiral. Dosen hormoner är väldigt väldigt låg jämfört med minipiller. Hon påverkas negativt av hormoner annars.

    Mensen är kort och nästan smärtfri, jämfört med tidigare då hon i princip var deckad av smärtan i flera dagar.

    Just nu har hon mirena, men jag tror hon kommer byta till jaydess när den tar slut, då dosen hormoner var ännu lägre där.

    Jag känner inte av hennes strån till spiralen direkt, inte så att det skaver eller blir stickigt under sex.


    Tack bra att veta!
Svar på tråden Spiral eller P-stav - HJÄLP!