• Anzil
    Äldre 28 Jun 11:33
    5150 visningar
    9 svar
    9
    5150

    Bli vegan - Extra hälsosamt - Men hur blir det med träning?

    Hej!

    Jag vill ha all tips jag kan få. Jag har länge funderat på att köpa vegansk kost. Man får höra så mycket om att kroppen mår bra och dessutom får djuren sitt fred.

    Men - Hur blir det med nyttigheter och ett hälsosamt liv?

    Går man inte minsta om någonting som man får av djuren t.ex?

    Jag har hört att vegetarianer och veganer köper någon tablett, vad är det för tablett de äter på Apoteket?

    Blir det även en vinst i plånboken att avstå ifrån kött eller är det kanske tvärtom?

    Jag tränar en hel del och kroppen behöver ju protein och allmänt energi, speciellt efter träning. Hur blir det med det?

    Vad är det för kost jag kan köpa i affären?

    Det enda jag vet är att linser och bönor innehåller väldigt gott med protein. Så att lägga till det med ris och tomatpuré skall inte vara konstigt. Men annat sorts recept har jag ingen aning om. Finns det lika simpel recept som det där med linser med ris?

    Kan man bygga upp muskler lika enkelt som man skulle äta kött?

    Finns det en möjlighet att man kanske skulle få en plattare mage bara för att man har valt ett vegansk livsstil?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Bli vegan - Extra hälsosamt - Men hur blir det med träning?
  • Äldre 28 Jun 11:59
    #1

    Tror att du får tänka om med det där att recepten ska vara enkla. Det enda jag kan rekommendera är att låna en vegankokbok på biblioteket men jag varnar dig: recepten är i många fall lika krångliga som vanliga recept men väl värda att prova pga såna där enkla recept som du söker är något som man snart skulle bli led på. Vad du än gör undvik burkar med bönor så långt det går och koka själv istället.

  • Äldre 28 Jun 12:03
    #2

    Hej!

    Jag och min sambo har varit veganer i ca 2 år, (han fuskar dock jättemycket) och vi är väldigt aktiva. Vegansk mat innehåller mycket mer protein än vad kött gör, och jag blev av med ganska mycket fett när jag slutade med mjölkprodukter. Vi äter inte speciellt varierat, äter ofta vegobullar med spaghetti eller potatis men vi gör ofta currygryta eller grönsakgrytor också, bara slänga i massa goda grönsaker och krydda med smaken man vill ha, tomatsås, kokosgrädde eller imat(havregrädde)

    Funkar superbra och har för första gången väldigt fina blodvärden! Brukade alltid ha järnbrist men aldrig haft det sen jag blev vegan :) ett tips till dig som nybörjare är att gå med i vegangrupper på facebook och köpa en vegansk kokbok så du kommer in i det snabbt, sen lär man sig hur man kan experimentera själv.

    När jag blev vegan levde jag på typ potatis, aubergine, zucchini och tomat som jag stekte och kryddade lite olika, hade behövt göra lite mer efterforskningar innan haha, det blev ganska enformigt.

    Angående vitaminer så tar jag omnivegan, finns att beställa på typ apotea och bodystore. Äter även alg-omega för att få i mig omega-fetter.

    Något som vi alltid har hemma är pumpafrön och solrosfrön, det är nyttigt och gott, går att ha i olika maträtter också!

  • Äldre 28 Jun 12:28
    #3

    84% av alla som blir veganer eller vegetarianer återgår till att äta kött. 75% av dessa gör det för att dera hälsa inte klarar av att vara veganer eller vegetarianer.

    Extra hälsosamt? Tja, det beror väl helt på vem man frågar.....


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 29 Jun 10:53
    #4
    Aniiee skrev 2018-06-28 12:28:45 följande:

    84% av alla som blir veganer eller vegetarianer återgår till att äta kött. 75% av dessa gör det för att dera hälsa inte klarar av att vara veganer eller vegetarianer.

    Extra hälsosamt? Tja, det beror väl helt på vem man frågar.....


    Källa på det?

    Sen att det är mest hälsosamt att äta veganskt kan du bara kika in på livsmedelsverket hemsida och se
  • Glinda från Oz
    Äldre 29 Jun 11:05
    #5

    Vegansk kost är inte hälsosammare än blandkost (speciellt inte om man inte är påläst) det går att äta onyttigt som vegan också och trycka i sig tofu line (en sorts glass) chips, godis och läsk, småäta sötsaker mm

    Tabletten du tänker på är en mitt val tablett som heter vegetarian.

    Det är inte proteinet du ska oroa dig för, det kommer lösa sig av sig självt, det du ska tänka på är järn, omega 3 och B12.

  • Anzil
    Äldre 29 Jun 16:19
    #6
    Glinda från Oz skrev 2018-06-29 11:05:48 följande:

    Vegansk kost är inte hälsosammare än blandkost (speciellt inte om man inte är påläst) det går att äta onyttigt som vegan också och trycka i sig tofu line (en sorts glass) chips, godis och läsk, småäta sötsaker mm

    Tabletten du tänker på är en mitt val tablett som heter vegetarian.

    Det är inte proteinet du ska oroa dig för, det kommer lösa sig av sig självt, det du ska tänka på är järn, omega 3 och B12.


    Att veganer kan äta onyttigheter, vet väl jag också.


     


    Jag frågade om själva kosten blir hälsosammare för att själva kött kanske inte är så hälsosamt som man trott.

    T.ex komjölk är tydligen inte så bra för skelettet som man trodde förut.

    Vad jag fick höra av en vegan i alla fall. Men hur sant det är, är jag inte helt hundra. Å andra sidan har jag även fått läsa det där någonstans vill jag minnas.

  • Glinda från Oz
    Äldre 29 Jun 16:36
    #7
    Anzil skrev 2018-06-29 16:19:48 följande:

    Att veganer kan äta onyttigheter, vet väl jag också.

     

    Jag frågade om själva kosten blir hälsosammare för att själva kött kanske inte är så hälsosamt som man trott.

    T.ex komjölk är tydligen inte så bra för skelettet som man trodde förut.

    Vad jag fick höra av en vegan i alla fall. Men hur sant det är, är jag inte helt hundra. Å andra sidan har jag även fått läsa det där någonstans vill jag minnas.


    Människan är gjord för att äta kött så det är nyttigt om man väljer bra kött och inte äter för mycket.

    Mjölken i affären har tillsatt A- vitamin, dricker man för mycket får man ett överskott av det och det är inte varför skelettet. Det är alltså den tillsatta A- vitaminen som är problemet.

    Precis som det allt handlar det om att äta i lagom mängd, de flesta äter för mycket kött.
  • Äldre 29 Jun 16:54
    #8

    Jag är vegan, men kanske främst för djuren och miljön. Det finns en del hälsofördelar med att äta veganskt, men det beror snarare på att vi (i väst iallafall) tenderar att överkonsumera kött och andra animalier än att man nödvändigtvis måste sluta med det helt och hållet för bättre hälsa. Studier som gjorts är tvetydiga och det finns inget riktigt vetenskapligt konsensus om att vegansk kost prompt är bättre/hälsosammare. Det man kan se är att en minskning av kött (framförallt rött kött och processat kött) samt mejeriprodukter gör gott för hälsan, men det verkar finnas en punkt i nedskärning när det inte längre ger någon betydande effekt. Så, rent hälsomässigt verkar det tyda på att det är bra att dra ner på kött och mejeriprodukter, men rent vetenskapligt är det inte nödvändigt att avstå 100% som veganer gör.

    Väljer du däremot att köra veganskt, eller kansle rättare sagt helvegetariskt, iallafall majoriteten av tiden är det framförallt B12-tabletter du behöver ta. Det är svårt att fä i sig tillräckligt av med en helvegetarisk kost, så de flesta måste äta det. Vad du behöver utöver det beror väldigt mycket på hur du själv kommer äta och hur väl din kropp tar upp diverse vitaminer och mineraler. För min del får jag i mig allt annat jag behöver genom det jag äter, men en person som äter exakt likadant som mig behöver inte nödvändigtvis få det - då det är lite individuellt också. Så där kanske du får testa dig fram, läsa på om vilka livsmedel som innehåller olika näringsämnen och sen vara uppmärksam på om du får känningar på någon slags brist och även kolla dina värden om kansle några månader.

    Det är lite krångligare med vegansk/helvegetarisk mat i början, mest för att man måste lära om sig lite gällande hur man lagar mat och för att man måste lusläsa ingredienser på i princip allt man köper tills man börjat lära sig vad som är fritt från animalier. Efter ett tag kommer det gå lättare dock och inte ta någon längre tid än annat. Tyckte också det var dyrare med vegansk/helvegetarisk mat i början, för jag förlitade mig mer på färdiga vegansla produkter (halv- och helfabrikat) och det är dyrare. Nu använder kag mig inte av det majoriteten av all matlagning så då är det faktiskt billigare än innan jag blev vegan, men köper hem lote ibland ändå för det är ju gott :)

    Så summasumarm skulle jag säga: vill du mest bli vegan för din hälsa skulle jag säga att det inte är nödvändigt att bli just vegan, du kan uppnå optimal hälsa ändå genom att dra ner en hel del på kött- och mejerikonsumtion utan att för den sakens skull sluta helt. Dock, som vegan så slår jag ju förstås ett slag för just djuren och miljön som en ypperligt bra anledning att bli just vegan ändå ;) Men som påpekats så är det många som går tillbaka till att äta en "vanlig" kost, därför (beroende på hur just du fungerar) är det kanske bättre att prova att inte sluta cold turkey med kött och mejeri helt och hållet. Bättre 100 personer som äter helvegetariskt 60-80% av tiden än en handfull personer som äter helvegetariskt 100% av tiden.

  • Pentra
    Äldre 29 Jun 17:27
    #9
    Anzil skrev 2018-06-29 16:19:48 följande:
    Att veganer kan äta onyttigheter, vet väl jag också.   Jag frågade om själva kosten blir hälsosammare för att själva kött kanske inte är så hälsosamt som man trott. T.ex komjölk är tydligen inte så bra för skelettet som man trodde förut. Vad jag fick höra av en vegan i alla fall. Men hur sant det är, är jag inte helt hundra. Å andra sidan har jag även fått läsa det där någonstans vill jag minnas.

    Det som veganer lider brist på, och som de (enligt deras filosofi) inte kan ersätta med piller är det animaliska proteinet, vilket faktiskt är nödvändigt för en god hälsa, och då speciellt hjärnans utveckling och den psykiska hälsan. Människan är en allätare och vår metabolism är konstruerad för att smälta och ta upp köttets näringsinnehåll. Men, för mycket rött kött försurar kroppen, då man kan ju äta annat kött, och inte så mycket. Vi behöver faktiskt inte speciellt mycket kött i vår kost för att mätta vårt behov. Miljömässigt sett, och för djurens bästa är isf att vi lät oss att odla kött, och fram tills dess äta viltkött då dessa djur strövat fritt i skogen till sin sista dag. Men, animaliskt protein finns ju även i annat än just rött kött och fågel. ... Beträffande mjölk så stämmer det att komjölken inte alls är så nyttig. Men, får-, get- och kamelmjölk är däremot väldigt nyttig eftersom deras mjölk har en ytterst hälsosam sammansättning gentemot komjölkens. Men, oavsett vilket av dessa djur mjölken och mejeriprodukterna kommer ifrån, så innehåller den över 400 olika och, för människan, supernyttiga fettsyrearter i en sammansättning som ENDAST förekommer i mjölk. De flesta av våra mejeriprodukter är ju baserade på komjölk, så dricker man och äter utav dessa så behöver man komplettera med trevärt kalcium för att balansera upp kalciumnivån i kroppen och slippa benskörhet. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Bli vegan - Extra hälsosamt - Men hur blir det med träning?