• Anonym (/)

    Fråga om nyckelhålsinkontinens

    Jag hör till dem som lider av nyckelhålsinkontinens, dvs man blir kissnödigare ju närmare hem man kommer och när man i princip är hemma är det närmast panik och i värsta fall kan man inte hålla sig. Och jag har förstått bl.a. här på FL att det inte är jätteovanligt och att orsaken framför allt är psykologisk har några här förklarat.

    En fråga till dem som kan, varför är det just bara när man närmar sig hemmet som den här panikkissnödigheten dyker upp, varför inte vart man än är på väg (är iofs jättetacksam för att det inte händer på väg till jobbet tex)? Hur fungerar hjärnan där? Någon som vet?

  • Svar på tråden Fråga om nyckelhålsinkontinens
  • Anonym (kc)

    Trodde det var en universalregel att man blir kissnödigare precis när man kommer hem, hört många tjejer berätta det. Hade ingen aning om att det kallades för nyckelhålsinkontinens haha. Tror inte heller att det är särskilt ovanligt att ha råkat kissa på sig nån gång då även om det är nåt väldigt få är beredda att erkänna. Är 29 år och det har hänt mig två gånger i vuxen ålder att jag inte hunnit hela vägen hem och jag är inte ens helt bekväm med att berätta om det anonymt på nätet, än mindre i verkligheten haha.

  • Anonym (Jullan)
    Anonym (Simone) skrev 2018-07-11 16:56:09 följande:

    Är barnmorska och uroterapeut och har svarat i en annan tråd men gör det här igen eftersom det här är något jag får många frågor om på jobbet.

    Det är för att man ofta kissar precis när man kommer hem, om det första man gör är att kissa så fort man kommer till jobbet kan man känna av det då också. Bästa sättet att träna bort det är att helt enkelt se till att inte vara så kissnödig att man behöver gå direkt på toaletten när man kommer hem, försök gärna hålla dig en stund efter att du kommit hem även om du behöver kissa. Då kommer du efter ett tag inte känna av den här reflexen lika starkt längre eftersom hjärnan inte gör samma undermedvetna koppling mellan att vrida om nyckeln i låset och gå direkt på toaletten.

    Den här reflexen är så pass vanlig att de flesta kvinnor och män känt av den någon gång, skillnaden är tyvärr att kvinnor generellt har lättare för att läcka i sådana situationer pga kortare urinrör och svagare bäckenbotten som inte klarar hålla emot det ökade trycket från blåsan lika bra. Det allra flesta klarar sig från att kissa på sig regelbundet men om du gör det så finns det hjälp att få. Väldigt många kvinnor som råkat ut för en olycka någon enstaka gång eller två däremot men det kan vara nog så jobbigt eftersom det ofta inte bara är en skvätt utan en stor mängd som läcker. Du behöver inte känna dig ensam om det har drabbat dig någon gång.

    Brukar rekommendera den här artikeln till vänner och patienter som bara har lättare besvär, har du allvarligare problem rekommenderar jag att du besöker en vårdmottagning. www.shape.com/lifestyle/mind-and-body/why-do-you-have-pee-closer-you-get-bathroom


    Tack! Har alltid varit övertygad om att utanför ytterdörren är det i särklass vanligaste stället att kissa på sig som vuxen, tom vanligare än långa toaköer. Skönt att få det bekräftat. Om det är en egen erfarenhet som ligger bakom min uppfattning låter vi vara osagt tycker jag :D
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Klara) skrev 2018-07-11 18:36:48 följande:

    Tror alla har känt av det där vid nåt tillfälle, när jag gick på universitet kissade jag på mig precis utanför porten en gång när jag kom hem efter en lång krävande ekonomitenta som verkligen sög musten av mig. Kändes jobbigt då men eftersom ingen såg så var det aldrig särskilt hemskt egentligen. Så länge det inte är något som händer ofta så borde det egentligen bara vara en struntsak man kan skratta åt och glömma bort dan efter. Är övertygad om att det har hänt långt fler än man tror eftersom det inte är något man går och berättar om föra alla direkt.


    Jag har tack och lov inte råkat ut för det än själv även om det varit nära många gånger. Men jag känner fler som gjort det utanför dörren och vågar vara öppna med det. En vännina sa att hon skäms mycket mindre om hon pratar om det. Fler verkar vara öppna om sånt och det är positivt. Här är en som tom berättar på Youtube om det.





    Tror fler kan känna igen sig.
  • Anonym (Jullan)
    Anonym (/) skrev 2018-06-28 14:28:18 följande:

    En fråga till dem som kan, varför är det just bara när man närmar sig hemmet som den här panikkissnödigheten dyker upp, varför inte vart man än är på väg (är iofs jättetacksam för att det inte händer på väg till jobbet tex)? Hur fungerar hjärnan där? Någon som vet?


    Gissar bara här men tror att det är för att hemmatoaletten är den toalett man oftast kissar i så hjärnan har starkare associationer till hemmatoaletten än till någon annan toa. Sen brukar jag ofta kissa precis när jag kommer hem efter att varit ute och sprungit ärenden och flängt på stan eller kommit hem från träning eller jobb. Har aldrig haft som vana att kissa direkt när jag kommer till jobbet på morgonen så precis som du så är det när jag kommer hem som jag verkligen kan känna hur jag blir panikkissnödig ibland. Känner (tack och lov) inte alls likadant när jag kommer till jobbet på morgonen.
  • Anonym (Simone)
    Anonym (Jullan) skrev 2018-07-11 20:03:27 följande:
    Gissar bara här men tror att det är för att hemmatoaletten är den toalett man oftast kissar i så hjärnan har starkare associationer till hemmatoaletten än till någon annan toa. Sen brukar jag ofta kissa precis när jag kommer hem efter att varit ute och sprungit ärenden och flängt på stan eller kommit hem från träning eller jobb. Har aldrig haft som vana att kissa direkt när jag kommer till jobbet på morgonen så precis som du så är det när jag kommer hem som jag verkligen kan känna hur jag blir panikkissnödig ibland. Känner (tack och lov) inte alls likadant när jag kommer till jobbet på morgonen.
    Precis så är det, vilket förklarar varför det är just när man kommer hem som den här reflexen upplevs som jobbigast för de allra flesta
  • Anonym (Simone)
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-11 19:55:15 följande:
    Jag har tack och lov inte råkat ut för det än själv även om det varit nära många gånger. Men jag känner fler som gjort det utanför dörren och vågar vara öppna med det. En vännina sa att hon skäms mycket mindre om hon pratar om det. Fler verkar vara öppna om sånt och det är positivt. Här är en som tom berättar på Youtube om det.

    Tror fler kan känna igen sig.
    Hoppas verkligen det kan avdramatiseras och bli mindre skambelagt i framtiden. Blir glad av att höra det du säger, är övertygad om att det anses så skamligt just för att det är något som drabbar fler kvinnor än män. Tyvärr känns det inte så när jag är på jobbet och pratar med unga kvinnor om just de här sakerna, tex i samband med att de planerar första graviditeten. Jag är nästan alltid den första personen de nämner det för. Även om de bara kissat på sig nån enstaka gång för flera år sen skäms de oftast otroligt mycket och har inte berättat för någon. Äldre kvinnor är mer öppna, kanske för att det är mer känt att den gruppen ofta drabbas av inkontinensbesvär.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-11 19:55:15 följande:
    Jag har tack och lov inte råkat ut för det än själv även om det varit nära många gånger. Men jag känner fler som gjort det utanför dörren och vågar vara öppna med det. En vännina sa att hon skäms mycket mindre om hon pratar om det. Fler verkar vara öppna om sånt och det är positivt. Här är en som tom berättar på Youtube om det.

    Tror fler kan känna igen sig.
    Fattar inte varför det ska anses som en så stor grej egentligen, big deal liksom. Jag skäms egentligen inte men har ändå inte berättat för nån, mest för att det känns som ett etikettsbrott att göra det. Det känns nästan som om många skulle döma en mer för att man erkänner att man kissat på sig en gång än för att man har gjort det. Låter sjukt jag vet men det är så det känns. Vore kul om folk kunde slappna av när det gäller såna här saker, vi är ju människor och är ju inte gjorda av stål. Pinsamheter händer.
  • Anonym (Jullan)
    Anonym (Klara) skrev 2018-07-11 22:01:33 följande:

    Fattar inte varför det ska anses som en så stor grej egentligen, big deal liksom. Jag skäms egentligen inte men har ändå inte berättat för nån, mest för att det känns som ett etikettsbrott att göra det. Det känns nästan som om många skulle döma en mer för att man erkänner att man kissat på sig en gång än för att man har gjort det. Låter sjukt jag vet men det är så det känns. Vore kul om folk kunde slappna av när det gäller såna här saker, vi är ju människor och är ju inte gjorda av stål. Pinsamheter händer.


    Håller med 100%. Att prata om själva fenomenet att man blir kissnödig när man kommer hem är vanligt men att erkänna en olycka gör man bara inte. Som nån sa så tar det till och med emot att erkänna det anonymt på nätet. Kommer ihåg ca 10 år när en lillasyster till min kompis startade en facebookgrupp som hette något i still med "Vi som blir akut kissnödiga när vi låser upp dörren". Den fick snabbt flera tusen medlemmar, de allra flesta unga tjejer, är säker på att det var flera av dem som någon gång inte lyckats låsa upp dörren i tid. Jag var en av dem...
  • Anonym (Eva)
    Anonym (/) skrev 2018-06-28 14:28:18 följande:

    Jag hör till dem som lider av nyckelhålsinkontinens, dvs man blir kissnödigare ju närmare hem man kommer och när man i princip är hemma är det närmast panik och i värsta fall kan man inte hålla sig. Och jag har förstått bl.a. här på FL att det inte är jätteovanligt och att orsaken framför allt är psykologisk har några här förklarat.

    En fråga till dem som kan, varför är det just bara när man närmar sig hemmet som den här panikkissnödigheten dyker upp, varför inte vart man än är på väg (är iofs jättetacksam för att det inte händer på väg till jobbet tex)? Hur fungerar hjärnan där? Någon som vet?


    Jag har visst något motsatt- åkiväginkontinens. Jag blir extremt kissnödig precis när jag ska lämna hemmet. Nästan så jag inte kan hålla mig. Ibland har det läckt några droppar. Men om jag har bråttom och inte hinner kissa så går det över efter en kvart. Det sitter i huvudet på mig!

    Jag har lärt mig känna skillnad på riktig och falsk kissnödighet.

    Testa att inte kissa när du kommer hem. Strunta i om du kissar på dig. Prova! Efter ett tag så går kissnödigheten kanske över. Att du lär kroppen att den inte måste panikkissa.

    Det kan också vara så att du tycker det är pinsamt att använda toaletter någon annanstans (eller äckligt) och har lärt kroppen att du inte känner dig nödig när du är iväg. När du kommer hem och äntligen "får" använda en toalett så alarmerar kroppen direkt då du egentligen är sprängfylld av både det ena och det andra.

    Vad du mer kan göra är att du tar en dag ute i skogen där det inte finns toaletter. Då kommer kanske hjärnan att fungera normalt utan toa-kriser. Notera hur mycket du dricker och hur ofta du kissar. Kissar du bara ett par gånger så vet du att du klarar av att hålla dig och kan känna dig trygg med det. Kissar du väldigt ofta- ja då vet du att du faktiskt kissar för sällan i vanliga fall.

    Jag blir alltid mer kissnödig i skogen och kissar oftare. Jag vet att jag har vant mig av att lyssna på impulserna av kissnödighet när jag exv. sitter på jobbet. Enligt 1177 är det normalt att kissa ungefär sex ggr/dygn. Det ska inte behöva ske nattetid.
  • Anonym (Hermoine)
    Anonym (Simone) skrev 2018-07-11 16:56:09 följande:

    Är barnmorska och uroterapeut och har svarat i en annan tråd men gör det här igen eftersom det här är något jag får många frågor om på jobbet.

    Det är för att man ofta kissar precis när man kommer hem, om det första man gör är att kissa så fort man kommer till jobbet kan man känna av det då också. Bästa sättet att träna bort det är att helt enkelt se till att inte vara så kissnödig att man behöver gå direkt på toaletten när man kommer hem, försök gärna hålla dig en stund efter att du kommit hem även om du behöver kissa. Då kommer du efter ett tag inte känna av den här reflexen lika starkt längre eftersom hjärnan inte gör samma undermedvetna koppling mellan att vrida om nyckeln i låset och gå direkt på toaletten.

    Den här reflexen är så pass vanlig att de flesta kvinnor och män känt av den någon gång, skillnaden är tyvärr att kvinnor generellt har lättare för att läcka i sådana situationer pga kortare urinrör och svagare bäckenbotten som inte klarar hålla emot det ökade trycket från blåsan lika bra. Det allra flesta klarar sig från att kissa på sig regelbundet men om du gör det så finns det hjälp att få. Väldigt många kvinnor som råkat ut för en olycka någon enstaka gång eller två däremot men det kan vara nog så jobbigt eftersom det ofta inte bara är en skvätt utan en stor mängd som läcker. Du behöver inte känna dig ensam om det har drabbat dig någon gång.

    Brukar rekommendera den här artikeln till vänner och patienter som bara har lättare besvär, har du allvarligare problem rekommenderar jag att du besöker en vårdmottagning. www.shape.com/lifestyle/mind-and-body/why-do-you-have-pee-closer-you-get-bathroom


    Bra tips. Jag klarar tyvärr inte att hålla mig när jag väl är kissnödig. Kanske bör ha blöja under en träningsmetod?
  • Anonym (jos)
    Mitt gamla tjejgäng är speciellt på det sättet att vi inte har några hemligheter alls för varandra, vi kan verkligen erkänna de mest pinsamma saker (pinsamheter långt värre än att kissa på sig tom) för varandra och vi bara garvar. Har fattat att det inte är så i de flesta tjejgäng, inte så konstigt att vi klickade så bra, vi är alla ungefär lika galna haha. Är väl därför vi alla jobbar inom kultursektorn. Vad än som erkänns stannar inom gänget, det är den överenskommelsen vi har. Det där med att man blir så kissnödig när man ska låsa upp dörren har självklart kommit på tal under våra tjejmiddagar, jag har aldrig kissat på mig men det är flera i vårt gäng har gjort det. Både fulla och i nyktert tillstånd. Vi bara skrattar åt det och det är ingen som skulle tänka tanken på att se ner på någon annan för nåt sånt. Ryms inte ens på topp tiolistan över pinsamheter vi har erkänt för varandra under våra galna träffar hahaha.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (jos) skrev 2018-07-12 17:22:26 följande:
    Mitt gamla tjejgäng är speciellt på det sättet att vi inte har några hemligheter alls för varandra, vi kan verkligen erkänna de mest pinsamma saker (pinsamheter långt värre än att kissa på sig tom) för varandra och vi bara garvar. Har fattat att det inte är så i de flesta tjejgäng, inte så konstigt att vi klickade så bra, vi är alla ungefär lika galna haha. Är väl därför vi alla jobbar inom kultursektorn. Vad än som erkänns stannar inom gänget, det är den överenskommelsen vi har. Det där med att man blir så kissnödig när man ska låsa upp dörren har självklart kommit på tal under våra tjejmiddagar, jag har aldrig kissat på mig men det är flera i vårt gäng har gjort det. Både fulla och i nyktert tillstånd. Vi bara skrattar åt det och det är ingen som skulle tänka tanken på att se ner på någon annan för nåt sånt. Ryms inte ens på topp tiolistan över pinsamheter vi har erkänt för varandra under våra galna träffar hahaha.
    Låter som ni har det kul men vet ärligt talat inte om jag skulle trivas i ett sånt gäng, några hemligheter vil man ju alltid hålla för sig själv.
  • Anonym (jos)
    Anonym (Klara) skrev 2018-07-12 18:17:32 följande:
    Låter som ni har det kul men vet ärligt talat inte om jag skulle trivas i ett sånt gäng, några hemligheter vil man ju alltid hålla för sig själv.
    Nej jag har märkt att de flesta tycker vi är lite galna haha
  • LindaW23

    Läser tråden och ser att det verkar vara många som har ångest för att de råkat kissa på sig någon gång som vuxna. Allvarligt? Fattar att det måste vara jobbigt om det händer ofta men om det bara har hänt en gång? Om ingen annan såg finns det ju noll anledning att skämmas, det är som att råka spilla kaffe över sig. Finns tusen gånger värre saker man kan råka ut för tycker jag.

  • Anonym (Klara)
    LindaW23 skrev 2018-07-12 21:42:05 följande:

    Läser tråden och ser att det verkar vara många som har ångest för att de råkat kissa på sig någon gång som vuxna. Allvarligt? Fattar att det måste vara jobbigt om det händer ofta men om det bara har hänt en gång? Om ingen annan såg finns det ju noll anledning att skämmas, det är som att råka spilla kaffe över sig. Finns tusen gånger värre saker man kan råka ut för tycker jag.


    Är nog lätt att säga om det aldrig hänt en. Tycker inte heller att det är en stor sak och skäms inte längre men jag har fortfarande inte velat berätta det för någon. Jag skämdes ett tag men det gick över rätt snabbt och med tanke på hur skambelagt det är förstår jag att många kan känna ångest även om ingen ser. Jag kan lova dig att det inte är kul när det händer.
  • LindaW23
    Anonym (Klara) skrev 2018-07-12 23:11:37 följande:
    Är nog lätt att säga om det aldrig hänt en. Tycker inte heller att det är en stor sak och skäms inte längre men jag har fortfarande inte velat berätta det för någon. Jag skämdes ett tag men det gick över rätt snabbt och med tanke på hur skambelagt det är förstår jag att många kan känna ångest även om ingen ser. Jag kan lova dig att det inte är kul när det händer.
    Hur vet du att det inte hänt mig? Efter en lång slitig dag från helvetet för ett par år sen så stod jag dödstrött och kissnödig utanför porten och fumlade för länge med nycklarna, var bara att gå rätt in i duschen. Jag vet mycket väl att det inte är något man vill berätta för alla men vi kvinnor har en tendens att älta och skämmas över alla möjliga misslyckanden i all oändlighet vilket ingen människa mår bättre av i längden. Det är ingen sund inställning tycker jag. I höstas råkade min man bli magsjuk efter att ha ätit något konstigt och fick en diarreattack i hallen. Ett par dagar senare skrattade han åt det med sina kompisar över en öl på krogen. Tycker det är en inställning till livet som många kvinnor borde lära av. 
  • Anonym (Fia)
    LindaW23 skrev 2018-07-12 21:42:05 följande:

    Läser tråden och ser att det verkar vara många som har ångest för att de råkat kissa på sig någon gång som vuxna. Allvarligt? Fattar att det måste vara jobbigt om det händer ofta men om det bara har hänt en gång? Om ingen annan såg finns det ju noll anledning att skämmas, det är som att råka spilla kaffe över sig. Finns tusen gånger värre saker man kan råka ut för tycker jag.


    Det finns naturligtvis massor av värre saker som kan hända en. Och man får snabbt distans till det, i dag kan jag skratta åt eländet. Men i det ögonblicket det händer är det outhärdligt pinsamt. Framför allt om det händer inför andra. Tyckte i alla fall lipiga jag.
  • LindaW23
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-12 23:33:36 följande:

    Det finns naturligtvis massor av värre saker som kan hända en. Och man får snabbt distans till det, i dag kan jag skratta åt eländet. Men i det ögonblicket det händer är det outhärdligt pinsamt. Framför allt om det händer inför andra. Tyckte i alla fall lipiga jag.


    Jag kan förstå att det är jobbigt om det händer offentligt eller inför vänner och bekanta man kanske inte känner så bra. Men nu handlade väl tråden om nyckelhålsinkontinens? Då är det ju sällan någon annan som ser förutom möjligtvis maken och familjen, det är ju bara att skaka av sig och gå vidare, inget att deppa ihop för så länge det inte händer för ofta. Det är ju knappast jätteovanligt att ha råkat ut för det nån gång.
  • Jossan3213

    Min känsla är att tabun kring det här håller på att släppa och det skrivs allt oftare i tidningarna om det. Mitt knep är att jag inbillar mig att jag bara ska gå igenom huset och att mitt hus egentligen ligger längre bort på andra sidan vägen när jag står vid dörren. På så sätt lurar jag blåsan att det fortfarande är långt till toaletten. Har hänt att jag pratat högt för mig själv då och min man undrade vad jag höll på med, han höll på att skratta ihjäl sig när jag berättade Skrattande

Svar på tråden Fråga om nyckelhålsinkontinens