• gisela85

    Levin

    Vad tycker ni om namnet Levin? Det är ett gammalt tyskt namn som betyder älskad vän. Det har använts i Sverige sedan 1600-talet och det var ganska vanligt på 1800-talet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-28 15:43
    "Le" uttalas som i Lena och "vin" som i Edvin

  • Svar på tråden Levin
  • CitronTulo

    Rätt fint med det uttalet.. men för egen del skulle jag dock undvika namn som man alltid kommer behöva bokstavera eller berätta hur det ska uttalas!

    Känner många som heter det i efternamn, men då med annat uttal.

  • fluu

    Jag tycker att det är fint, men skulle inte välja det pga att det nog blir olika uttal.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • äldreochklokare

    För mig är det nog ett efternamn (betoningen på sista stavelsen) 

    Levy, Levi är varianter som jag tror mer uppfattas som förnamn och där folk inte tvekar på hur betoningen ska ligga Skrattande

  • anonym4
    CitronTulo skrev 2018-06-28 15:46:32 följande:

    Rätt fint med det uttalet.. men för egen del skulle jag dock undvika namn som man alltid kommer behöva bokstavera eller berätta hur det ska uttalas!

    Känner många som heter det i efternamn, men då med annat uttal.


    Förlåt men va? Hur är Levin svårt att stava eller uttala? Stavas som det låter och låter som det stavas, ovanligt enkelt efternamn utifrån dem kriterierna.
  • Bibbidi

    Ärligt, det namnet låter extremt tråkigt som namnval till en bebis. 

    I princip alla döper ju sina barn till korta namn nuförtiden som nästan alltid innehåller en massa E och I:n hit och dit. Som 90-talets Sanna/Anna/Johanna.  

  • Bibbidi

    För övrigt tror jag inte de flesta kommer uttala som du vill, tror de flesta kommer lägga betoningen på E:et och inte på I:et som ni vill. 

    För mig blir det Leeevin typ. 

  • CitronTulo
    anonym4 skrev 2018-06-28 18:37:05 följande:

    Förlåt men va? Hur är Levin svårt att stava eller uttala? Stavas som det låter och låter som det stavas, ovanligt enkelt efternamn utifrån dem kriterierna.


    Det går ju betona på olika sätt, och ts har ju inte tänkt att det ska betonas som man är van att uttala efternamnet Leviiiin. Om du läser ts så ser du det tänkta uttalet..
  • Rosaröd

    Jag tycker verkligen att det är ett jättefint namn! :) Sen fattar jag inte detta med uttalet? Dom flesta SÄGER man ju namnet till!! Dom som läser namnet är väl typ bara myndigheter som man skickar papper till.. Å vad gör det om Greta på försäkringskassan uttalar namnet fel? ;)

  • liljalilly

    Tror inte att du behöver oroa dig om hur folk kommer uttala det, förnamn och efternamn som slutar på "in" uttalas annorlunda. Om folk inte har några problem med att uttala Albin, Edvin, Martin, Benjamin, Elin, Karin, Kerstin och Malin så borde de inte heller ha några problem med Levin

  • rabbes

    Älskar det! Ett fint och bortglömt namn som passar in bland dagens populära namn. Det står på min lista över potentiella namn till en framtida son.

  • vankelmodig

    Det finns massor av länder runt omkring i världen där förnamn användas som efternamn och efternamn används som förnamn, och nu är det ju så att Levin har använts mycket längre tid i Sverige som förnamn än som efternamn. Jag tycker annars att Levin är ett tjusigt namn, och så har det också en otroligt fin betydelse!

  • Stin22

    Min farfars far hete Levin, var jättesvårt att släktforska på honom eftersom min pappa trodde att han hette Levi! N:et föll liksom bort. Men det är ett väldigt fint namn :)

  • Mammamillan

    Våran lille som föddes nu den 14:e juli ska få heta Lewin.

    Min farfar hette det ????

    Fast han stavades med ett enkel V. Vi ville ha med W.

Svar på tråden Levin