• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

    Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

    Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

    Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

    Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

    De har slutat med sin underbara morgonsång. Det är helt tyst., bara skrikande efter mat? Och jammar. Smärta.

    Så nu var det vår tur, att känna, när inte regnet kommer. Hur blir det nästa år?

    Tror dock mera på att vi skall sluta föda en massa ungar, så vi inte utsätter dem för de fasorna som kan komma.

    När naturen ingår i sina cyklar, tror jag det har med avståndet från solen, att göra. Jorden är inte runt, men lite oval. Kolla i historien, på de geofakta som finns.

    Jag tror, att när jorden spydde ut en masa vulkaner, då bidrog de till den atmosfär som vi har nu.

    Vi har förädlat alla dessa gifter, och vi spyr ut dem i atmosfären, så kanske orsaker vi vi smma elände som flera aktiva vulkaner?

    Vi använder ju det som jorden har gett oss: Alla des grundämnen! Eler hur? Kanske dog dino ut, därför att en stor meteor trillade ner, eller att en massa vulkaner fick utbrott samtidigt? Det vet vi inte.

    Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

  • Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
  • Anonym (Hm)

    Ja, det behövs verkligen regn nu, gärna rejält också.

  • Aniiee

    Ja, det händer då och då att det är torra år med missväxt, Sist var väl för 60 år sedan eller så. En av de stora orsakerna till att så många skandinaver flyttade till usa på slutet av 1800-talet var också torka varvat med för mycket regn några somrar i rad.

    För övrigt fotade jag tre fjärilar idag.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • rocker

    Vet inte var i landet du bor men här i mellansverige är allt normalt. Gräsmattorna är gröna och djuren är som vanligt. Tror inte att du behöver oroa dig särskilt mycket. Läste din förra tråd och det känns som om du har någon dödsångest och tror att allt liv ska försvinna. Lite regn skulle väl inte skada men någon katastrof tror jag inte är på gång.

  • Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

    Jo, allting dör nu. Jag har i flera år, prenumererat på på ng. De varnade os för länge sedan att jorden har sina cyklar. Jorden snurrar ett varv runt solen/år. Men denna cykeln kan ta så många år.

    Jag tror inte på att det bara är cykeln som är boven, naturligtvis har vi en stor inverkan också! Därför att vi medverkar så markant att förstöra alla ekosystem som finns. Vi har skövlat 98% av av alla regnskogar? Vi har använt bördig jord, så de de nu har blivit till öken?

    Vi har ju en "makt", över alla andra individer som bor på vår jord. Det är naturligtvis en givande faktor, på vår ointelligenta, gentemot naturen. Vi som fick den där "superhjärnarn", kunde tydligen inte förvalta den rätt!

    Vi särskiljer människor, därför att vissa vill leva i överflöd? Och sen föder vi vi en massa barn! Utan at en tänka på framtiden för dem?

    De andra däggdjuren anpassar sig, eller dör. Om det inte är vi som dödar dem, art, efter art?

    Ja, det största hotet till våran lilla blå planet, är nog Os. Homo sapiens sapiens, som inte förstod, vilken fantastisk planet, vi fick från universum?

    Nej, vi är absolut inte den mest intelligenta varelse på på jorden, men den absolut dummaste!

    Vi kan inte längre, även med vår "unika intelligens", förvalta vår lilla blå planet.

    Gud sa: "må det vara ljus"?

    Gud finns inte, det är bara en tröst för vår extrema synder, och alla våra synder, som vi har begått, mot vår lilla planet. Vi respekterar inte det det som som framtiden behöver. Vi skiter idet!

    Och sen är det torka nu, just nu där jag bor, det är för att jorden är oval, och att den är närmare solen, än den brukar vara. Men sluta för i helvete att utrota allt på er väg? Homo Sapiens Sapiens, den mes ointelligenta varelsen av alla!

  • Anonym (Hm)
    Aniiee skrev 2018-06-28 18:15:13 följande:
    Ja, det händer då och då att det är torra år med missväxt, Sist var väl för 60 år sedan eller så. En av de stora orsakerna till att så många skandinaver flyttade till usa på slutet av 1800-talet var också torka varvat med för mycket regn några somrar i rad.

    För övrigt fotade jag tre fjärilar idag.
    Fjärilar är så vackra.
  • Anonym (E)

    Här i stockholm är det fullt skyfall just nu iaf. Och ingenting verkar ha torkat här vad jag sett, trots den långa torra perioden vi haft. 

  • DVQ

    Jag tror tyvärr vi får vänja oss vid torka och vattenbrist om vi inte lyckas vända klimatförändringarna. Det är inte för sent än men mycket snart.

    Jag hoppas vi kan vända vår sorg till ilska och handlingskraft.

    (Och ni som tänker svara bara för att påpeka att det är skillnad på väder och klimat behöver inte svara alls. Jag är väl medveten om det.)

  • Aniiee
    Anonym (E) skrev 2018-06-28 23:15:34 följande:

    Här i stockholm är det fullt skyfall just nu iaf. Och ingenting verkar ha torkat här vad jag sett, trots den långa torra perioden vi haft. 


    Jupp. Tre genomblöta hundar.
    DVQ skrev 2018-06-28 23:19:55 följande:

    Jag tror tyvärr vi får vänja oss vid torka och vattenbrist om vi inte lyckas vända klimatförändringarna. Det är inte för sent än men mycket snart.

    Jag hoppas vi kan vända vår sorg till ilska och handlingskraft.

    (Och ni som tänker svara bara för att påpeka att det är skillnad på väder och klimat behöver inte svara alls. Jag är väl medveten om det.)


    Klimatförändringar sker med eller utan människor och stoppa eller vända dessa lär vi inte ha makt över. Istider och tropiktider kommer och går. Men visst behöver vi göra något åt hur vi brukar jorden vi bor på. Framför allt behöver vi dock anpassa oss.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!