• Anonym (Lillg­rodan)
    Äldre 29 Jun 08:34
    1743 visningar
    4 svar
    4
    1743

    Glad gubbe första testet?

    Hej

    Jag blev helt förvirrad i morse.


    Ska för första gången testa med ägglossningstester och har köpt Clearblue Advanced Digital.

    Jag har en cykel på 28 dagar och ska enligt deras instruktioner börja testa dag 8 i cykeln, dvs idag.
    Det skulle vara för att den skulle hinna läsa av en ökning. Men döm till min förvåning då den idag visade en glad fast gubbe!

    Hur sjutton kan jag få det redan dag 8 och första dagen jag testar? Är det inte väldigt tidigt att ha ägglossning? Och den har ju ingen grundmätning i sig, hur kan den då mäta ut att jag har ägglossning idag?

    Jag sitter här helt upprymd men ändå lite konfunderad :) Är det någon som kan förklara för mig hur det där går till? :)

  • Svar på tråden Glad gubbe första testet?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 29 Jun 10:06
    #1

    Exakt, det finns ingen grundmätning, så det man måste gå på är omslaget från negativt till positivt. Får man positivt första gången så kan man ju omöjligt veta om det är pga pågående ägglossning, om ägglossningen redan skett (efter det kan lh-nivåerna gå upp och ned lite hur som helst) eller om det bara är så att du har lite högre grundnivåer än de flesta. Ha sex varje-varannan dag denna cykel, om det går, och försök igen med testerna nästa cykel, men då kanske lite tidigare än dag 8.

  • Anonym (Lillg­rodan) Trådstartaren
    Äldre 29 Jun 10:23
    #2

    Jag ringde Clearblue för att se om testet var helt åt skogen.

    Hon svarade att advance digital mäter LH värde över 40 och förhöjt östrogenvärde.

    Så följande alternativ finns
    1 - 1 % chans att det är fel på testet
    2- 99 % chans att jag har LH över 40 och har ägglossning, man behöver tydligen inte testa innan för att få ett grundvärde. Den indikerar själv LH värde över 40.

    Hon sa att det visar glad gubbe om man är gravid också för då har östrogenvärdet gått upp.
    Men jag tog ett digitalt graviditetstest på dag 1 den här cykeln men då fick jag "inte gravid". Så det verkar väldigt osannolikt att jag är det.

    Så med största sannolikhet har jag ägglossning nu. Men hon tyckte också det var tidigt eftersom jag alltid har 28 dagars cykler och tyckte jag skulle prova nästa månad också. Är det fortfarande ÄL på dag 8 och en 28 dagars cykel så tycker hon jag skulle kontakta kvinnokliniken.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 29 Jun 14:00
    #3
    Mascaraklumpar skrev 2018-06-29 10:06:10 följande:
    Exakt, det finns ingen grundmätning, så det man måste gå på är omslaget från negativt till positivt. Får man positivt första gången så kan man ju omöjligt veta om det är pga pågående ägglossning, om ägglossningen redan skett (efter det kan lh-nivåerna gå upp och ned lite hur som helst) eller om det bara är så att du har lite högre grundnivåer än de flesta. Ha sex varje-varannan dag denna cykel, om det går, och försök igen med testerna nästa cykel, men då kanske lite tidigare än dag 8.
    Håller med
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 29 Jun 20:40
    #4

    Nej, sannolikheten för graviditet kan ju inte vara så stor om det är 1% sannolikhet att testet är felaktigt och 99% att du har ägglossning. Då blir det ju liksom inte så många procent över...

    Skämt åsido, så är det för det första så att ett LH (alfa-HCG) över 40 inte är synonymt med ägglossning utan kan bero på andra saker. När hon pratade om 99% så syftade hon med all sannolikhet på specificiteten för LH-mätningen i sig, inte specificiteten för ägglossningen. Att det finns olika orsaker till ett högt LH är anledningen till att man behöver se omslaget. Gör man inte det vet man inte om man ligger högt av andra anledningar eller om det beror på att man har ägglossning.

    För det andra så kan ett test med 99% specificitet ge ett falskt positivt i allt mellan 0-100% av fallen, beroende på vilken grupp som använder testet. Även om du använt dig av ett test med 99,99% specificitet för ägglossningen i sig så är sannolikheten att testet är fel 100% om du är man, exempelvis. Nu tillhör du en grupp där sannolikheten varken är 1% eller 100%, utan kanske ungefär någonstans i mitten.

Svar på tråden Glad gubbe första testet?