• Lenalein

    Framtidens modenamn? (del 2)

    Det här är uppföljaren till min förra tråd. När det kommer till namn med hög medelålder som är opopulära bland nyfödda uppfattar jag det som att det finns färre pojknamn än flicknamn. I min förra tråd hade alla namnen fler än 1000 bärare men bland dessa pojknamn finns det några som har färre än 1000 bärare. Många pojknamn med hög medelålder har redan gått och blivit en smula populära, det finns hundratals föräldrar som de senaste åren har gett sina söner namn som Bo, Bertil, Bror, Gunnar, Gösta, Helge, Tore, Torsten, Sven, Åke, osv. Hur kommer det sig tror ni att föräldrar är mer benägna att ge sina söner "gubbiga" namn än vad de är att ge sina döttrar "tantiga" namn?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Framtidens modenamn? (del 2)
  • fluu

    Jag har uppfattat det som att man är mer benägen att döpa pojkar efter äldre släktingar. Har också läst om att man är mer mån om att döttrar ska ha "vackra" namn än söner och det kan kanske vara så att man är rädd för.att "gubb/tantnamn" inte ska ses som vackra om de ligger för mycket i framkant.

    På den här listan är det lite fler namn jag tycker sämre om. Bernt har jag altid haft svårt för, Jöns är...jönsigt, Börje låter rent fult i mina öron.

    Däremot står Bengt och Ernst(släktnamn) på min lista. Evald, Ingemar, Lennart och Sture har stått där. Resten av namnen tycker jag också bra om.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Xenia

    Vad gäller omröstningsfrågan? Vilket namn man tror blir populärast eller vilket namn man själv gillar bäst.

    Att pojkar får mer "gubbnamn" tror jag beror på att man ser det som mer seriöst rent yrkesmässigt, de har en viss tyngd.

    Flickor däremot, de ska inte främst vara yrkeskvinnor utan söta, populära och sexiga. Så de kan ha mer trendiga modenamn, ofta amerikanska. 

    Pojken får ha ett namn som låter som en liten farbror, men flickan får inte ha ett namn som låter som en tant.

Svar på tråden Framtidens modenamn? (del 2)