• Lqwt

    Familj

    Jag behöver få skriva av mig och hoppas någon annan känner igen samma problem som jag har.

    Jag har vuxit upp med en mamma och två systrar och är själv mellanbarnet.

    Vi kan börja med min mamma.

    Mina systrar och jag har ofta rykit ihop och börjat bråka, det kan vara sån grej att min lillasyster(nästan 20) kallar mig ful eller att jag är äcklig för jag säger att jag ska på möte på onsdagen och hon säger att jag inte ska det. Då lägger sig min storasyster(nästan 30år) i och kallar mig dum i huvudet och mamma sitter bara tyst. Det har gjort att jag ifrågasatt mamma varför hon inte säger till mina systrar men hon ignorerar mig bara. Och då har jag blivit arg och ledsen och skrikit på mina systrar vad dom håller på med. Då kan min mamma ryta till mot mig,skratta mig i ansiktet med mina systrar och be mig gå därifrån.

    Min mamma vill aldrig prata om känslor hon blir bara tyst eller sur och ber mig gå därifrån. Har sagt att jag är jobbig som vill umgås, att jag är för klängig för mina kompisar. Jag älskade att kramas och visa kärlek till alla när jag var mindre,idag avskyr jag att ge något utav mig för mamma alltid sa att jag var jobbig och ivägen.

    Min storasyster har ofta försökt berätta hur bra hon är som flyttade hemifrån när hon var 15, att hon har det jobbet,att hon lyckas med körkort osv. Hon talar gärna om att jag kommer få hängiga mina tuttar när jag blir äldre, kan ta tag i mig med sina vassa naglar, att jag varit en börda för mamma, att jag är omogen som inte hade flyttat innan 19års åldern. Att jag inte var så snygg i den tröjan. Berättar på släktträffar att jag och min lillasyster varit jävliga barn när vi var små,skryter om att hon hängde min lillasyster utanför fönstret när hon inte skötte sig och hotade med att släppa (5meter ner). En gång gjorde jag inte som hon sa för hon kallad mig för diverse för jag inte orkade hjälpa henne just då, då låste hon ut mig på vintern när jag hade 39graders feber i bara handduk. Vi hade främmande och både hennes kille,min mammas killkompis och mina systrar och mamma satt i vardagsrummet. Jag var 16 och stod ute och grät för jag fick sån frossa. Bankade på dörren flera gånger och bad dom släppa in mig,INGEN öppna. Efter 40min så öppnade min storasyster och sa? sköter du dig nu och gör som ja säger?? (Hon var 22år och bodde inte ens där) Då sprang jag in och sa att alla som satt i soffan var så jävla elaka som lät mig stå ute i kylan och hade tittat på mig genom fönstret. Sen sprang jag upp på mitt rum och packade min väska och ringde en kompis för att hämta mig. Skulle hämta min tandborste på nedervåning och grät som jag vet inte vad, då kommer min mamma och storasyster fram ?men lilla hjärtat varför är du så ledsen?... snälla stanna hemma?. Jag bad dom alla dra åt helvete sen kom jag inte hem på en hel vecka.

    Detta gav mig sådant ärr i livet att jag idag mår dåligt över det.

    Sen min lillasyster.

    Min lillasyster är gullig ibland och vill vara nära. Det kan skrifta några minuter för jag kanske jag inte håller med om något och då blir hon arg och säger hemska saker. Flytta på dig äckel,gå och dö, häng dig,mamma skulle inte sakna dig, inte konstigt att ditt ex kallade dig hora, ful du är, kletar ut mitt smink,kallar mig tjock. När jag säger att jag blir ledsen kan hon hånskratta mg i ansiktet.

    Jag har försökt nu när jag blivit äldre att passa in bland min familj och ?sköta? mig. Jag duger aldrig till, får ständigt höra hur värdelös jag är och mår bara dåligt av att vara med dom. Trivs endast med min äldsta systerson. Min familj kan bli elak och säga? Du är ju aldrig hemma hos dig? (är mycket hos min pojkvän) ?Jaha,när ska du komma hem då så man får träffa dig?? Bor du ens där ute??

    Saken är ju att jag håller mig borta för vi går inte ihop.

    Det vart lite rörigt men det är så mycket och jag behövde skriva av mig..

  • Svar på tråden Familj
  • 8airam8

    Är allt det här sant? Har det här hänt? För i så fall, om jag hade varit du, så hade jag sett till att skaffa jobb och bostad i andra ändan av landet OCH skaffat mig en bra samtalskontakt. Därefter hade jag helt och hållet tagit avstånd från de där människorna, antingen för alltid eller på obestämd framtid.

    Stackare. Det du beskriver är inte en värdig eller sund tillvaro.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • sextiotalist

    Dysfunktionell familj är bara förnamnet. Släpp den familjen och börja leva ditt eget liv

  • Lqwt

    Ja tyvärr är allt sant.. Har firat två julafton på annat håll med kompisars familj för dom varit så elaka.

    Har uppsökt psykiatrin och fått konstaterat ADHD och (PTSD pågrund av min barndom). Har alltid trott att det bara varit fel på mig och trott på det dom säger att jag är ful osv,att min lillasyster tycker att jag ska gå och dö.Men jag är den enda som sökte hjälp(dels för dom sa att jag skulle behöva det för jag blev ledsen) men mår fortfarande lika dåligt idag,om inte ännu sämre. Kan inte vara mig själv. Den glad och spralliga tjejen jag är bland andra...

    Har funderat på att flytta men kommer sakna min mormor och systerson något fruktansvärt...

  • Lqwt

    Det har inte varit lätt alls.. har en pappa som är ännu värre som jag bröt kontakten med för ett år sedan. Känns så hemskt att som 21åring ska behöva bryta med familj.. men jag ska försöka mitt bästa för mitt mående. Tack alla ni som svarat på min tråd!

Svar på tråden Familj