• eyney123

    Vet inte hur mycket jag ska få i lön

    Hej! Jag sommarjobbar på ett äldreboende och jag har faktiskt ingen aning om hur mycket jag kommer att få i lön... När jag letade efter jobb så tänkte jag inte ens på lönen utan jag var mest fokuserad på att hitta ett jobb. Så väl på intervjun så tänkte jag inte alls på lönen. Nu har jag fått jobbet och har varit där i 3 veckor. Kan jag gå till chefen och fråga? Vad/hur ska jag säga det? Jag tycker att det är lite pinsamt att fråga om lönen utav någon konstig anledning hehe!? Hjälp!

  • Svar på tråden Vet inte hur mycket jag ska få i lön
  • Nusse91
    eyney123 skrev 2018-06-29 23:02:58 följande:

    Jag har inte skrivit på ett avtal


    Det måste man alltid göra! Nu kan du chef vara elak och säga att nej du har inte jobbat något hos oss, det finns inga dokument som stärker det.

    Se till att fixa anställningsavtal snarast för din egen säkerhet!!
  • eyney123

    Jag har så dålig koll på sånt, men skriver man på ett sånt avtal även fast man är under 18? För jag vet inte det kanske har något med det att göra?

  • H4llongr0ttan
    eyney123 skrev 2018-06-29 23:26:21 följande:

    Jag har så dålig koll på sånt, men skriver man på ett sånt avtal även fast man är under 18? För jag vet inte det kanske har något med det att göra?


    Ja det gör man
  • Farsta2014

    Skriv på avtal och se till att det står att du ska ha rätt till semesterersättning annars får du ingen. Ja, avtal oavsett ålder!

  • eyney123

    Okej tack så mycket för hjälpen! Hur ska jag fråga detta? Asså jag tycker att detta är såå pinsamt:/ har jätte dålig kolla på allt. Känns som att alla borde kunna det här...

  • Poolskötaren
    eyney123 skrev 2018-06-29 23:42:38 följande:

    Okej tack så mycket för hjälpen! Hur ska jag fråga detta? Asså jag tycker att detta är såå pinsamt:/ har jätte dålig kolla på allt. Känns som att alla borde kunna det här...


    Detta är inte pinsamt.

    Jag förstår att du är ung men självklart ska man ha ett anställningsavtal innan man börjar jobba. Den som anställde dig eller din chef ska se till att du har ett giltigt avtal innan du börjar jobba. Inget avtal = inget jobb.

    I ditt avtal ska det stå allt vad som gäller för just din anställning. Se till att kräva ett avtal och läs igenom allt innan du skriver på.
  • Farsta2014

    Jag förstår att det kan kännas lite pinigt att behöva fråga efter 3 veckor men det är inte pinsamt. Arbetsgivaren kommer respektera dig mer. Det visar att du har lite koll. Jag vet inte hur ofta du har möjlighet att träffa din chef och vid vilka tillfällen; om det är i hissen, fikarummet eller om du kan knacka på hens kontor? Inget tillfälle är fel så länge ni kan prata lite avskilt. Det behöver inte vara ett långt samtal. Säg att du behöver ett skriftligt avtal och fråga om du skulle kunna få det innan du går hem för dagen. Sen tar du samtalet därifrån. Om arbetsgivaren inte vill skriva avtal (vilket låter högst osannolikt på ett äldreboende) så bör du nog avsluta tjänsten. Lät de inte dig skriva på sekretessavtal heller?

  • eyney123

    Jag hade min praktik på samma ställe och då fick jag skriva på ett sekretessavtal typ efter en vecka. Men jag har inte gjort det nu

  • la anonyma
    eyney123 skrev 2018-06-30 02:24:55 följande:

    Jag hade min praktik på samma ställe och då fick jag skriva på ett sekretessavtal typ efter en vecka. Men jag har inte gjort det nu


    Just när det gäller sekretessavtal kan det säkert vara så att ditt gamla fortfarande gäller om du redan har skrivit på ett där. Eller jag är inte hundra procent säker, men jag har i alla fall inte behövt skriva på flera sekretessavtal när jag har jobbat flera somrar i sträck och då har det ju påbörjats nya anställningar varje sommar.
Svar på tråden Vet inte hur mycket jag ska få i lön