• laolao

    Separation, hur göra så det blir rättvist ekonomiskt?

    Jag ska försöka göra en lång historia relativt kortfattad. Jag och min sambo har varit tillsammans och bott ihop i 8 år totalt. Vi har två gemensamma barn på 7 och 3 år och han har ett äldre sedan tidigare som ej bor hemma sedan några år tillbaka.

    Jag flyttade in i en bostadsrätt som han ägde då.

    Under dessa 8 år har jag varit mammaledig två gånger totalt 2,5 år, läst in gymnasiet 1.5 år och jobbat resterande tiden. Vi har alltid haft gemensam ekonomi till" viss del", våra löner har kommit in på våra egna konton och så har vi betalat efter förmåga. När jag fick in mindre pengar så slumpmäsdigt utan tanke så betalade jag tex maten och han många av räkningarna för att kassaflödet såg ut så just då, men det har ändå varit "våra pengar" och vi har aldrig delat slaviskt 50 50 på alla räkningar.

    När jag flyttade in, var lägenheten värd kanske 1,2 miljoner. Och blev såld förra året för 2,5 miljoner. Den lägenheten var i risigt skick och efter påtryckningar från mig har VI renoverat lägenheten genom att han höjde lånet på lägenheten, men även en del gemensamma pengar. Bara att han ansåg att det var hans pengar för att de kom från en "extra inkomst" som han tyckte var hans personliga pengar och inte familjens.. Som han kunde leva loppan för och jag fick snåla med det jag fick in på mitt konto tex...

    Hur som helst. Förra året sålde vi(eller han) lägenheten och lade in en stor kontantinsats till ett radhus, som vi nu äger ihop (med hjälp av i hans ögon hans pengar). Och resterande av vinsten som vi lagt på att renovera det nya huset plus pantbrev/lagfart osv är pengar han aldrig kommer kräva tillbaka av mig har han sagt. Men att den insatsen han lagt är nyckelmärkr och bara hans pengar om vi säljer radhuset någon gång, resten är "vårat". Sen valde han att skjuta på skatten också, vilket "vi" kommer få betala en avgift för varje år, men det är något han tycker jag ska betala halva skatten på vinsten på hans lägenhet men inte få någon vinst... Hur rimligt är allt detta? Jag känner mig jätte förvirrad

    Jag har under alla år bara köpt detta resonemang att lägenheten är hans ä, tillomed " största bilen och största tvn är hans" om vi går skilda världar har han sagt... Men allt detta tills fler och fler människor sagt att det inte känns rimligt. Att vi har två barn ihop och att vinsten inte ens är något han haft utan mig, eller att jag alfrig sagt något om amortering av "hans lån" osv. Eller de pengar vi lagt på hans lägenhet i renovering även om det inte var mycket i hans ögon då det mesta gick av "hans", extrainkomst pengar...

    Sen åkte vi på att byta en fasad vi inte räknat med som kostade mycket pengar, och detta gjorde att han bla betalade detta med ett förskott arv på 100000 kr. Så jag sa att de pengarna var hans också om vi skildes åt för att just arv känns personliga om något. Men just nu undrar jag om det är rimligt att det ska gå till såhär om vi skiljs åt? Han har sagt tydligt.. " vi köpte ett renoveringsobjekt och har inte gjort så mycket, tro inte att Du kommer gå med vinst ur detta, alla pengar är mina och den vinsten utöver ska betala min vinstskatt på min lägenhet som ej är betald ännu".

    Vill inte sätta honom i någon skit situation och inte heller vara dum och bara låta han köra över mig.. Hur ska jag göra?? Är rädd att han blir arg om jag ändrar åsikt nu, vill ju ha en bra relation med honom som är far till mina barn.. Men till vilket pris? Jag vet att han kommer vilja försöka bo kvar.. Men han vet inte om banken kommer godta att han står själv på 3,5 miljoner i lån..

    Och i sånt fall så vill ju inte jag sätta honom i skit och behöva flytta med barnen för att köpa ut mig?? För han får mig att känna att jag "bara vill ha hans pengar"...

    Blir galen på allt detta, min hjärna exploderar snart.

    Och om du inte har något konkret och vettigt råd, vänligen skriv ej, jag blottar mig här och lyssnar gärna på konstruktiva saker men inte personliga påhopp tack!

  • Svar på tråden Separation, hur göra så det blir rättvist ekonomiskt?
  • EmberEyes

    Jag tycker att du/ni ska kontakta en jurist eller bodelare (eller vad det heter), för det låter ganska rörigt alltsammans. När ni vet vilka summor det handlar om och vad var och en av er har rätt till rent juridiskt så kan ni göra upp sinsemellan om precis vad ni vill.

  • MrsAJ88

    Om radhuset köptes för gemensamt boende spelar det väl ingen roll vem som betalat insats osv, ni har rätt till halva värdet var (om ni inte har ett samboavtal som säger annat). Även allt i hemnet så som tv och möbler som köpts efter att ni blev sambos för gemensamt bruk skall delad lika.

  • annabellelee

    Om han har sagt redan från början vad som gäller känns det ju som han planerat att separera från dig hela tiden. Varför? Bara det skulle göra mig fundersam.

    Som andra skrivit har du rätt till hälften, men försök ta del av utomstående bodelningsman eller jurist för att hålla separationen så objektiv som möjligt (dvs han behöver höra från utomstående att det inte är rättvist att du hjälpt till med renovering men inte får del i vinsten). Om det bara är du som säger detta är risken att det det blir bråk och skitsnack.

    Den kostnad juristen tar är värd för att relationen ska förbli okej. (Bra blir den nog aldrig).

  • äldreochklokare
    annabellelee skrev 2018-06-30 09:06:07 följande:

    Om han har sagt redan från början vad som gäller känns det ju som han planerat att separera från dig hela tiden. Varför? Bara det skulle göra mig fundersam.

    Som andra skrivit har du rätt till hälften, men försök ta del av utomstående bodelningsman eller jurist för att hålla separationen så objektiv som möjligt (dvs han behöver höra från utomstående att det inte är rättvist att du hjälpt till med renovering men inte får del i vinsten). Om det bara är du som säger detta är risken att det det blir bråk och skitsnack.

    Den kostnad juristen tar är värd för att relationen ska förbli okej. (Bra blir den nog aldrig).


    Precis!
    Absolut ta hjälp av en expert, för det kommer kännas så mycket bättre och ärligare, än att ni ska gå och fundera och misstro varann för olika saker.
    Min man och hans ex hade jurist vid skilsmässan och det har han haft nytta av flera gånger efteråt då hans ex lite då och då kommit och sagt/frågat om pengar och alltid försökt få det att låta som att de nog gjorde nåt fel vid skilsmässan. Då har han kunnat ta fram alla papper (som ju hon har exakt samma) och påmint henne om hur det är gjort (det var tom hon som i första läget tyckte att de skulle ha en jurist) och då har hon fått ge sig. 
  • Physalis

    Jag tycker också ni ska ta professionell hjälp.

    Med hjälp av en jurist kan ni nog bena ut detta på ett sätt där han går med på mer istället för blir tvingad.

    Han anser ju uppenbarligen att mycket av era pengar är hans och "tar" du dessa kommer han bli sur, oavsett vad du juridiskt har rätt till. Alltså måste han övertygas om att du har rätt till mer för att ni ska gå sams ur detta utan att du blir lurad på pengar du har rätt till.


    Korrekturläser som en kratta
  • laolao

    Tusen tack för alla svar! Tänker att lagen får säga sitt och så kan han sluta tjafsa om detta mera.. Vi ska till en jurist idag så får vi se vad de säger och hur allt artar sig..

  • Sofiamy

    Hur har det gått? har du fått några klara besked? Jag och min man har precis köpt hus (dyyrt sådant och min man har mycket mer pengar än jag och han är anledningen till att vi har råd att köpa detta och han har laft mycket kontant in i huset men vi har varit noga med att skriva in att han lagt lagt mer än mig i kontantinsats så det inte ska bli problem om vi delar på oss, men intresserad av att höra hur det gått för dig!

Svar på tråden Separation, hur göra så det blir rättvist ekonomiskt?