• Äldre 30 Jun 15:21
    2250 visningar
    17 svar
    17
    2250

    Precis plussat.

    Heej jag har precis plussat och är enligt kalendern i vecka 6. När ska man ringa och meddela barnmorskan? Tänkte ifall man får missfall, så är det inte så kul om man har en tid bokad som man måste avboka? Eller det kanske är vanligt? :)

  • Svar på tråden Precis plussat.
  • Äldre 30 Jun 17:12
    #1
    sunshiiine skrev 2018-06-30 15:21:05 följande:

    Heej jag har precis plussat och är enligt kalendern i vecka 6. När ska man ringa och meddela barnmorskan? Tänkte ifall man får missfall, så är det inte så kul om man har en tid bokad som man måste avboka? Eller det kanske är vanligt? :)


    Grattis till plus ! Börja med att boka vul hos Kvinnokliniken på sjukhuset eller hos privat gyn till v.8+0, då ska man se foster med hjärtslag om allt är normalt.

    Efter att du sett foster med hjärtslag kan du boka tid hos BM på MVC.

    Det är störst risk för missfall de första 12 veckorna, men mindre risk om man sett foster med hjärtslag.

    Så därför gör först vul och se att det finns ett foster med hjärtslag, och sen skriv in dig på MVC, då blir det mindre risk för att du måste ringa och avboka.

    Bara ett tips !

    Lycka till !
  • Äldre 30 Jun 17:23
    #2

    Jag ringde i vecka 6 förra gången, för i det landsting jag bor i görs kub-test i vecka 12 och jag ville boka tid för det. I det landsting jag bor i får man inte göra VUL om det inte finns anledningar till det. Privat är det tyvärr också svårt att få tid men hade den möjligheten funnits hade jag kollat upp om det gick att göra VUL för att sen skriva in mig. Fick MF i vecka 8 och det var inte så roligt att avboka men barnmorskan var trevlig och empatisk. Så... beror på vart du bor och vad som erbjuds där tänker jag?

  • Äldre 30 Jun 17:23
    #3

    Grattis

  • Äldre 30 Jun 21:54
    #4

    Grattis till ditt plus

    Ring du o boka en tid. Det e ju inte helt ovanligt med tidigt MF.

    Jag väntar på min mens annars blir det graviditets test nästa vecka.

    Vet du när du hade äl o du troligen blev befruktad?

  • Äldre 1 Jul 20:15
    #5
    UndrandeSökare skrev 2018-06-30 17:12:45 följande:

    Grattis till plus ! Börja med att boka vul hos Kvinnokliniken på sjukhuset eller hos privat gyn till v.8+0, då ska man se foster med hjärtslag om allt är normalt.

    Efter att du sett foster med hjärtslag kan du boka tid hos BM på MVC.

    Det är störst risk för missfall de första 12 veckorna, men mindre risk om man sett foster med hjärtslag.

    Så därför gör först vul och se att det finns ett foster med hjärtslag, och sen skriv in dig på MVC, då blir det mindre risk för att du måste ringa och avboka.

    Bara ett tips !

    Lycka till !


    Åh okej, har hört att man bara får ?tidigt vul? om det finns något bakomliggande? Eller det går bra att bara ringa dit och be om ett ultraljud? :)

    Tack för ditt svar :)
  • Äldre 1 Jul 20:17
    #6
    Lunamoon skrev 2018-06-30 17:23:00 följande:

    Jag ringde i vecka 6 förra gången, för i det landsting jag bor i görs kub-test i vecka 12 och jag ville boka tid för det. I det landsting jag bor i får man inte göra VUL om det inte finns anledningar till det. Privat är det tyvärr också svårt att få tid men hade den möjligheten funnits hade jag kollat upp om det gick att göra VUL för att sen skriva in mig. Fick MF i vecka 8 och det var inte så roligt att avboka men barnmorskan var trevlig och empatisk. Så... beror på vart du bor och vad som erbjuds där tänker jag?


    Har för mig att man bara får vul om det finansen orsak till det. Fick MF i v7 hade dock inte hunnit ringa barnmorskan. Tack för ditt svar :)
  • Äldre 1 Jul 20:17
    #7
    Nandez skrev 2018-06-30 17:23:46 följande:

    Grattis


    Tack :)
  • Äldre 1 Jul 20:20
    #8
    Trullis82 skrev 2018-06-30 21:54:25 följande:

    Grattis till ditt plus

    Ring du o boka en tid. Det e ju inte helt ovanligt med tidigt MF.

    Jag väntar på min mens annars blir det graviditets test nästa vecka.

    Vet du när du hade äl o du troligen blev befruktad?


    Ja, får nog göra det. :) nej det vet jag inte, det var oplanerad graviditet.

    Men vi är såklart glada ändå :)
  • Äldre 1 Jul 22:02
    #9
    sunshiiine skrev 2018-07-01 20:15:17 följande:
    Åh okej, har hört att man bara får ?tidigt vul? om det finns något bakomliggande? Eller det går bra att bara ringa dit och be om ett ultraljud? :)

    Tack för ditt svar :)
    Man kan säga att man är orolig för missfall och vill se att om det finns ett foster med hjärtslag därinne. Har du haft missfall tidigare så säg det till den du pratar med.
  • Äldre 1 Jul 22:23
    #10

    Jag "fick" inget tidigt vul pga oro :/ fick snällt betala för det själv.

  • Äldre 2 Jul 00:54
    #11
    +1
    Sisterofthesun skrev 2018-07-01 22:23:24 följande:

    Jag "fick" inget tidigt vul pga oro :/ fick snällt betala för det själv.


    Men det beror helt på vem man går till. Skulle starkt rekommendera dig att gå till någon annan då.

    Jag har lite problem med att bli gravid så jag går på VUL minst 2 ggr i veckan
  • Äldre 2 Jul 11:08
    #12
    Sisterofthesun skrev 2018-07-01 22:23:24 följande:

    Jag "fick" inget tidigt vul pga oro :/ fick snällt betala för det själv.


    Jag har haft 6 missfall innan v12, så brukar aldrig vara nåt problem att få vul om man säger att man haft missfall tidigare.

    Jag förstår att det kan vara olika på olika orter.
  • Äldre 2 Jul 19:46
    #13
    UndrandeSökare skrev 2018-07-01 22:02:51 följande:

    Man kan säga att man är orolig för missfall och vill se att om det finns ett foster med hjärtslag därinne. Har du haft missfall tidigare så säg det till den du pratar med.


    Okej, har haft missfall förut när när kag var i v7.
  • Äldre 2 Jul 19:46
    #14
    Sisterofthesun skrev 2018-07-01 22:23:24 följande:

    Jag "fick" inget tidigt vul pga oro :/ fick snällt betala för det själv.


    Okej, vilket län?
  • Äldre 2 Jul 19:48
    #15
    UndrandeSökare skrev 2018-07-02 11:08:20 följande:

    Jag har haft 6 missfall innan v12, så brukar aldrig vara nåt problem att få vul om man säger att man haft missfall tidigare.

    Jag förstår att det kan vara olika på olika orter.


    Finns missfallen ?registrerade?, för jag har inte nämnt mina missfall för barnmorskan .
  • Äldre 2 Jul 19:58
    #16
    sunshiiine skrev 2018-07-02 19:48:19 följande:
    Finns missfallen ?registrerade?, för jag har inte nämnt mina missfall för barnmorskan .
    Mina missfall finns inskrivna i min journal, foster utan hjärtslag har tidigare setts vid vul runt v.8+0, i 2 fall var det ofostrig graviditet (tom hinnsäck).

    Om du aldrig talat om för någon inom sjukvården att du haft missfall och du inte gjort vul när något fel setts, så vet nog inte vården om att du haft missfall.

    Jag brukar bara berätta när jag ringer att hej, jag haft 6 missfall och nu är jag gravid igen och undrar om jag kan få boka tid för vul för att se om det finns något foster med hjärtslag därinne denna gång?
  • Äldre 2 Jul 20:27
    #17
    sunshiiine skrev 2018-07-02 19:46:40 följande:

    Okej, vilket län?


    Skåne
Svar på tråden Precis plussat.