• softju

    Utetider för en ungdom

    Hej jag är en tjej som fyller 16 i augusti, och jag är född i sverige men mina föräldrar är invandrare vi är muslimer men inte religiösa. Jag har en äldre syster som flytta hemifrån 2013 och idag lever tillsammans med sin man i stockholm. min fråga är då till er föräldrar som har barn i 15-16 års åldern. Hur länge får din tonåring vara ute? Jag själv får knappt vara ute vilket jag tycker är så jävla orättvist. jag är bipolär har haft djup deprassioner och jag har missbrukat benzo och cannabis jag säger detta rakt av nu för jag är så jävla trött på livet jag har problem hemma men jag skulle aldrig vilja åka hem till någon fosterfamilj elelr så jag har haft social utredningar men de har aldrig kunnat hjälpa och min pappa är så bestämd över att jag ska få bara vara ute 1 timme om dagen ibland tycker han tillomed att jag inte borde få vara ute för att jag redan vart ute dagen innan så de blir oftast så att jag är ute varannan dag och nu så är det sommarlov jag åker utomlands snart och ja vill kunna vara ute med mina vänner innan jag åker. Jag får inte ens vara ute sena tider och jag har försökt argumentera mot honom om dessa tider men han lyssnar aldrig och är jag hemma 5 minuter för sent då blir han arg han brukar ibland gå ut för att se vilka jag är med. de ger mig värsta stressen men allt dedär missbrukandet har jag lugnat med ja missbrukar inte längre röker bara cigg för att inte få panikångest jag brukar få det med vilket är så jävla jobbigt, men varannan vecka brukar min papp jobba från 14 till 00 och då brukar jag ta min tid att gå ut då min mamma egentligen inte har något emot att jag är ute 3-4 timmar men ändå så blir det så att jh måste vara hemma 20.00 vilket också är ganska tråkigt för mina vänner brukar gå ut 19 tiden och är ute till hur länge de än vill och de är så pinsamt för jag som är 16 år snart borde få kunna ta lite ansvar själv med jag är så trött på livet att jag funderar på att rymma snart Jag har ingenstans att ta vägen men är tvungen att göra något för jag orkar verkligen inte längre helt ärligt jag är redo att förstöra mitt liv bara för detta. jag behöver verkligen hjälp men jag vet verkligen inte vad jag ska göra behöver råd.

  • Svar på tråden Utetider för en ungdom
  • Anonym (ace)

    Jag tycker att 20-21 på vardagarna på högstadiet, 22 på gymnasiet, så länge ungdomen visar omdöme, gör bra ifrån sig i skolan och inte strular.

    Eftersom du berättar om ett tidigare missbruk (för hur länge sedan slutade du med droger?) och att du som minderårig fortfarande röker så kan jag förstå att dina föräldrar är mer restriktiva, och vill kontrollera vilka du umgås med.

    När du återvunnit föräldrarnas förtroende så kommer de förmodligen släppa på tyglarna.

  • Anonym (Vind)
    måste vara hemma 20.00 vilket också är ganska tråkigt för mina vänner brukar gå ut 19 tideHur länge brukar dina vänner vara ute till

    Hur länge är dina vänner ute?    
  • Anonym (Vind)
     och nu så är det sommarlov jag åker utomlands snart och ja vill kunna vara ute med mina vänner innan jag åker. Jag får inte ens vara ute sena tider 
    softju skrev 2018-06-30 15:31:12 följande:

     



    Var ska du resa i sommar?  vad för bakgrund har du 
    ska det inte bli kul med semester då 
    Men dina kompisar får väl inte vara ute hur länge som helst? speciellt när det inte är lov
  • softju
    Anonym (ace) skrev 2018-07-01 20:04:21 följande:

    Jag tycker att 20-21 på vardagarna på högstadiet, 22 på gymnasiet, så länge ungdomen visar omdöme, gör bra ifrån sig i skolan och inte strular.

    Eftersom du berättar om ett tidigare missbruk (för hur länge sedan slutade du med droger?) och att du som minderårig fortfarande röker så kan jag förstå att dina föräldrar är mer restriktiva, och vill kontrollera vilka du umgås med.

    När du återvunnit föräldrarnas förtroende så kommer de förmodligen släppa på tyglarna.


    Jag slutade runt mars har inte tagit droger sen dess, började ta droger redan 2015. Jag har skött mig i skolan har inte bästa meritpoängen men jag har iallafall kommit in nu i ett gymnasium ska läsa 4 år första året måste jag läsa upp betygen. Jag har förklarat för min mamma att jag har förändrats och jag är inte likadan som jag var för ett år sedan och hon förstår det men min pappa å andra sidan förstår inte det han tror att personer som tagit dåligs vägar innan kan aldrig förändras de är fortfarande samma och kommer alltid att vara.
  • softju
    Anonym (Vind) skrev 2018-07-02 12:37:13 följande:

    måste vara hemma 20.00 vilket också är ganska tråkigt för mina vänner brukar gå ut 19 tideHur länge brukar dina vänner vara ute till

    Hur länge är dina vänner ute?    


    de går aldrig ut innan 16-17 tiden då ingen är ute så tidigt sedan kan de vara ute hur länge som helst, vissa går ut vid 19-21 tiden och är ute då till 00 kanske om inte mer men de är inte ute efter 1.30 typ
  • softju
    Anonym (Vind) skrev 2018-07-02 12:44:52 följande:

    Var ska du resa i sommar?  vad för bakgrund har du 

    ska det inte bli kul med semester då 

    Men dina kompisar får väl inte vara ute hur länge som helst? speciellt när det inte är lov


    när det inte är lov då brukar de ändå vara ute typ till 22 tiden kanske då de är skola dagen efter. Ska resa till california. min bakgrund är mellanöstern men är själv född i sverige
  • Anonym (Vind)
    softju skrev 2018-07-03 03:39:23 följande:
    när det inte är lov då brukar de ändå vara ute typ till 22 tiden kanske då de är skola dagen efter. Ska resa till california. min bakgrund är mellanöstern men är själv född i sverige
    Hinner du inte träffa dina kompisar. vad gör ni när ni ses ute då idrottar kanske eller  Jagar ni efter killar?  ville du vara hemma istället för att resa 
  • Anonym (Annika)

    Jag tror att det tar längre tid än ett par månader att få tillbaka deras förtroende. Om du misskötte dig i tre år kanske det tar tre år att få tillbaka det?

    Se till att inte umgås med folk som inte sköter sig, sluta röka, bjud hem kompisarna till dig, eller var nära ert hem så dina föräldrar kan ha lite koll. Hjälp till hemma, var artig, och se till att sköta skolan till hösten!

    Jag har en dotter som är jämngammal med dig. Om hon hade gjort som du gjorde hade jag haft stenkoll på henne!

    Har du kontakt med BUP, skolkurator eller liknande? Äter du mediciner för din bipolaritet? Borde kanske dosen ändras?

  • Anonym (Vind)
    softju skrev 2018-07-03 03:39:23 följande:
    när det inte är lov då brukar de ändå vara ute typ till 22 tiden kanske då de är skola dagen efter. Ska resa till california. min bakgrund är mellanöstern men är själv född i sverige
    Hur går det för dig ts ska du åka snart på semester?
  • Anonym (Hm)

    Om mina barn hade tagit droger som du gjort skulle de inte få vara ute på kvällen alls, å jag är svensk. Jag skulle inte vilja att de umgicks i samma gäng som när de tog droger. Tar dina vänner droger? Eller gjorde de också förut?

    Bjud hem vänner och låt dina föräldrar lära känns de så de får förtroende för dig och vännerna När ni är ute.

    Sen är du ung. Att föräldrar är stränga är oftast pga rädsla. De kommer nog släppa taget mer om du visar att du är mer mogen och inte hittar på dumheter.

    Sluta rök. Plugga, träna och träffa bra vänner.

  • Anonym (ace)
    Anonym (Hm) skrev 2018-08-16 17:06:00 följande:

    Om mina barn hade tagit droger som du gjort skulle de inte få vara ute på kvällen alls, å jag är svensk. Jag skulle inte vilja att de umgicks i samma gäng som när de tog droger. Tar dina vänner droger? Eller gjorde de också förut?

    Bjud hem vänner och låt dina föräldrar lära känns de så de får förtroende för dig och vännerna När ni är ute.

    Sen är du ung. Att föräldrar är stränga är oftast pga rädsla. De kommer nog släppa taget mer om du visar att du är mer mogen och inte hittar på dumheter.

    Sluta rök. Plugga, träna och träffa bra vänner.


    Familjehem, inte föräldrar... Testa att läsa tråden innan du skriver svar.
Svar på tråden Utetider för en ungdom