• xzelda

    Helammar och mens efter 6 veckor!?!?

    Min son är 6 veckor och jag helammar honom, och det har aldrig gått mer än 2 - 2,5 timme mellan amningarna. Först igår så va mitt avslag helt borta, kände lite mensvärk i morse och nu fick jag mens, Är det Mens eller något annat som skulle ha med förlossning/livmoder/avslag att göra??????

  • Svar på tråden Helammar och mens efter 6 veckor!?!?
  • xzelda

    Men, avslaget har varit bruna flytningar de sista tre veckorna och nu kommer en klarröd blödning med små koagler i, har även mensvärk (ej feber).

  • StoltFörskollärare

    Hej!

    Till mig sa de att det kunde komma avslag i upp till tre veckor?? Konstigt att de säger olika. 

    Dock så kom min mens tillbaka efter sex veckor, men för min vän så dröjde det ett helt år. Kan tydligen vara olika, och olika på grund av ålder. Det var vad de sa till min på BB i alla fall. 

  • 12345hopp

    Jag tror det har lite med att göra hur snabb din kropp är på att återställa sig efter förlossningen. Och det är nog vanligt att den tar tid att komma tillbaka när man ammar med täta mellanrum men det finns ju såklart undantag.

    Med första barnet så fick jag tillbaka mensen efter typ 12 veckor tror jag, men den var lite oregelbunden, helammade det barnet. Och nu har jag tvillingar som jag helammat (många täta amningar då såklart) och jag fick precis som du beskriver. Vet ej om det är mensen som kommit tillbaka för det har inte kommit tillbaka igen på typ 1,5 månad

  • Jsv17

    Så där var mitt avslag, övergick i bruna flytningar och var nästan helt borta sedan helt plötsligt kom det blod igen, trodde också att det kanske var mens då det molade lite, var också jätteförvånad då jag helammade, men efter ca 7v avtog mitt avslag helt och sen fick jag mens först efter 6mån när han började byta ut amningsmåltider mot mat och helt hade slutat äta på natten under nästan en månads tid. Så avslag kan vara så där antar jag då det var så för mig iaf, så behöver inte vara mens.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Intenuintesåhär

    Jag fick mens efter en månad ungefär. Barnmorskan sa att det var avslag men jag är helt hundra på att det var mens. Mensvärk, blödde i fem dagar och sedan slutade det, rikligt med blod - allt precis som innan graviditeten. Jag helammade också. Lite snopet i med att alla pratade om hur underbart det var att slippa mensen den första tiden.

  • Trädgårdsland

    Jag fick tillbaks mensen efter bara några veckor efter två av graviditeterna. Avslaget hade inte ens slutat ordentligt. Första gången gick jag på ett par läkarkoller, han kontrollerade att inte delar av moderkakan satt kvar. Nästa teori var att det var en infektion i livmodern. Konstaterade till slut, med Vul, att ägglossning och allt redan var igång. Mensen var regelbunden direkt.

    Efter tredje barnet höll sig mensen borta i 4 månader - helt underbart!

Svar på tråden Helammar och mens efter 6 veckor!?!?