• hallosan

    Grilla hel fisk

    Blivit sugen på att försöka tillreda en hel fisk, alltså inte köpa nån färdiggrejad filé från norsk fiskodling.

    Nu antar jag väl att man tar ur typ inälvor men tänker mig att ben och skinn sitter kvar och så grillar man den över eld eller i nått slags nät. Eller hur går det bäst till egentligen? Försökt googla mig fram men blir tyvärr inte klokare.

    Kan man köpa färdig urinälvad fisk nånstans? Typ ICA Maxi eller nån stor kedja? Bor tyvärr inte så nära kusten.

    Eller kan man be att få den fixad klar för grillning i manuella deli-disken?

  • Svar på tråden Grilla hel fisk
  • Aniiee

    "Urinälvad" hahaha, skrattar så jag gråter. Så himla gulligt!
    Men ja, alla som har fiskdiskar brukar ha urtagen fisk, eller gör det lite snabbt åt dig om det är stora fiskar och inte en miljard småströmmingar du köper. Se till så att den är fjällad också om du inte är van vid att hantera färsk fisk.

    Men i alla fall, det beror ju på vad du har för fisk lite grann. Mindre fiskar kan du halstra hela över öppen eld/direkt över glöden på grillen. Större fiskar är bättre att grilla med indirekt värme eller köra in i ugnen. 


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • hallosan
    Aniiee skrev 2018-06-30 22:01:59 följande:

    "Urinälvad" hahaha, skrattar så jag gråter. Så himla gulligt!

    Men ja, alla som har fiskdiskar brukar ha urtagen fisk, eller gör det lite snabbt åt dig om det är stora fiskar och inte en miljard småströmmingar du köper. Se till så att den är fjällad också om du inte är van vid att hantera färsk fisk.

    Men i alla fall, det beror ju på vad du har för fisk lite grann. Mindre fiskar kan du halstra hela över öppen eld/direkt över glöden på grillen. Större fiskar är bättre att grilla med indirekt värme eller köra in i ugnen. 


    Haha, jag kom inte på något bättre ord. Urinälvad. Urbenad. Logik. :)

    Jag köpte en aborre en gång och skulle försöka filéa stackarn men jag fick inte mycket kött kvar och de där ryggfenorna var förjäkla vassa. Har inte riktigt tålamod att försöka.

    Kommer nog inte slänga upp en stor lax direkt. Makrill borde väl vara en lagom storlek? Strömming, fast den är väl lite sådär miljögiftig (från Östersjön). Aborre?
Svar på tråden Grilla hel fisk