• Anonym (???)
    Äldre 30 Jun 22:41
    7739 visningar
    64 svar
    64
    7739

    Läkare som kontaktar kurator

    Om en patient svarar ärligt på läkarens fråga och läkaren tror att patienten är orolig, får läkaren kontakta kurator utan att berätta för patienten? Visst kan patienten neka att prata med kuratorn när han/hon kommer men är det normalt att läkare gör så? Ska man inte kunna vara ärlig utan att det vänds mot en?

  • Svar på tråden Läkare som kontaktar kurator
  • Äldre 30 Jun 22:44
    #1

    Varför ser du det som att något har vänts mot dig?

  • Anonym (???) Trådstartaren
    Äldre 30 Jun 22:47
    #2
    Jemp skrev 2018-06-30 22:44:14 följande:

    Varför ser du det som att något har vänts mot dig?


    För att jag inte fick veta något och blev förvånad över att de hade kontaktat kurator för att jag svarade ärligt. Tydligen ska man inte vara helt ärlig mot läkare. Jag var inte ens orolig för det som de trodde
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 30 Jun 22:48
    #3

    Vad menar du att det vänts mot dig? Läkaren har din hälsa i fokus, och gör detta för din skull.

    Vill du inte ha hjälp?

  • Anonym (???) Trådstartaren
    Äldre 30 Jun 22:53
    #4
    Anonym (Lisa) skrev 2018-06-30 22:48:23 följande:

    Vad menar du att det vänts mot dig? Läkaren har din hälsa i fokus, och gör detta för din skull.

    Vill du inte ha hjälp?


    Det var inget jag var orolig över utan det var det absolut sista jag var orolig över. Jag hade annat jag var orolig över men tydligen inte lika viktigt för kuratorn eller läkare. Känner bara att de lyckades förstora något som inte alls var något problem. Jag skulle ha avsagt mig kuratorskontakten men dum som jag var då lät jag henne prata och prata om det.
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 30 Jun 22:59
    #5
    Anonym (???) skrev 2018-06-30 22:53:36 följande:
    Det var inget jag var orolig över utan det var det absolut sista jag var orolig över. Jag hade annat jag var orolig över men tydligen inte lika viktigt för kuratorn eller läkare. Känner bara att de lyckades förstora något som inte alls var något problem. Jag skulle ha avsagt mig kuratorskontakten men dum som jag var då lät jag henne prata och prata om det.
    Men vad är så problemet? Låt bli att gå till kuratorn, om det inte passar dig.
  • Äldre 30 Jun 23:02
    #6
    Anonym (???) skrev 2018-06-30 22:47:26 följande:

    För att jag inte fick veta något och blev förvånad över att de hade kontaktat kurator för att jag svarade ärligt. Tydligen ska man inte vara helt ärlig mot läkare. Jag var inte ens orolig för det som de trodde


    Men hur kan det vara en nackdel att de kontaktat en kurator? Det förstår jag verkligen inte. Möjligtvis onödigt, men att ta det som något negativt?
  • Anonym (???) Trådstartaren
    Äldre 30 Jun 23:02
    #7
    Anonym (Lisa) skrev 2018-06-30 22:59:40 följande:

    Men vad är så problemet? Låt bli att gå till kuratorn, om det inte passar dig.


    Nu var det lite svårt när man låg inne och kuratorn helt plötsligt stod där. Gick på tunga mediciner och var inte riktigt klar i huvudet. Men visst jag kunde sagt nej men orkade inte säga emot när hon väl började prata. Men får stå ut av en felaktig anteckning i journalen
  • Anonym (???) Trådstartaren
    Äldre 30 Jun 23:05
    #8
    Jemp skrev 2018-06-30 23:02:32 följande:

    Men hur kan det vara en nackdel att de kontaktat en kurator? Det förstår jag verkligen inte. Möjligtvis onödigt, men att ta det som något negativt?


    För det var inget problem med det de antydde. Det fixade jag själv på 5 minuter. Hade behövt prata om det som hade hänt mig och inget som var ett icke-problem
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 30 Jun 23:06
    #9
    Anonym (???) skrev 2018-06-30 23:05:33 följande:
    För det var inget problem med det de antydde. Det fixade jag själv på 5 minuter. Hade behövt prata om det som hade hänt mig och inget som var ett icke-problem
    Och varför pratade du inte om det som hade hänt dig med kuratorn?
  • Anonym (???) Trådstartaren
    Äldre 30 Jun 23:11
    #10
    Anonym (Lisa) skrev 2018-06-30 23:06:46 följande:

    Och varför pratade du inte om det som hade hänt dig med kuratorn?


    För hon verkade bara vilja prata om det som läkaren hade berättat. Hon ville inte veta orsaken om det verkliga problemet. Sedan ville hon knappt godta ett nej heller utan kom tillbaka för att fråga om jag hade ändrat mig.
Svar på tråden Läkare som kontaktar kurator