• randigorutig

    Utekatt vad tänka på?

    Hej! Vi funderar på att skaffa en utekatt. Vad ska man tänka på? Vi bor i ett lugnt radhusområde. En granne hade en utekatt för ett tag sedan som strök omkring men nu är den tyvärr död och vi saknar honom. Hur funkar det med skydd för vintern? Behöver katten vara inomhus något? Har förstått att det redan finns många katter som farit illa så vi tänkte om man skulle få hem en sådan och inte en kattunge. Hur gör man? Är det en bra idé? Vad brukar grannarna tycka, är det någon som stör sig på utekatter?

    Ja som ni ser, många frågor och funderingar. Upplys mig med allt som är värt att veta. Jag är naturligtvis införstådd med att det är ett stort ansvar att ha ett husdjur men har aldrig haft något, inte min man heller så berätta gärna allt!

  • Svar på tråden Utekatt vad tänka på?
  • Anonym (Qwerty)

    Först av allt ska du ha koll på att katten inte uträttar sina behov i grannarnas rabatter, sandlådan i lekparken etc.

    Efter det måste katten vara kastrerad, chipad, vaccinerad.

    Och ja, katten behöver vara inomhus också, för att få kunna äta, sova, mysa osv.

  • Anonym (K)

    Ja jättemånga stör sig på utekatter. De skiter i barnens sandlådor, de ligger i folks barnvagnar och utemöbler och hårar ner. En del är elaka mot katterna, kastar saker på dem, jagar dem, torterar dem. Katterna blir ofta påkörda, risken att en utekatt skadad eller dör är hög.

    Självklart behöver en Katt vara inomhus, den behöver veta var den bor och ha en familj som pysslar om den.

    Själv skulle jag aldrig släppa ut mina katter vind för våg i ett radhusområde, det innebär för många risker. Skaffa en innekatt istället om ni vill ha husdjur.

  • myskmalva

    De katter man kallar utekatter brukar inte vara ute hela tiden. Man kallar dem utekatter eftersom de, till skillnad från innekatter, får lov att gå ut. En del utekatter är ute mer än halva dygnet, andra går bara ut en liten sväng då och då. Till en början bör ni hålla katten inne så att den får bo in sig hos er ordentligt innan den ger sig ut på äventyr på egen hand. Inne behöver katten mat, vatten och toalett (d.v.s. en låda med kattsand som rensas dagligen).

  • Dexter dot com
    randigorutig skrev 2018-07-01 10:24:17 följande:

    Hej! Vi funderar på att skaffa en utekatt. Vad ska man tänka på? Vi bor i ett lugnt radhusområde. En granne hade en utekatt för ett tag sedan som strök omkring men nu är den tyvärr död och vi saknar honom. Hur funkar det med skydd för vintern? Behöver katten vara inomhus något? Har förstått att det redan finns många katter som farit illa så vi tänkte om man skulle få hem en sådan och inte en kattunge. Hur gör man? Är det en bra idé? Vad brukar grannarna tycka, är det någon som stör sig på utekatter?

    Ja som ni ser, många frågor och funderingar. Upplys mig med allt som är värt att veta. Jag är naturligtvis införstådd med att det är ett stort ansvar att ha ett husdjur men har aldrig haft något, inte min man heller så berätta gärna allt!


    Om du har bra kontakt med grannarna och dom tycke det är ok att er katt går in hos dom, ligger i altanmöbler, gör sina behov i deras rabatter och är villiga att jämt kolla inne och i garage/förråd så er katt inte är där innan dom stänger så tycker jag ni kan ha utekatt . Självklart ska måste katten få vara inne och en kattlucka är det bästa så katten kan komma och gå som den vill och alltid ha tillgång till skydd och mat. Katten ska vara kastrerad, idmärkt och vaccinerad innan den får gå ut och ni måste vara hemma med katten första veckorna efter ni hämtat den. När katten boat in sig inne nån månad bör ni vara ute med den i början så ni ser att den hittar hem och inte blir skrämd.
  • randigorutig

    Men åh fy vad hemska saker som händer katterna :( Hur lär man katten att inte uträtta sina behov hos grannarna eller på andra olämpliga platser? Jag antar att man har en låda hemma men kommer katten fatta det då eller gör den som den vill?

  • randigorutig

    Tack för era svar! Självklart får katten vara inne, tanken är att den ska vara en del av vår familj. Tänkte mest att det verkade så skönt för grannkatten att hänga ute. Har i och för sig ett grannpar som verkar ogilla katterna som finns här... är det så ouppskattat så får vi väl skippa det :(

  • Anonym (Utekattsägare)

    En utekatt brukar vara en katt som bor i ett hus men som har tillåtelse att gå ut när den vill.

    Vi har en kisse som bor i vårt hus. Han är vaccinerad, chippad och kastrerad. Vi bor på landet och katten går som han vill men rör sig mest runt vår tomt då grannarnas katter har reviren runt sina hus.

    Katten har sovplats, matskål, kattlåda och kel och gos inne. På vintern tycker han att det är kallt ute så då stannar han inne större delen av dygnet. På våren/sommaren är han ute mest hela tiden och kommer bara och visar sig ett par gånger per dygn. Då blir han för smal men rundar till sig under den mörka årstiden igen.

    Katter är underbara djur som sköter sig mycket själva men som ägare och kattfamilj måste man alltid bry sig och ha ansvar för sin katt.

    Vår kisse är tokig i dottern och vill alltid ligga och gosa med henne.

  • viseversa

    Du tänker alltså skaffa en katt som haft det hårt och sen slänga ut den igen utan möjlighet till att gå in i värmen? Du vet att det är exakt samma som att överge katten. Tycker inte ni ska skaffa katt alls om ni har den synen på att den ska vara ute i väder och vind 24/7 året om. Det är enligt mig djurplågeri.

  • randigorutig
    viseversa skrev 2018-07-01 11:03:20 följande:

    Du tänker alltså skaffa en katt som haft det hårt och sen slänga ut den igen utan möjlighet till att gå in i värmen? Du vet att det är exakt samma som att överge katten. Tycker inte ni ska skaffa katt alls om ni har den synen på att den ska vara ute i väder och vind 24/7 året om. Det är enligt mig djurplågeri.


    Skojar du eller? Vart skrev jag det? Herregud vad otrevliga vissa kan vara. Önskade genuina upplysningar och erfarenheter om husdjur, jättetråkigt att få en så spydig kommentar.
  • Anonym (Qwerty)
    randigorutig skrev 2018-07-01 10:41:22 följande:

    Men åh fy vad hemska saker som händer katterna :( Hur lär man katten att inte uträtta sina behov hos grannarna eller på andra olämpliga platser? Jag antar att man har en låda hemma men kommer katten fatta det då eller gör den som den vill?


    Man kan inte lära katten att inte uträtta behov på olämpliga platser. Eftersom katten har en helt annan åsikt på vad som är lämpligt eller inte. Det enda man kan göra åt det är att hålla uppsikt på katten hela tiden när den är ute.
  • randigorutig
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-07-01 11:12:56 följande:

    Man kan inte lära katten att inte uträtta behov på olämpliga platser. Eftersom katten har en helt annan åsikt på vad som är lämpligt eller inte. Det enda man kan göra åt det är att hålla uppsikt på katten hela tiden när den är ute.


    Ok, det låter som att katten i så fall får hålla sig i och omkring vår trädgård medan vi också går ut. Så får man satsa på att den går på toa inomhus eller i trädgården.
  • viseversa
    randigorutig skrev 2018-07-01 11:11:16 följande:
    Skojar du eller? Vart skrev jag det? Herregud vad otrevliga vissa kan vara. Önskade genuina upplysningar och erfarenheter om husdjur, jättetråkigt att få en så spydig kommentar.
    an det vara dessa frågor du ställde!!??

    Hur funkar det med skydd för vintern? Behöver katten vara inomhus något? 

    Det uppfattar jag som att du tänkte låta den avar ute typ hela tiden. Annars hade du itne ställt dom frågorna. 
  • EmberEyes

    Hej!

    Om du ska ha en utekatt så finns det lite saker du behöver göra.

    För det första, se till att alla grannar inom 5-10 km är OK med att din katt ev. kommer kissa, bajsa och klösa på deras egendom.

    För det andra så bör du lära din katt att hitta i hela området (5-10 km radiefrån din bostad) och inte släppa den vind för våg på minst ett halvår. Detta gör du mha koppel-promenader.

    För det tredje så behöver du se till att katten är vaccinerad, kastrerad, chippad, gärna öronmärkt också, och helst har en GPS-pryl i halsbandet (vet inte vad de kallas, men de är ungefär stora som en tändsticksask), och att halsbandet i sig är av sk. quick-release modell och försäkrad.

    För det fjärde så behöver katten tillsyn minst 2 ggr/dag, och ett skyddat ställe så den slipper frysa ihjäl eller få värmeslag.

    För det femte så bör både du och alla andra i familjen vara beredda på att katten kanske inte kommer hem igen. Den kan gå vilse, bli bortjagad av annan katt eller hund, stjälas, bli tagen av ett rovdjur, påkörd, dödas av sjuka människor eller hundra andra orsaker.

    För det sjätte är de flesta katthem extremt restriktiva mot att adoptera ut katter till ute-liv.

    Personligen tycker jag att kontrollerad utevistelse (koppel-promenad, bygga innätad altan eller liknande) är mycket bättre.

  • randigorutig
    EmberEyes skrev 2018-07-01 18:11:12 följande:

    Hej!

    Om du ska ha en utekatt så finns det lite saker du behöver göra.

    För det första, se till att alla grannar inom 5-10 km är OK med att din katt ev. kommer kissa, bajsa och klösa på deras egendom.

    För det andra så bör du lära din katt att hitta i hela området (5-10 km radiefrån din bostad) och inte släppa den vind för våg på minst ett halvår. Detta gör du mha koppel-promenader.

    För det tredje så behöver du se till att katten är vaccinerad, kastrerad, chippad, gärna öronmärkt också, och helst har en GPS-pryl i halsbandet (vet inte vad de kallas, men de är ungefär stora som en tändsticksask), och att halsbandet i sig är av sk. quick-release modell och försäkrad.

    För det fjärde så behöver katten tillsyn minst 2 ggr/dag, och ett skyddat ställe så den slipper frysa ihjäl eller få värmeslag.

    För det femte så bör både du och alla andra i familjen vara beredda på att katten kanske inte kommer hem igen. Den kan gå vilse, bli bortjagad av annan katt eller hund, stjälas, bli tagen av ett rovdjur, påkörd, dödas av sjuka människor eller hundra andra orsaker.

    För det sjätte är de flesta katthem extremt restriktiva mot att adoptera ut katter till ute-liv.

    Personligen tycker jag att kontrollerad utevistelse (koppel-promenad, bygga innätad altan eller liknande) är mycket bättre.


    Tack för ditt svar! Efter att ha läst på lite mer så tror jag inte vi skulle våga släppa ut katten själv tyvärr. Vi har en liten tomt där vi i så fall skulle kunna vara ute med katten. Jag ska nog kontakta ett katthem i närheten och fråga lite mer.
  • Sharper

    När jag bodde mer i stan gillade jag inte utekatter, framförallt då dom sprang i vår trädgård mm. En gång kom katten in då vår altandörr var öppen, jag låg på övervåningen och vilade... då blev jag inte glad kan jag säga.

    Nu bor jag på landet och har inga problem med att grannens katt springer på markerna. Mest då vi har ett stort musproblem. Vill själv inte ha någon innekatt men när vår kattunge är tillräckligt stor kommer det bli en ladugårdskatt :)

Svar på tråden Utekatt vad tänka på?